Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Ja, det kanske vore en ide. Man kan ju sälja "grot" men frågan är väl om de tar sig ann så pass lite men det går ju alltid att höra med han på norra skogs om han har något tips.
Näää, varför förstöra sån där fin motion? Sånt där är ju kul, ja kan komma å hjälpa till å dra bort det 

sm2wmv skrev:Ja, det kanske vore en ide. Man kan ju sälja "grot" men frågan är väl om de tar sig ann så pass lite men det går ju alltid att höra med han på norra skogs om han har något tips.
Vad ska då H-G elda nästa gång han kommer upp?
Näe, majbrasa-gigante med massor av öl och grillkorv så kan du sälja en lottring på G5RV'n och på så sätt finansiera ett till slutsteg

Jag glömde ta bilder på vad jag pysslade med i helgen. Det blev några bilder från gården men de blev jättedåliga, vet inte riktigt varför men nu verkar kameran ta bilder som ser mer normala ut.
Jag och Peter, SM2XJP kapade ner några träd som skördaren glömt plocka bort och jag byggde även ihop 5el yagin för 20m och förberedde för att kunna lyfta den. Så nu åker jag ner på Lördag och sedan blir jag där hela veckan och laddar upp för tävlingen ännu nästa helg. Jag har lite jobb på jobbet som jag kan göra därifrån och på Måndag ska dessutom skorstenen besiktigas och förhoppningsvis godkännas.
Ska lova att ta en massa bilder under tiden och uppdatera sidan, har varit lite slarvig med det på slutet.
Tävlingen kommer jag köra ensam, så det blir 48 tuffa timmar. Naprapaten har jobbat hårt för att få ordning nacken på mig, nu ska jag dit en sista gång på Fredag så förhoppningsvis pallar jag 48h. Det har även införskaffats en ny radio till stället, en till FT1000MP MKV som SM2XJP ska hämta imorgon.

Blev lite konstig den här bilden också, men det här är 60m masten från nya kalhygget. Nästa 60m mast kommer stå ungefär vid ladan.
Jag och Peter, SM2XJP kapade ner några träd som skördaren glömt plocka bort och jag byggde även ihop 5el yagin för 20m och förberedde för att kunna lyfta den. Så nu åker jag ner på Lördag och sedan blir jag där hela veckan och laddar upp för tävlingen ännu nästa helg. Jag har lite jobb på jobbet som jag kan göra därifrån och på Måndag ska dessutom skorstenen besiktigas och förhoppningsvis godkännas.
Ska lova att ta en massa bilder under tiden och uppdatera sidan, har varit lite slarvig med det på slutet.
Tävlingen kommer jag köra ensam, så det blir 48 tuffa timmar. Naprapaten har jobbat hårt för att få ordning nacken på mig, nu ska jag dit en sista gång på Fredag så förhoppningsvis pallar jag 48h. Det har även införskaffats en ny radio till stället, en till FT1000MP MKV som SM2XJP ska hämta imorgon.

Blev lite konstig den här bilden också, men det här är 60m masten från nya kalhygget. Nästa 60m mast kommer stå ungefär vid ladan.
Kanske en idé att sätta upp en webbkamera utomhus så man kan se vad som händer runt huset och antennerna. T.ex om masterna är på väg att falla, isskägg, "besök" osv.
Det finns redan
De spelar även in om de detekterar rörelse osv. Jag har inte varit så sugen att lägga ut länkarna publikt så att folk kan se om vi är där eller inte.
Jag ska försöka komplettera det ännu bättre dock, nu har jag en som filmar gården men jag ska fixa en som filmar infarten också.

Jag ska försöka komplettera det ännu bättre dock, nu har jag en som filmar gården men jag ska fixa en som filmar infarten också.
Det ser ut som att du har objektivet på sniskan, har du tappat kameran?sm2wmv skrev:
Blev lite konstig den här bilden också
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag funderade på om kameran i fråga har ett inställningsläge för att bilderna ska se ut som ett modellandskap.
Nu kan väl sm2wmv ha beskurit bilden, men den ojämna vinjetteringen (mörka hörn) är lite konstig isåfall.
- anders_bzn
- Kontakt:
- FormerMazda
Angående bilden: Ser ju ut som tilt-shift. Kan ju komma sig av att den fått stryk?
En fråga för en oinvigd: Hur tävlar man? Är det flest samtal mellan operatörer på tid som gäller?
En fråga för en oinvigd: Hur tävlar man? Är det flest samtal mellan operatörer på tid som gäller?

