controllera relä från hörlursutgången på mobil
controllera relä från hörlursutgången på mobil
Hej!
Jag är novis på elektronik men har ett litet projekt som jag vill genomföra.
Bakgrund: Jag har en webasto diselvärmare mer "ovalt tidur" som jag skulle vilja bygga en egen gsm styrning till, för att kunna starta och stoppa.
Man kan tydligen löda in två kabeländar på 2 av lödpunkterna på baksidan på timern. När dessa två kortsluts så simulerar det en tryckning på brännarknappen.
Min avsikt är att kunna använda en androidtelefon för att kontrollera ett relä som sammankopplar dessa två kablar i säg: 0,5sek? (Vill inte att kretsen ska vara konstant sluten för då är det ju som att man hela tiden håller in knappen)
Min undran är: Går det bygga nån liten relästyrning som reagerar på ljud från hörlursutgången? Då skulle jag kunna ställa en ringsignal som är en 0,5sek ton som drar reläet och sedan släpper när tonen tystnat.
går detta?
Jag är som sagt helt okunnig men googlar fram det mesta, lödning och beställning av erforderliga komponenter kan jag få hjälp med.
Kan detta reläkort användas: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ort-p87197
mvh albinsson
Edit: Kanske detta kan funka? Det finns blinkande hörlurar här http://www.ebay.com/itm/Iblink-WLW1-Ear ... 5897afe6a5
kompletterat med detta relä: http://www.ebay.com/itm/10A-250VAC-30VD ... 35c02deb7a
Edit 2: Ibland gör man saker för komplicerat... Jag behöver absolut inte ha blinkande hörlurar. Jag kan istället i en androidtelefon få¨appen tasker att tända kamerablixten vid inkommet sms.
Så det jag behöver, är en komponent som reagerar på ljus och sluter kretsen bak på timern.
Är min andra ebay länk det jag är ute efter?
någon som har nån susning?
Jag är novis på elektronik men har ett litet projekt som jag vill genomföra.
Bakgrund: Jag har en webasto diselvärmare mer "ovalt tidur" som jag skulle vilja bygga en egen gsm styrning till, för att kunna starta och stoppa.
Man kan tydligen löda in två kabeländar på 2 av lödpunkterna på baksidan på timern. När dessa två kortsluts så simulerar det en tryckning på brännarknappen.
Min avsikt är att kunna använda en androidtelefon för att kontrollera ett relä som sammankopplar dessa två kablar i säg: 0,5sek? (Vill inte att kretsen ska vara konstant sluten för då är det ju som att man hela tiden håller in knappen)
Min undran är: Går det bygga nån liten relästyrning som reagerar på ljud från hörlursutgången? Då skulle jag kunna ställa en ringsignal som är en 0,5sek ton som drar reläet och sedan släpper när tonen tystnat.
går detta?
Jag är som sagt helt okunnig men googlar fram det mesta, lödning och beställning av erforderliga komponenter kan jag få hjälp med.
Kan detta reläkort användas: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ort-p87197
mvh albinsson
Edit: Kanske detta kan funka? Det finns blinkande hörlurar här http://www.ebay.com/itm/Iblink-WLW1-Ear ... 5897afe6a5
kompletterat med detta relä: http://www.ebay.com/itm/10A-250VAC-30VD ... 35c02deb7a
Edit 2: Ibland gör man saker för komplicerat... Jag behöver absolut inte ha blinkande hörlurar. Jag kan istället i en androidtelefon få¨appen tasker att tända kamerablixten vid inkommet sms.
Så det jag behöver, är en komponent som reagerar på ljus och sluter kretsen bak på timern.
Är min andra ebay länk det jag är ute efter?
någon som har nån susning?
Re: controllera relä från hörlursutgången på mobil
Hej.
Styra relä från en ring signal borde inte vara några större problem. Ett förslag är
Lågpassfiltret integrerar i sin tur den likriktade signalen. Ett enkelt filter av resistorkondensator typ (RC-filter) borde fungera bra.
