Vilken är bästa 1K-lacken?
Vilken är bästa 1K-lacken?
Tjena,
Jag har problem att hitta bra lack på sprayburk för att lacka paneler. Jag har provat Biltema, Bauhaus och Clas-Olle utan att hitta en lack som inte skjuter ut "blobbar". Allt som oftast går det bra, men plötsligt kommer en "blobba" farande ur flaskan och blir till en rinnande fläck på panelen.
Tacksam för tips!
Jag har problem att hitta bra lack på sprayburk för att lacka paneler. Jag har provat Biltema, Bauhaus och Clas-Olle utan att hitta en lack som inte skjuter ut "blobbar". Allt som oftast går det bra, men plötsligt kommer en "blobba" farande ur flaskan och blir till en rinnande fläck på panelen.
Tacksam för tips!
Re: Vilken är bästa 1K-lacken?
skakar du ordentligt innan ? och då menar jag ORDENTLIGT, inte nån minut som man helst gör 

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ok... kan vara så att jag inte skakar ordentligt. Jag skakar kanske 2 minuter, men jag blir snabbt trött i armen, så det kan vara så att det inte blir ordentligt gjort. Har du något tips om hur man kan skaka automatiskt? Centrifugen? LOL!
Jag läser gärna din tråd i ämnet? Vad skall jag söka på för att hitta tråden?
Jag läser gärna din tråd i ämnet? Vad skall jag söka på för att hitta tråden?
-
Jag har inte haft några större problem att inte få blobbar ur 1k... Som sagt, skaka ordentligt!
Har använt 1k flaska flera gånger för billack där man ska fixa flera färger eller liknande och behöver en extra linje eller liknande. Funkar alldeles utmärkt.
Har använt 1k flaska flera gånger för billack där man ska fixa flera färger eller liknande och behöver en extra linje eller liknande. Funkar alldeles utmärkt.
Ok... känns uppmuntrande att andra har lyckast med spray-burkar! Gäller bara att hitta rätt teknik!
Får jag fråga vilka fabrikat ni använder? Just nu har jagkört med Bauhaus för 99 kr/burk.
Jag testade precis med att tok-skaka i tre m inuter. Det blev ändå ett gäng spott-loskor. Så det kan ju kanske vara kvaliteten i alla fall?
Börjar bli litet smått trött på att slipa bort varje misslyckad yta... Grrr....
Får jag fråga vilka fabrikat ni använder? Just nu har jagkört med Bauhaus för 99 kr/burk.
Jag testade precis med att tok-skaka i tre m inuter. Det blev ändå ett gäng spott-loskor. Så det kan ju kanske vara kvaliteten i alla fall?
Börjar bli litet smått trött på att slipa bort varje misslyckad yta... Grrr....
-
Jag har kört med Biltema mycke. Funkar helt ok för mindre saker.
Är det nåt finare så är det PPG eller liknande blandad av riktig bilfärg. Se till så att du får en ventil på toppen som du har avlång sprutbild på som man kan snurra. Brukar funka bra. Jag har t ex inte sett någon större skillnad på biltemas korkar och de lite dyrare.
Är det nåt finare så är det PPG eller liknande blandad av riktig bilfärg. Se till så att du får en ventil på toppen som du har avlång sprutbild på som man kan snurra. Brukar funka bra. Jag har t ex inte sett någon större skillnad på biltemas korkar och de lite dyrare.
Har oxå kört med biltemas spray utan problem. Är du säker på att det kommer från färgen? Du har inte missat att tvätta ytan innan målning så att det inte finns något fett eller partiklar kvar?
Köpte själv en sprayburk på biltema när jag ändå var där och blev positivt överraskad av resultatet. Färgen är mattsvart, kanske inte den bästa bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ok!
Tack för alla inspel. Jag känner mig nu övertygad om jag i alla fall inte behöver leta dyra lyx-lacker!
Jag köper en ny burk idag och slipar ned det misslyckade. En hel burk har gått på alla omförsök. Suck...
. Återkommer med rapport.
I övrigt, har jag gjort så här. Kommentera gärna om jag kan förbättra något:
1, AL-plåten tvättas med T-sprit
2, Hagmans spray-filler för att fylla ut repor.
3, tvätt med diskmedel
4, lätt ruggning med 400 papper
5, primer
6, igen ruggning med 400 papper
7, tvätt med diskmedel
8, och så topplacken som jag fortfarande kämpar med.
När jag är nöjd med topplacken så kommer jag att finslipa med 1200 papper och därefter kommer skalor och text på saf-mat att följa och sedan klar-lack.
Något jag kan förbättra?
Tack för alla inspel. Jag känner mig nu övertygad om jag i alla fall inte behöver leta dyra lyx-lacker!
Jag köper en ny burk idag och slipar ned det misslyckade. En hel burk har gått på alla omförsök. Suck...

