Elsystem IP69 (Dykutrustning)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Repaterion

Elsystem IP69 (Dykutrustning)

Inlägg av Repaterion »

Har en dyklampa kanister och lamphus var för sig, som i dagläget är dränkt, dränkt och dränkt...

Kanistern är inte mycket att prata om, det sitter två O-ringar i locket och en IP klassad genomföring (10ATM kommer inte på namnet nu)
Lamphuset där emot behöver både oringar och ny brytare och kablage.

Huset är gjort i 2343 och en " 2" mejerikoppling" så det håller trycket så att säga ;)
men när det kommer till brytfunktionen så sitter det i dagsläget en mikrobrytare som man trycker in läppen på via en excentriskt rundstål i 2343.
Det är detta jag vill bygga om.

Min fundering är vad och hur ni skulle löst denna brytfunktion på?
För att ge lite data.
Spänning: 12V dc
Ström: <10A
Lampa: Halogen spot 50/100W, har även en 3W led med det är ju som att tända en tändstick mitt på dagen.
Säkring: 15A
Kabel: 3X2,5mm2 Gummikabel, oljebeständig. 9mm dia.

Min fundering är en vipbrytare med tillhörande hätta som är tätad för 10ATM, men dessa hos Elfa är tyvärr ocker ca 500+moms komplett.
Ett annat råd jag fått är en magnetbrytare med reläfunktion på kanistern.
Alltså man sätter en kraftig magnet på utsidan och magnetbläcket på insidan av kanistern.

Vi har svarv, svetsar och liknande utrustning på jobbet som jag har tillgång till så det är inget problem.

Var hittar man O-ringar? Har hört talas om Momentum men har dessa butiker, och hur räknar man ut oring vid dynamiska tryck?
Skiten skall hålla 100M (11bar), jag är inte certad till hälften så den är inte "overkill/överdriven" utan har bara väl tilltagna marginaler 8)
11bar för en o-ring är en skitsak men är den för lite eller stor så är det ju kört vid ytan... :doubt:

Skall försöka få upp lite bilder på sakerna så är det lättare att se.
Kollar ni på mitt loggin på dykarna.nu så hittar ni komp. lampa under fotoalbumet.
Super7

Re: Elsystem IP69 (Dykutrustning)

Inlägg av Super7 »

Dom hade inte mycket på hemsidan men i deras fysiska butik finns det O-ringar :-)
Rotera Täby
Gribbylundsvägen 2
Box 510
183 25 Täby
Tel:08-630 01 55
Fax:08-630 01 56
info@rotera.se
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Vilken diameter ska du ha på o-ringen?
Jag beställde o-ringar ifrån en affär på ebay ifrån 5 till 100mm i dia. De var ganska billiga,snabb frakt och bra kvalitet!
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Täby går fetbort bor ca 1 mil från norska gränsen ;-)
O-ringarna skall vara i strl 40-50X2-3mm
turbofisk

Inlägg av turbofisk »

Repaterion skrev: Var hittar man O-ringar? Har hört talas om Momentum men har dessa butiker, och hur räknar man ut oring vid dynamiska tryck?
Hej!
Jag håller på att bygga en canister lampa från scratch nu och såg din tråd här...
Nu vet jag inte hur långt du kommit i ditt bygge eftersom tråden är lite gammal. Du behöver inte räkna ut dynamiskt tryck på o-ringen då det gäller då du har relativ rörelse mellan o-ringens båda kontaktytor. Vid statiskt tryckfall är allt du behöver göra att se till så att o-ringen komprimeras rätt procent. Kolla in http://oringcalculator.eriksgroup.com/ för att enkelt räkna ut vad du behöver för % på just din o-ring, det varierar mellan 15-25% med ringens diameter (tvärsnitt).
Skriv svar