Projektarbete: Bygga en förstärkare
nja... det krävs inte speciellt mycket för att tillverka kretskort. Jag använder mig av UV lampan för 99kr från kjell och belyser från en vanlig lampsockel. Sen framkallar jag och etsar i glasskartonger. Ritar korten i "gratis" versionen av eagle
samt skriver ut på några OH blad och lägger på varann så man får bra svärta. Fast man kan ju ha det så att man inte kan göra det heller tyvärr
Visst kunde det vara nått för Fagges Cnc
dock känns det lite överkill att fräsa den i cnc bara för några hål
fast ioförsej skulle man ju kunna snitsa till det lite isåfall. Men först måste jag få till nån bra styrning av VU metern innan man börjar planera att borra hålen för eventuella leds eller sånt. Hade ju som jag nämnde tidigare en gammal analog mätare (0-20mA i %) som vore cool att använda

Visst kunde det vara nått för Fagges Cnc

Skulle du inte kunna koppla ett 30/0.02=1.5K motstånd i sereie med VU-metern och koppla alltihopa mellan utgång och jord? Jag misstänker att det inte ligger så mkt spänning över mätaren så det mesta borde ligga över motståndet, lite som i fallet med lysdiod.
Edit: Grattis till ett lyckat bygge förresten
. Underbart skönt att allt funkade på en gång 
Edit2: Instämmer med Tekko: sådär snygga blir aldrig mina byggen heller
Saknar kunnande och verktyg för snygga mekaniska lösningar 
Edit3: kanske en diod i serie med VU metern också... den vill antagligen bara ha ström åt ett håll.
Edit4: Hmm. många edits
. Åberopar Arne Ankas fina ordspråk "Att tänka före man talar är som att torka sig i arslet före man skiter"
Edit: Grattis till ett lyckat bygge förresten

Edit2: Instämmer med Tekko: sådär snygga blir aldrig mina byggen heller

Edit3: kanske en diod i serie med VU metern också... den vill antagligen bara ha ström åt ett håll.
Edit4: Hmm. många edits

hihi.. tack
mjo grymt gött att allting funkade direkt på första försöket

Jo så kan man göra, med en diod i serie som sagt och det skulle bli rätt snyggt och enkelt. Kruxet är ju bara att man kan ju köra steget riktigt hårt även på låga utspänningar om man har tyngre laster så då blir ju det lite missvisande om man gör så
min tanke var att man kunde mäta utströmmen istället. Men jag kommer inte på nån bra lösning på man skall göra det..
om man inte hittar nån gammal analog panelinstrument annars hum hum ska gå och rota lite och se om jag kan hitta nått

mjo grymt gött att allting funkade direkt på första försöket

min tanke var att man kunde mäta utströmmen istället. Men jag kommer inte på nån bra lösning på man skall göra det..

vu metern kommer att gå mellan 0 och max då förstärkaren går mellan 0 och max uteffekt, oavsett last (med tyngre last blir max uteffekt mer bara).
Utströmmen är ju lika dåligt mått på uteffekten som utspänningen. Bägge är beroende av lastresistansen.
Vill du ändå mäta strömmen istället kan du utnyttja spänningen över 0.22 ohms motstånden. Den är i alla lägen (utom just vid crossover) proportionell mot utströmmen.
Vill du sedan lyxa till det kan du fixxa en krets som multiplicerar utström (indirekt uppmätt via utgångsmotstånden) och utspänning (direkt uppmätt från utgången bara, eventuellt spänningsdelad ner). Tadaa, du mäter amplituden på momentaneffekten, lastoberoende.
Utströmmen är ju lika dåligt mått på uteffekten som utspänningen. Bägge är beroende av lastresistansen.
Vill du ändå mäta strömmen istället kan du utnyttja spänningen över 0.22 ohms motstånden. Den är i alla lägen (utom just vid crossover) proportionell mot utströmmen.
Vill du sedan lyxa till det kan du fixxa en krets som multiplicerar utström (indirekt uppmätt via utgångsmotstånden) och utspänning (direkt uppmätt från utgången bara, eventuellt spänningsdelad ner). Tadaa, du mäter amplituden på momentaneffekten, lastoberoende.
Grejen är att det är ingen vu meter utan bara en "procent meter" som är graderad 0-100% (20mA). Strömmen anser jag är ett bättre mått än spänning eftersom har man ingen last ansluten eller en väldigt högohmig last som man lägger ut hög spänning till, inte belastar steget märkvärt, ger stort utslag på en meter som mäter spänningen på utgången. Det är därför jag vill mäta strömmen istället 
Jag hade redan tänkt använda spänningen över emitterresistorerna. Säg att man tar ut 3A, då blir spänningsfallet nästan 1V med 0.33R motstånd. Om man kunde förstärka upp denna spänning lite går det ju att göra riktigt bra grejer..
har kollat på olika OP lösningar men inte hittat nått som funkar än

Jag hade redan tänkt använda spänningen över emitterresistorerna. Säg att man tar ut 3A, då blir spänningsfallet nästan 1V med 0.33R motstånd. Om man kunde förstärka upp denna spänning lite går det ju att göra riktigt bra grejer..

Du skulle kunna använda denna koppling för att förstärka spännningen över motstånden.