I övrigt, har jag gjort så här. Kommentera gärna om jag kan förbättra något:
1, AL-plåten tvättas med T-sprit
2, Hagmans spray-filler för att fylla ut repor.
3, tvätt med diskmedel
4, lätt ruggning med 400 papper
5, primer
6, igen ruggning med 400 papper
7, tvätt med diskmedel
8, och så topplacken som jag fortfarande kämpar med.
När jag är nöjd med topplacken så kommer jag att finslipa med 1200 papper och därefter kommer skalor och text på saf-mat att följa och sedan klar-lack.
Något jag kan förbättra?
Jag brukar köra på lackerna från http://www.highlights.nu/, billigaste jag har hittat och väldigt pigementrik färg (dvs du måste skaka väldigt länge, men å andra sidan täcker den extremt bra), och avsluta med klarlack från samma ställe.
Kör mest från serien Montana Gold
(Ja det är en grafittibutik... men färgerna är bra...)
Kör mest från serien Montana Gold
(Ja det är en grafittibutik... men färgerna är bra...)
Jag tycker biltemas färg täcker för dåligt, var iofs rätt många år sen jag vågade handla sprayfärg där.
-
Ang ditt tillvägagångssätt så hade jag ändrat lite. För det första ser jag inget skäl att tvätta med diskmedel mellan omgångarna. Det förstör mer än de gör nytta. Man torkar bara av med en dammtrasa om det nu behövs. Så mycke ska du inte fingra på grejerna. Isåfall tar du på dig ett par riktiga handskar
Varför använder du både filler och primer? I de flesta fallen är detta samma sak (Ivf när man snackar sprayfärg)
Isåfall ska du lägga rostskydsgrund typ epoxy för att sedan lägga filler för att täcka repor eller det var kanske detta du använde
Så här hade jag gjort.
*Tvätta och slipa. t-sprit funkar.
*Rostskydsgrund om inte fillern redan är skyddande
*Vanlig filler/primer för att ta väck repor.
*Slipa med minst 500 då 1k färg är så sjukt tunn så kommer du slipa igenom samt göra repor som inte nästa färg klarar täcka...
*Lägg färgen/basen (låt torka utsatt tid)
*Klarlacka (Om basen är metallic eller liknande)
Är ytan jäm när man laggt fillern behöver man inte slipa. Bara att köra vidare. Färg som inte stått till sig länge är inga problem att lägga nästa lager på. 1k färg kan stå i flera dar utan några problem då härdningen är såpass långsam!
Får du stänk så hade jag i efterhand Vattenslipat och polerat. Dock får du vänta lääänge innan du gör det om det ska bli bra. Har du möjlighet så testa med en riktig spruta istället.
Edit: Kan tillägga att jag lackar en del på fritiden. Bilar och annat och att ovan är nåt jag kör efter. Alla lackerare gör på olika sätt och de flesta brukar de funka för
Varför använder du både filler och primer? I de flesta fallen är detta samma sak (Ivf när man snackar sprayfärg)
Isåfall ska du lägga rostskydsgrund typ epoxy för att sedan lägga filler för att täcka repor eller det var kanske detta du använde
Så här hade jag gjort.
*Tvätta och slipa. t-sprit funkar.
*Rostskydsgrund om inte fillern redan är skyddande
*Vanlig filler/primer för att ta väck repor.
*Slipa med minst 500 då 1k färg är så sjukt tunn så kommer du slipa igenom samt göra repor som inte nästa färg klarar täcka...
*Lägg färgen/basen (låt torka utsatt tid)
*Klarlacka (Om basen är metallic eller liknande)
Är ytan jäm när man laggt fillern behöver man inte slipa. Bara att köra vidare. Färg som inte stått till sig länge är inga problem att lägga nästa lager på. 1k färg kan stå i flera dar utan några problem då härdningen är såpass långsam!
Får du stänk så hade jag i efterhand Vattenslipat och polerat. Dock får du vänta lääänge innan du gör det om det ska bli bra. Har du möjlighet så testa med en riktig spruta istället.
Edit: Kan tillägga att jag lackar en del på fritiden. Bilar och annat och att ovan är nåt jag kör efter. Alla lackerare gör på olika sätt och de flesta brukar de funka för
Ni som säger att biltemas färg är okej, ni syftar inte på hobby färgen va?
-
Jag syftar antingen på den svarta de har som jag kört med eller bättringsfärgen. Har inte testat deras "vanliga" hobby färg på länge faktiskt.
Den svarta är kanske hobbyfärg med? Den funkar ok. Men som sagt gör aldrig nåt större än kanske ett par torkarblad eller liknande. Och är det större så läggs 2k klarlack ovanpå.
Den svarta är kanske hobbyfärg med? Den funkar ok. Men som sagt gör aldrig nåt större än kanske ett par torkarblad eller liknande. Och är det större så läggs 2k klarlack ovanpå.