parallellkoppla transformator med 2 lika sekundär lindningar
-
parallellkoppla transformator med 2 lika sekundär lindningar
Jag har en transformator som jag vill parallellkoppla sekundär lindningarna på för att få ut mer ström.
visst lär man först då likrikta strömen innan? Lindningarna är exakt lika och de är en class B transformator som ska vara till ett slutsteg
visst lär man först då likrikta strömen innan? Lindningarna är exakt lika och de är en class B transformator som ska vara till ett slutsteg
Senast redigerad av kim.andersson 15 november 2012, 07:04:50, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Re: parallellkoppla transformator med 2 lika primär lindning
Om det är sekundärlindningarna (sas lågspänningssidan) som är lika så går det parallellkoppla rakt av om man ser till att fasläget är rätt.
Protte
Protte
-
Re: parallellkoppla transformator med 2 lika sekundär lindni
slarvigt av mig ja lyckades blanda ihop lindningarna, men de är som sagt lågspänings sidan (sekundär lindningen som är lika och jag vill få ut mer ström ur)
-
så jag behöver bara se till att dom ligger i fas på lågspäningssidan och sen bara parallelkoppla det?
- prototypen
Kolla också att likriktaren är lagom stor också, nu drar de flesta förstärkare i genomsnitt inte så stor effekt att det kommer knäcka likriktaren.
protte
protte
Är det ändå inte bättre att likrikta dem skilt först?
- prototypen
-
jag har 2 stora likriktare så de blir inget problem, ska prova koppla in de lite senare