Tillsist behövs en komperator som ställer sin utgång hög över ett definierat spänningsvärde på ingången. Detta kan man realisera med en operationsförstärkare alternativt kretsar likt en operationsförstärkare tillverkade just för ändamålet.
Styra relä från en ring signal borde inte vara några större problem. Ett förslag är
- hörlursutgång -> likriktare -> lågpassfilter -> komperator -> relä
Lågpassfiltret integrerar i sin tur den likriktade signalen. Ett enkelt filter av resistorkondensator typ (RC-filter) borde fungera bra.
Tillsist behövs en komperator som ställer sin utgång hög över ett definierat spänningsvärde på ingången. Detta kan man realisera med en operationsförstärkare alternativt kretsar likt en operationsförstärkare tillverkade just för ändamålet.
Tusen tack för svar.
Det låter väldigt high-tech för en som mig, därför har jag fastnat för min sista ingångsvinkel.
Att via telefonens blixt få ett relä att sluta en krets i samma tiden som blixtlampan lyser.
Då kanske det finns nåt färdig kort att köpa som bara behöver spänningsmatning.
Är jag helt ute och cyklar med den här? http://www.ebay.com/itm/10A-250VAC-30VD ... 35c02deb7a
Den ska matas med DC 5V så då finns det ju lite mobiltelefontillbehör som passar att spänningsmata den med.
7 dollar känns ju väldigt överkomligt
Men frågan är, är detta en pryl som gör det jag vill?
Det låter väldigt high-tech för en som mig, därför har jag fastnat för min sista ingångsvinkel.
Att via telefonens blixt få ett relä att sluta en krets i samma tiden som blixtlampan lyser.
Då kanske det finns nåt färdig kort att köpa som bara behöver spänningsmatning.
Är jag helt ute och cyklar med den här? http://www.ebay.com/itm/10A-250VAC-30VD ... 35c02deb7a
Den ska matas med DC 5V så då finns det ju lite mobiltelefontillbehör som passar att spänningsmata den med.
7 dollar känns ju väldigt överkomligt
Har du någon app som får blixten att blixtra när den ringer eller?
Fast kan du löda byggsatser, så kan du kanske skaffa en vox-byggsats och koppla in på hörlursutgången.
Fast kan du löda byggsatser, så kan du kanske skaffa en vox-byggsats och koppla in på hörlursutgången.
Fast å andra sidan är lösningen med ringsignal inte så himla bra... Om nån t.ex. råkar ringa fel nummer. Och om värmaren är igång och man råkar ringa av misstag slår man väl av den? Det är alltid vanskligt med "toggle"-funktioner om man inte har nån feedback. Man vet inte i vilket läge den står.
Kan du inte öppna telefonen och koppla in dig på DC motorn som snurrar vibb-vikten?
Det är därför jag har en android telefon, det finns en underbar app som heter Tasker där man kan automatisera bra precis allt.
Grovt förklarat:
Den ska inte blinka eller ringa på vad som helst.
Jag smsar ett sms till telefonen med texten 06:00 (som är min tänkta avresetid)
Tasker skriver det värdet till en variabel
Drar av 45min och skriver till en ny variabel (start tiden)
När kl blir 05:15 blinkar Tasker med lampan..
Det går som sagt göra nästan vad som helst med tasker.
Men kan den komponent jag länkade till sluta min krets mha kamerablixten? Är det rätt relä osv?
jag kan ju inte det här med elektronik....
Grovt förklarat:
Den ska inte blinka eller ringa på vad som helst.
Jag smsar ett sms till telefonen med texten 06:00 (som är min tänkta avresetid)
Tasker skriver det värdet till en variabel
Drar av 45min och skriver till en ny variabel (start tiden)
När kl blir 05:15 blinkar Tasker med lampan..
Det går som sagt göra nästan vad som helst med tasker.
Men kan den komponent jag länkade till sluta min krets mha kamerablixten? Är det rätt relä osv?
jag kan ju inte det här med elektronik....
Det är säkert fullt möjligt!mrOh skrev:Kan du inte öppna telefonen och koppla in dig på DC motorn som snurrar vibb-vikten?
