Att dra en gräns vid 1980 går nog inte då jag har en Volvo från 85 som saknar denna högteknologiska finess!Förästen, måste vara en gammal sköning till bil du har. för vad jag vet så finns väl detta som standard efter 1980 ?
Fördröjning till lampa i bilen
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26568
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Ok nu har jag testat lite grann!
Att koppla en kondensator parallellt med glödlampan funkar inte. Inte ens med 14700uF lös lampan (3W) mer än en halv sekund extra..
men om man däremot använder en lysdiod...
Testade att koppla in en högintensiv led på 25mA istället med samma koppling. Funkade utmärkt! lös i ett par sekunder extra ganska bra. Tillräckligt för att hitta tändlåset. Det fiffiga är att på min bil finns det redan en liten glödlampa vid tändlåset så kopplar man en LED parallellt där lyser den och glödlampan när dörrarna är öppna men när det stängs lyser Ledden lite till.
I serie med kondensators satte jag ett motstånd på 10R så det inte skall betraktas som en "kortslutning" när brytarna stängs vilket kan orsaka brända ytor, dåliga kontaktytor osv.
En diod användes också såklart så inte kondingen börjar ladda ur sig på övrig utrustning i bilen
Att koppla en kondensator parallellt med glödlampan funkar inte. Inte ens med 14700uF lös lampan (3W) mer än en halv sekund extra..
men om man däremot använder en lysdiod...
Testade att koppla in en högintensiv led på 25mA istället med samma koppling. Funkade utmärkt! lös i ett par sekunder extra ganska bra. Tillräckligt för att hitta tändlåset. Det fiffiga är att på min bil finns det redan en liten glödlampa vid tändlåset så kopplar man en LED parallellt där lyser den och glödlampan när dörrarna är öppna men när det stängs lyser Ledden lite till.
I serie med kondensators satte jag ett motstånd på 10R så det inte skall betraktas som en "kortslutning" när brytarna stängs vilket kan orsaka brända ytor, dåliga kontaktytor osv.
En diod användes också såklart så inte kondingen börjar ladda ur sig på övrig utrustning i bilen

till min gamla 142 tog jag ur fyndlådan en rejäl transistor med kylfläns, en kondensator och ett motstånd. Ledningen från dörren laddade upp kondingen som sedan sakta släppte till transistorn som i sin tur drev innebelysningen. Fick önskad nertoning när dörren stängdes. Att inga värden var beräknade och att transistorn givetvis fick tok-mycket på ingången spelade ingen roll, det funkade i flera år.