Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
URSÄKTA för OT och trådkapning, men multirotor-helikoptrar är fascinerande.
Kolla denna länk:
Häftigt!
Kolla denna länk:
Häftigt!
Ooo, jag gillar idén att göra hela multirotorn av bara ett enda PCB (ser ut som att det är det på någon av bilderna). Motorer och allt monterat på det bara. Möjligen med uppstyvning med kolfiber ut mot motorerna. Kanske blir ett framtida projekt. Det blir ju så enkelt att göra ett gäng om man vill.
- Klas-Kenny
Rent spontant tycker jag inte att det låter som en jättebra idé med mönsterkortet som chassi..
En stor nackdel är att det konstant kommer att belastas av böjningar, vilket gör att risken för att ledare går av och att lödningar släpper med tiden blir rätt stor.
En stor nackdel är att det konstant kommer att belastas av böjningar, vilket gör att risken för att ledare går av och att lödningar släpper med tiden blir rätt stor.
Gör man allt på ett PCB så blir det ju inte direkt någon 1m i diameterpryl, utan snarare kanske 15-20cm med 6A-motorer. Sedan finns det både tjockare PCBer och som jag sa, att man lägger in kolfiberstavar som stadgar upp PCB:et ut mot motorerna. Sedan är nog inte flygtiden på medel-multirotorn speciellt många minuter över dess livstid.
Men det är säkert mycket svårare att göra en liten än en stor, rent reglermässigt. Jag tänker mig som en inverse pendulum-robot typ segway. En liten sån är mycket svårare än en stor. Ju längre upp viktpunkten sitter, desto lättare att reglera.
Men det är säkert mycket svårare att göra en liten än en stor, rent reglermässigt. Jag tänker mig som en inverse pendulum-robot typ segway. En liten sån är mycket svårare än en stor. Ju längre upp viktpunkten sitter, desto lättare att reglera.
typ
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _KIT_.html
och
Jag köpte en version av quaden utan koppar och jag tycker inte att den flexar mycket alls. fråga mig inte hur den flyger dock för jag är inte kompis med MultiWii PIDarna.
och

Jag köpte en version av quaden utan koppar och jag tycker inte att den flexar mycket alls. fråga mig inte hur den flyger dock för jag är inte kompis med MultiWii PIDarna.
Tror inte jag visat någon av dessa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gick till och med att löda saker på det, känns stort för mig som är mer mekaniskt lagd 

Fina bitar petercab!
Jag kommer snart att göra ett inlägg här, har fräst en hel del de senaste dagarna. Jag håller lite på det tills det är presentabelt.
Jag kommer snart att göra ett inlägg här, har fräst en hel del de senaste dagarna. Jag håller lite på det tills det är presentabelt.
dar303: Har den DC-motorer? Det är ändå rätt så smart på en sån där liten kärra, iaf om man vill göra drivningen själv. Det är ju så pass enkelt med bara en trissa istället för tre halvbryggor per motor. Jag har inte koll på hur små och fina BLDC-motor-drivare det finns att köpa som komponenter om man vill göra egen. Det är väl lite mer drag i sånna motorer än vanliga DC?
Det där är DC-motorer från Silverlit-RC-plan som finns på teknikmagasinet tror jag faktiskt!
Skynda skynda, vill se bilderX-IL skrev:Fina bitar petercab!

De där minimotorerna brukar inte hålla så värst länge om de körs på nära max, som de nog i fallet i länken i princip måste pga deras vikt, då de har små tunna mässingsborstar som slits rätt snabbt om man inte kopplar in avstörning så det inte bildas så mycket gnistor.
Jag har inte koll på hur små och fina BLDC-motor-drivare det finns att köpa som komponenter om man vill göra egen. Det är väl lite mer drag i sånna motorer än vanliga DC?
Det finns väldigt små kretskort att köpa och det hade gått att göra de än lite mindre om man gjort kretskortet själv och ännu mindre om man inte använt något kretskort alls. Hobbyking har tex väldigt små kretskort till deras likaså väldigt små borstlösa motorer som bara väger några fåtalet gram och där rotorn på ett ungefär är i storlek med en lillfingernagel.
En som jag testade med en liten propeller gav runt 40g ifrån sig på max och det hade nästan kunnat lyfta allt inkl batteriet på någon 100mah eller vad det var jag använde.
Jag har inte koll på hur små och fina BLDC-motor-drivare det finns att köpa som komponenter om man vill göra egen. Det är väl lite mer drag i sånna motorer än vanliga DC?
Det finns väldigt små kretskort att köpa och det hade gått att göra de än lite mindre om man gjort kretskortet själv och ännu mindre om man inte använt något kretskort alls. Hobbyking har tex väldigt små kretskort till deras likaså väldigt små borstlösa motorer som bara väger några fåtalet gram och där rotorn på ett ungefär är i storlek med en lillfingernagel.
En som jag testade med en liten propeller gav runt 40g ifrån sig på max och det hade nästan kunnat lyfta allt inkl batteriet på någon 100mah eller vad det var jag använde.
Pandapussel
De mörka är bränt med gasol.
Dxf hittade jag på http://www.shopbottools.com/msupport/projects.htm
edit: länk
Ur 16mm limträskiva.De mörka är bränt med gasol.
Dxf hittade jag på http://www.shopbottools.com/msupport/projects.htm
edit: länk
Senast redigerad av larky 21 november 2012, 12:29:49, redigerad totalt 1 gång.