Men eftersom jag under mycket kontrollerade former kan blinka med lampan så känns det som att det vore ett enklare alternativ. Förutsatt att jag (novis) kan köpa ett färdigt kort med fotoresistor? och relä...
Jag hoppas att den jag länkade till kan fungera... under 40kr =)
Men som sagt, jag behöver lite experthjälp med att bedömma det?
Men kommer inte ett andra tryck på knappen att stänga av? (Jag tolkade det så eftersom du skrev att du vill kunna starta och stoppa den?)
Jag förstår inte riktigt hur du menar?
Jag tjuvkopplar ju in mig på timern till värmaren.
Ger jag den ett blink så ska det simulera 1 knapptryckning som startar värmaren. Den går då på timertiden som är fast inställd på 45min.
Vill jag stänga av den själv så gör jag det antagligen på timern då jag förmodligen sitter i bilen.
Men skulle jag vilja stänga av den så skickar jag ett sms så den får ett blink till.
Men frågan kvarstår, är detta vad jag behöver? http://www.ebay.com/itm/10A-250VAC-30VD ... 35c02deb7a
Jag tjuvkopplar ju in mig på timern till värmaren.
Ger jag den ett blink så ska det simulera 1 knapptryckning som startar värmaren. Den går då på timertiden som är fast inställd på 45min.
Vill jag stänga av den själv så gör jag det antagligen på timern då jag förmodligen sitter i bilen.
Men skulle jag vilja stänga av den så skickar jag ett sms så den får ett blink till.
Men frågan kvarstår, är detta vad jag behöver? http://www.ebay.com/itm/10A-250VAC-30VD ... 35c02deb7a
Ja men problemet är ju då att när du skickar ett "blink" så vet du inte om värmaren redan är igång eller inte. Om den är igång så råkar du alltså (av misstag) stänga av den.
Det var det jag menade med att växlande funktioner utan feedback är vanskligt.
Det var det jag menade med att växlande funktioner utan feedback är vanskligt.
Det ser jag inte som ett problem.
Jag kan även få tasker att skicka tillbaka ett bekräftelse sms. Jag försår lite hur du menar, men sannolikheten att värmaren skulle vara på och jag oavsiktligt stänger av den tror jag är väldigt liten. Sen är det ju inte en kritisk funktion så det gör inte så mycket. Nåt jag får ta med i beräkningen
Men snälla nån, är komponenten jag länkat till lämplig för ändamålet? Sluter den reläet under den tiden lampan lyser, för att sedan släppa?
Jag kan även få tasker att skicka tillbaka ett bekräftelse sms. Jag försår lite hur du menar, men sannolikheten att värmaren skulle vara på och jag oavsiktligt stänger av den tror jag är väldigt liten. Sen är det ju inte en kritisk funktion så det gör inte så mycket. Nåt jag får ta med i beräkningen
Men snälla nån, är komponenten jag länkat till lämplig för ändamålet? Sluter den reläet under den tiden lampan lyser, för att sedan släppa?
Sådant är jobbigt att beräkna eller förutse. Om den är billig hade jag köpt och provat. Billiga prylar från Kina brukar dessutom inte ha någon vidare specifikation som man kan utgå ifrån. Lättast är att mäta på plats.
Ok tack för input.
Jag trodde man kunde läsa på reläet på bilden, vilken funktion det har. Men själv begriper jag inte..
Man kan ju säga att det jag söker är ett 12V "omvänt" skymningsrelä. Dvs sluter en krets vid ljus istället för mörker
Jag trodde man kunde läsa på reläet på bilden, vilken funktion det har. Men själv begriper jag inte..
Man kan ju säga att det jag söker är ett 12V "omvänt" skymningsrelä. Dvs sluter en krets vid ljus istället för mörker
Jag tänkte främst på om fotoresistorn svarar på din lampa som du har tänkt dig. Kanske har din lampa ett diskret spektrum med endast några våglängder. Om du har otur svarar fotoresistorn dåligt på just dessa våglängder som din lampa ger. Självklart kan det finnas andra problem med i bilden också. Men genom att testa slipper man utreda en himla massa.