Överföringsfunktionen är
Vout=(Rb/Ra)*(Vin1-Vin2)
Problemet är att de flesta opampar inte gillar +-30V. Så du måste nästan stabba ner matningsspänningen till OPn, t.ex. till +-18V. Det i sin tur leder till att spänningen på + benet inte får överstiga kanske +-15V. Detta i sin tur leder till att RB måste vara mindre än Ra, dvs spänningsdelningen Ra-rb måste resultera i 15V vid 30 in. Det sätter en spärr på det gain du kan ha till < 1 med dessa valda parametrar (opamp på +-18V och matningsspänning på +-30V).
Summa kardemumma så klarar du dig med låg förstärkning så är det inget problem. Vill du ha mer förstärkning med denna lösning måste du antingen hitta en op som klarar hög spänning eller hänga på ytterligare en op som förstärkarsteg efter den första. Antagligen är det sista alternativet att föredra.
Edit: opn i bilden är bara första bästa jag hittade i eagle med rätt symbol.
Överföringsfunktionen är
Vout=(Rb/Ra)*(Vin1-Vin2)
Problemet är att de flesta opampar inte gillar +-30V. Så du måste nästan stabba ner matningsspänningen till OPn, t.ex. till +-18V. Det i sin tur leder till att spänningen på + benet inte får överstiga kanske +-15V. Detta i sin tur leder till att RB måste vara mindre än Ra, dvs spänningsdelningen Ra-rb måste resultera i 15V vid 30 in. Det sätter en spärr på det gain du kan ha till < 1 med dessa valda parametrar (opamp på +-18V och matningsspänning på +-30V).
Summa kardemumma så klarar du dig med låg förstärkning så är det inget problem. Vill du ha mer förstärkning med denna lösning måste du antingen hitta en op som klarar hög spänning eller hänga på ytterligare en op som förstärkarsteg efter den första. Antagligen är det sista alternativet att föredra.
Edit: opn i bilden är bara första bästa jag hittade i eagle med rätt symbol.
Den där kopplingen funkade utmärkt i simulatorn. Tack
Hittade en gammal dB mätare som gav fullt utslag vid 200mV. Använder man 33k/10k potential och sätter en pot på utgången behövs ingen extra op till en så känslig spole samt att man kan trimma in den exakt. Om man ska byta upp sig till en fetare mätare eller Leds osv är det ju ganska simpelt att hänga på en extra op.
litet schema: http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... roller.GIF
Tack än en gång. Ska se om jag kan löda ihop den här kretsen inom de närmsta dagarna.

Hittade en gammal dB mätare som gav fullt utslag vid 200mV. Använder man 33k/10k potential och sätter en pot på utgången behövs ingen extra op till en så känslig spole samt att man kan trimma in den exakt. Om man ska byta upp sig till en fetare mätare eller Leds osv är det ju ganska simpelt att hänga på en extra op.
litet schema: http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... roller.GIF
Tack än en gång. Ska se om jag kan löda ihop den här kretsen inom de närmsta dagarna.
Okej har nu byggt VU-mätar kretsen och testat den med lite blandat resultat :=)
Använde en analog mätare och kopplade via Op-kopplingen och man kan säga att den känns lite "logaritmisk". Vid ganska låg volym ger den inget utslag och ökar man lite så börjar den hoppa till maximum även fast man bara belastar den med pyttelie medelström.
Skulle tro att det beror på att signalen som kommer, kommer som en "spik" och får mätaren att studsa upp med massa kraft. Man skulle behöva nån konding eller nått som slöar ner hela processen. Fast å andra sidan svarar den ju inte lika snabbt då heller
Provade koppla mätaren via ett RC-filter men det verka inte göra så stor skillnad. Dessutom verkade det heller inte spela nån roll ifall om man körde med eller utan belastning
Jaja får se hur det blir med detta mäteriet. Får lägga det på hyllan lite tills vidare. I bästa fall ska jag försöka börja på front-plåten imorron iaf. Här är ritningen på hurden är tänkt ska se ut iaf
http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... prints.GIF
Använde en analog mätare och kopplade via Op-kopplingen och man kan säga att den känns lite "logaritmisk". Vid ganska låg volym ger den inget utslag och ökar man lite så börjar den hoppa till maximum även fast man bara belastar den med pyttelie medelström.
Skulle tro att det beror på att signalen som kommer, kommer som en "spik" och får mätaren att studsa upp med massa kraft. Man skulle behöva nån konding eller nått som slöar ner hela processen. Fast å andra sidan svarar den ju inte lika snabbt då heller

Provade koppla mätaren via ett RC-filter men det verka inte göra så stor skillnad. Dessutom verkade det heller inte spela nån roll ifall om man körde med eller utan belastning

Jaja får se hur det blir med detta mäteriet. Får lägga det på hyllan lite tills vidare. I bästa fall ska jag försöka börja på front-plåten imorron iaf. Här är ritningen på hurden är tänkt ska se ut iaf

http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... prints.GIF
Jo, jag såg gallret men för att det ska fungera måste lådan även ha ett galler i botten och stå på fötter om det ska ha mer än en visuell effekt. Luften måste enligt min mening kunna cirkulera om det ska bli någon kylande effekt. Dessutom gör den mindre kylaren inte mycket nytta utan fläkt eftersom den har fenorna horisontellt (värmen stiger uppåt) om man inte har en fläkt till den.
Men det är ju irrelevant om grejorna ändå inte utvecklar någon större värme som jag sa tidigare.
Men det är ju irrelevant om grejorna ändå inte utvecklar någon större värme som jag sa tidigare.