Glappig förstärkare, fulfix.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
engywook

Glappig förstärkare, fulfix.

Inlägg av engywook »

Hej!

Jag har en förstärkare(SRA-2100) som har börjat glappa, ljud kommer bara från en av högtalarna, båda eller ingen av dem. Tänkte först köpa en ny eftersom jag inte kunde hitta felet men med ren slump kom jag åt ett relä vid högtalaringången HLS-4453(18F)-A (Inte helt rätt relä, men det ser ut sådär)

Bild

Bild

Det jag har gjort är att trycka ner eltejp så att kopparkontakterna(som man ser på länken HLS-4453) får kontakt hela tiden. Då funkar ljudet i båda högtalarna. Tänkte bara kolla med er om det jag har gjort är dumt, eller rentav farligt? Det verkar fungera iaf...

Om det inte bör vara som jag har gjort, kan jag byta ut relät mot något annat? Hittade inte samma på electrokit/farnell/elfa.

Tacksam för svar.
MVH
Daniel
kim.andersson

Re: Glappig förstärkare, fulfix.

Inlägg av kim.andersson »

Om du inte hittar ett relä som passar till formen på kortet kan du ju köpa ett med nästan lika/lika värden och löda dit det med lösa kabalar, annars sitter det oftast säkringar i förstärkare som går om de blir nått fel
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En del reläer sitter på bättre stereoapparater för att skydda högtalarna vid spänningspåslag.
engywook

Inlägg av engywook »

blueint skrev:En del reläer sitter på bättre stereoapparater för att skydda högtalarna vid spänningspåslag.
Tror du har rätt här, när jag stängde av förstärkaren igårkväll så sprakade det till högt i högtalarna, är nog inte så bra för dem. Ska kolla mer när jag kommer hem efter jobbet.

Tack för svaren så här långt!
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

reläet skyddar högtalarna mot transienter vid på/av av förstärkaren och det kan vara så att det är också avsett som skydd avhögtalarna vid ett ev. haveri i förstärkaren.

om du.skaffar ett ersättningsrelä var observant på likströmskapaciteten.

i dessa fall bryter reläet i princip något som påminner om likström eller växelström med låg frekvens <<50 Hz.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Relät sitter även där för att bryta signalen till högtalarna i händelse av att det ligger en DC spänning på utgången, om en trissa havererar så kan detta hända, eller om en konding börjar läcka osv. bryter man inte utgången i sådan fall så kan man bränna talspolarna i högtalarna. Mät DC nivån på utgången, den ska vara 0 är den något annat värde så får du felsöka förstärkaren.

Det kan ju vara ett oxiderat relä, men det är bäst att vara på den säkra sidan.
engywook

Inlägg av engywook »

Oblivion skrev:Relät sitter även där för att bryta signalen till högtalarna i händelse av att det ligger en DC spänning på utgången, om en trissa havererar så kan detta hända, eller om en konding börjar läcka osv. bryter man inte utgången i sådan fall så kan man bränna talspolarna i högtalarna. Mät DC nivån på utgången, den ska vara 0 är den något annat värde så får du felsöka förstärkaren.

Det kan ju vara ett oxiderat relä, men det är bäst att vara på den säkra sidan.
Menar du likspänning över utgången på en av högtalarutgångarna? Isåfall hade jag 30ish mV på en & 2mV på andra.

Så det kanske inte ens är relät som är sönder? Har aldrig felsökt något större innan. Men inga kondingar verkar läcka/puta uppåt.

Sitter och letar ersättningsrelä men är inte direkt grym på komponenter. Det står 240VAC, 5A, 28VDC och DC24V (HLS-4453(18F)-A), Någon som har ett tips?

/Daniel

EDIT: Vilken sorts relä letar jag ens efter? Signalrelä, Kamrelä,...?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

du måste mäta spänningen över reläspolen när stärkaren är på , det är väl första steget. REläspolar är 5,6,12, 24 ,48 V normalt.
Alltså en av de spänningarna.

sedan går det bra med valfritt kraftrelä som klarar av > 5A @ 24V DC. Eller 230VAC.
Specarna har du givet, kontaktmaterialet är lika eller bättre (silver, alt guld) men det är ovanligt på kraftreläer.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Man kan ju börja med att bara göra rent kontaktytorna på reläet....?
engywook

Inlägg av engywook »

rikkitikkitavi skrev:du måste mäta spänningen över reläspolen när stärkaren är på , det är väl första steget. REläspolar är 5,6,12, 24 ,48 V normalt.
Alltså en av de spänningarna.

sedan går det bra med valfritt kraftrelä som klarar av > 5A @ 24V DC. Eller 230VAC.
Specarna har du givet, kontaktmaterialet är lika eller bättre (silver, alt guld) men det är ovanligt på kraftreläer.
Hade 32V över ena sidan. 0.8V på andra, och högtalaren gick Av/På under mätning. Konstigt...

Skulle denna funka? Är det ucoil eller switchad spänning som ska vara 24 VDC?

anlamotte skrev:Man kan ju börja med att bara göra rent kontaktytorna på reläet....?
Göra dem rent hur? Det räcker oftast med att jag petar på en av kontakterna på relät med multimeter så får högtalaren spel.

//Daniel
Skriv svar