marr125 skrev:Pappa kom in nu och jag fick svaret Mison heter de (Jag orkade inte gå ut å kolla)![]()
De borde ju funka och bara pysa in i glaset?? Men de finns ju fler olika sorters svets gas för olika matrial men jag tror de är mison är den gas man har i lampor??
Mison är en gasblandning från AGA, mestadels argon och kolsyra (står säkert på länken nån postade), och det har man inte i lampor.
Nåväl.
I plugget fick man ju göra pipetter och grejer av glasrör, vi testade även att blåsa lite bubblor osv, gick sådär, men iaf så hade vi bara gasol när vi gjorde det, funkade fint, men det kanske beror på glaset ?
..Om jag nu kommer mej för att göra egen glödlampa var min plan att ta ett glasrör och värma ena ändan och sticka in glödtråden där och sen klämma ihop, borde bli tätt och man har då ett glasrör med glödtråd och tät botten.
Sen tänkte jag koppla en vakkumpump i andra ändan av röret och försiktigt värma en "ring" runt röret på lagom ställe, då borde ju resultatet bli (med lite övning) att röret kollapsar där man värmde och man har då en "lampa" som inte innehåller luft (nåja, beroende på hur effektiv pumpen är då..)
Det var väl afaik så man gjorde radiorör när dom gjordes för hand ?