Antikorrosionsvätska till spindelmotorkylning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Antikorrosionsvätska till spindelmotorkylning.

Inlägg av Agwan »

När jag behövde ett kylsystem till min fräs så köpte jag en vätskebaserad processorkylare med pump och vatten-luft-radiator. För att inte få bakterier och grejer som växer köpte jag också en flaska 500ml antikorrosionsvätska för 189:-.

Igår gjorde jag vinterkontroll av bilen och såg att kylarvätskenivån var låg. Köpte en liter kylarvätska (koncentrerad) på Statoil för en bra mycket billigare penning, och jag kan ge mig f*n på att det är exakt samma vätska. Precis samma viskositet och färg.

Vad tror ni, kan det finnas något problem med att använda vanlig bilkylarvätska? Det kan vara ett bra tips för folk som håller på att installera kylning annars. Eller varför inte för de som håller på med datorkylning.
Användarvisningsbild
Sungam

Re: Antikorrosionsvätska till spindelmotorkylning.

Inlägg av Sungam »

Jag har kört med biltemas kylarvätska i mitt system ett tag nu helt utan problem. Tror som du att det mkt möjligt kan vara precis samma vätska. Någon har troligen kommit på att datorkillar inte så ofta kör bil och tjänar en slant på att packa om billig kylarvätska till dyr antikorrosionsvätska :bravo:
JonasE

Inlägg av JonasE »

Jag kör också Biltemas kylvätska i min kinaspindel. Har inte förflutit så mycket tid än, men jag tror det kommer att fungera utmärkt. 8)

Mvh Jonas
A2O

Inlägg av A2O »

Låter intressant, aldrig fel att spara några kronor.
En varning dock, vissa kylvätskor och oljor kan verka nog så identiska till allt utom pris men märkbart elakare mot gummit i tätningarna, sedan har vi ju miljö och människovänlighetsaspekter som kan vara lite si och så.:shock:
GFEF

Inlägg av GFEF »

En del kylvätskor går ej att bland, fordrar väldig noggrann rengöring vid byten från en sort till anna typ.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Om man skall vara miljönvänlig så välj PROPYLEN-glykol, förutom de tillsatser är denna ofarlig.
Samma ämne ingår i livsmedel och läkemedel, snus, rökmaskiner mm. Den giftiga sorten heter ETYLEN-glykol.
Den är giftig för både oss o naturen.

Några bensinstationer har den. OKQ8 vet jag men fyll gärna på med fler.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har fyllt kylsystemet på min 2.2kW kinaspindel propylenglykol från Mekonomen.
Fungerar fint!
Skriv svar