Skaffa CNC, Fireball V90 ok?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Roze
Kontakt:

Skaffa CNC, Fireball V90 ok?

Inlägg av Roze »

Tjo.

Jag har tänkt skaffa mig en CNC för att bl.a. fräsa ut dekorer i tunn mässingsplåt (0.5 lr 1.5mm tjock), samt dekorera dess yta med gravering, fräsa detaljer i trä, samt borra hål i kretskort.

Vad för CNC är lämplig? A4 work area räcker.

Mina planer för närvarande är en Fireball V90 eller En Sable 2015.

Om Fireball V90, vad är en bra konfiguration på de valfria alternativen? Ex. USB/Parallell-port.

Fireball: http://probotix.com/FireBall_v90_cnc_router_kit/
Sable 2015: http://www.cnc-sable.nl/sable-2015-p-21.html

//Mvh ^^
X-IL
EF Sponsor

Re: Skaffa CNC, Fireball V90 ok?

Inlägg av X-IL »

Är långt ifrån någon expert och har inte sett någon av maskinerna i verkligheten, men några reflektioner:
Probotix-maskinen ser stabilare ut
Sable har ett väldigt litet footprint och verkar smidig att stuva undan.
Probotix kör glidlager, Sable med linjärlager(visserligen den billiga sorten)
Probotix är gjord i MDF, Sable i aluminium.
Sable kör M10-skruvar, Probotix tvåstarts ACME vilket är mer effektivt.
Probotix har en arbetsyta på ca 300x450x75, Sable "bara" 200x150x60

Om man sammanfattar ovan så skulle jag säga att om hastighet och stor arbetsyta får bestämma så är det Probotix Fireball som gäller, om det är liten formfaktor och glappfrihet så Sablen. Men ingen av maskinerna är nog dålig, och för dina ändamål kommer båda att fungera bra. Hade jag fått välja mellan de två hade det nog blivit Fireball med lite uppdateringar efter hand.

MEN, hade jag haft fritt val hade jag nog kollat på en Kinafräs istället, en 6040 med kulskruvar och utbytta kablar och drivare.

Mina funderingar, hoppas du får fler svar.

EDIT: Vad det gäller USB kontra parallellport så skulle jag säga att det beror på budget och dator du kommer att använda. USB-alternativet går att använda med laptop. Dock har jag fått för mig att USBCNC-kortet inte är kompatibelt med MACH3 eller LinuxCNC utan kör sitt egna program, sök på forumet så hittar du nog lite info, tror att det är nån som kör det och är nöjd.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

En 6040 fräs :tumupp:
Har en sån och jag är nöjd för det priset, visst lite småpill men min har gått med orginalkablage förutom spindelmotorns kablage som jag bytte till en skärmad direkt. Har funkat bra i över ett halvår och den är ju inte många kronor dyrare än FireBall fräsen efter att man kryssat i lite tillbehör som redan ingår i 6040 fräsen.

Sen så får man ju med en vattenkyld 3fas spindel till 6040 fräsen med som inte låter mycket vid 24K RPM. Jämför man med en motsvarande handöverfräs så...
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Precis!
Men jag köpte från Storbritannien, tog bara en vecka att få hem den då.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

Någon länk till försäljaren? Hittar bara massa mindre relevanta träffar på google.

Får se också, jag är ganska inne på iden att kunna köra min Dremel 300 som verktyg, då alla mina borrar passar i den :).

Btw, för mässing ska man ju egentligen köra på en hastighet av ca runt 2000-3000rpm, klarar 6040 så låga varv utan att förlora allt för mycket styrka? (inte för att Dremel klarar det, men ändå)

Jag vet att den pinnfräs jag lekt med på skolan var låst till 20000rpm, och det var ganska jobbigt att inte bränna mässingen :).
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Sitter och skriver på telefonen så ska leta fram länken sen.

Du får med en 1/8"hylsa till chucken på spindeln så det är inga problem att köra dremel verktyg.

Jag har kört i alu ner till 3000 rpm med en 5mm fräs utan problem och den håller konstant varvtal.

Edit:
Jag kör med denna hylssats och den täcker det mesta.
http://www.sorotec.de/shop/product_info ... er-11.html
Skriv svar