Jag kan ha tappat kameran, det är möjligt. Jag har inte beskurit bilderna men jag resettade alla inställningar på den och då verkar problemet försvunnit. Jag har dock ej testat så mycket, får göra det och se om det kvarstår.
Här har jag beskrivit lite ungefär hur en tävling går till,
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 94#p384494
Ska lägga till att oftast är tävlingarna 24 eller 48h långa. Den som ska köras till helgen så blir det 48h och min förhoppning är att vara igång iaf 46h, vi får se hur jag känner mig natt #2 om jag är pigg så kanske jag provar på att köra 48h. Men om jag känner mig för trött på Söndag och ineffektiv så funderar jag på att prova små 15 min period med sömn när det behövs. Brukar köra så på jobbet ibland när det blir för mycket sirap i huvudet och det fungerar mycket bra.
För att jag ska vara nöjd med resultatet (vid ok till bra konditioner) så kommer jag vilja ha iaf > 4000st kontakter på telegrafidelen. Sista två åren när vi kört i multi-operatorklassen så har vi klarat > 5000st kontakter men det är lite mycket att kräva tror jag som single operator. I SSB-delen körde vi i år 6600st kontakter och ifjol när förutsättningarna var ännu bättre så körde vi 7500st kontakter.
Här har jag beskrivit lite ungefär hur en tävling går till,
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 94#p384494
Ska lägga till att oftast är tävlingarna 24 eller 48h långa. Den som ska köras till helgen så blir det 48h och min förhoppning är att vara igång iaf 46h, vi får se hur jag känner mig natt #2 om jag är pigg så kanske jag provar på att köra 48h. Men om jag känner mig för trött på Söndag och ineffektiv så funderar jag på att prova små 15 min period med sömn när det behövs. Brukar köra så på jobbet ibland när det blir för mycket sirap i huvudet och det fungerar mycket bra.
För att jag ska vara nöjd med resultatet (vid ok till bra konditioner) så kommer jag vilja ha iaf > 4000st kontakter på telegrafidelen. Sista två åren när vi kört i multi-operatorklassen så har vi klarat > 5000st kontakter men det är lite mycket att kräva tror jag som single operator. I SSB-delen körde vi i år 6600st kontakter och ifjol när förutsättningarna var ännu bättre så körde vi 7500st kontakter.
Senast redigerad av sm2wmv 15 november 2012, 12:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Man skulle kunna ha en fjärrstyrd robot som fixar saker och motar tjyvar också 
Har man ändå kamera så ser man ju ..

Har man ändå kamera så ser man ju ..
Fräste en plåt idag, är från en 19" racklåda jag fick av SM0W. Tänkte göra en filterswitch till mina notchfilter för högeffekt som jag byggt. Jag märkte nämligen att 80m filtret inte gjorde någon direkt skillnad och då är min slutsats att den överhörningen jag har "problem" med nu är i switchsystemet på övertonerna. Så jag sätter den här switchen som kommer bli 2st 1x4 switchar som kopplar in övertonsfiltren för 160-20m i serie med slutstegets utgång och hamnar du innan alla switchar.
Då notchar jag bort alla övertoner och sedan kommer jag bygga notchfilter att notcha bort alla huvudtoner 160-10m förutom det bandet jag lyssnar på. Då ser jag inte hur jag ska kunna få bättre filtrering på stationen. Det är är små problem nu men är man envis så är man...Men mer om det projektet senare.
Det var labb ikväll i verkstan där brukar hålla på så jag tänkte lägga mig tidigt och kliva upp imorgonbitti och försöka bygga på den här.

Då notchar jag bort alla övertoner och sedan kommer jag bygga notchfilter att notcha bort alla huvudtoner 160-10m förutom det bandet jag lyssnar på. Då ser jag inte hur jag ska kunna få bättre filtrering på stationen. Det är är små problem nu men är man envis så är man...Men mer om det projektet senare.
Det var labb ikväll i verkstan där brukar hålla på så jag tänkte lägga mig tidigt och kliva upp imorgonbitti och försöka bygga på den här.

Måste för övrigt ta bort "KARLSTAD" för det är på tok för anknippat med Färjestad BK.