Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Han kanske köpte det på samma ställe som den här snubben?
(jag fick inte till en URL tagg från mobiltemat :/ jag har glömt syntaxen..)

(jag fick inte till en URL tagg från mobiltemat :/ jag har glömt syntaxen..)
- ghost_rider
Ja, sexkantiga hål fräser man gärna om man kan
runda hål borrar jag om hålet måste vara rakt och runt (frästa hål har en tendens att dels bli koniska och dels orunda). Men det är ändå lite kul att det går att borra både fyrkantiga och sexkantiga hål 

Hur skarpa blir hörnen?
Kan man skava i CNC? Med stillastående skavstål.
Kan man skava i CNC? Med stillastående skavstål.
Rotade fram en tvättmaskinsmotor i tron att den var trasig. Men med bara en lindning så skall den snurra. Chansade på vilken, och den startar på 1fas med lite start snurr för hand. Det verkar vara en 4fas, 5 kablar. Sen skickade jag in 5V för att se om den skulle bli trögsnurrad, som generator. Men den snurrar lätt. Hur magnetiserar man en sådan motor? Totalt är det 9 kablar. 2 st(båda röda) till en givare utv i centrum på baksidan. Den tänder en LED med lätt handsnurr. De sista 2 har jag inte klurat ut ännu, men de känns som ett par(vita sladdar).
Väntar svar på första frågan i förra inlägget. Hur skarpa blir hörnen?
Väntar svar på första frågan i förra inlägget. Hur skarpa blir hörnen?
- Electricguy
Är det en vanlig tvättmaskinsmotor med kol? I såfall är det en vanlig 1-fas maskin.
-
Jag hade en jobbarkompis som körde lite väl hårt i ett arborrverk och fick tre-kantiga hål. Om man borrar två sådana i varandra så får man ett borrat sex-kantigt hål.1802 skrev:ghost_rider: Var hittade du det 6 kantiga borret?

"Rotade fram en tvättmaskinsmotor i tron att den var trasig.. m.m.."
Var en tid sedan sist men det är som redan nämnts med stor sannolikhet en vanligt allströms 1-fas motor med kol som i alla fall förr var väldigt vanligt i tvättmaskiner, vet dock inte hur det är med det numera.
De 2 röda, som du får ut en spänning från, är tachometern så att elektroniken kan hålla koll på varvtalet för ett konstant varvtal oberoende av belastning. Det består bara av en tunn rund magnet i en lika tunn stator.
Sedan är det säkerligen 2 kablar för statorn och 2 för rotorn.
Vad de andra 3 är till för kan jag bara gissa på att det kanske är en extra spole på statorn och således 2 kablar och således kanske en för hög och en för lågt varv men jag kommer inte ihåg om detta användes på dessa motorer, eller så är det två separata spolar på statorn rent generellt och således sammalnlagt 4 kablar för detta. Den sista kabeln skulle kunna vara jord men då skall den förstås vara grön/gul och om inte så har jag inte den blekaste.
Det borde dock vara rätt lätt att öppna upp motorn och kolla för de brukar bara sitta ihop med 4 skruvar men kan kanske finnas undantag.
Med bara 5V märker du nog inte någon större skillnad oavsett då kolen trycker rätt hårt mot rotorn och det bli inte något vidare magnetfält heller då den ju är gjord för 230V. Sedan måste du ju också belasta "utgången" annars blir det ju inget motstånd.
1-fas 230V och rätt kopplad så måste du stå på den i startögonblicket för annars drar den runt sig runt sin egen axel och kan då kortsluta ev kablarna beroende på hur du kopplat den går också upp i ett väldigt högt varvtal och låter rätt ordentligt.
Var en tid sedan sist men det är som redan nämnts med stor sannolikhet en vanligt allströms 1-fas motor med kol som i alla fall förr var väldigt vanligt i tvättmaskiner, vet dock inte hur det är med det numera.
De 2 röda, som du får ut en spänning från, är tachometern så att elektroniken kan hålla koll på varvtalet för ett konstant varvtal oberoende av belastning. Det består bara av en tunn rund magnet i en lika tunn stator.
Sedan är det säkerligen 2 kablar för statorn och 2 för rotorn.
Vad de andra 3 är till för kan jag bara gissa på att det kanske är en extra spole på statorn och således 2 kablar och således kanske en för hög och en för lågt varv men jag kommer inte ihåg om detta användes på dessa motorer, eller så är det två separata spolar på statorn rent generellt och således sammalnlagt 4 kablar för detta. Den sista kabeln skulle kunna vara jord men då skall den förstås vara grön/gul och om inte så har jag inte den blekaste.
Det borde dock vara rätt lätt att öppna upp motorn och kolla för de brukar bara sitta ihop med 4 skruvar men kan kanske finnas undantag.
Med bara 5V märker du nog inte någon större skillnad oavsett då kolen trycker rätt hårt mot rotorn och det bli inte något vidare magnetfält heller då den ju är gjord för 230V. Sedan måste du ju också belasta "utgången" annars blir det ju inget motstånd.
1-fas 230V och rätt kopplad så måste du stå på den i startögonblicket för annars drar den runt sig runt sin egen axel och kan då kortsluta ev kablarna beroende på hur du kopplat den går också upp i ett väldigt högt varvtal och låter rätt ordentligt.
12V på en "normal" 3fas motor, räcker både till att få snurr och "magnetisera" så det går trögt. Tvättmaskinsmotorn är startad på 1fas. Varvar upp långsamt. Tyder på flerfas motor. Min gissning 4fas(5 kablar). Helt rätt att de 2 röda går till varvtalsgivare. Sen är det 7 kablar kvar. 5 verkar gå till motorlindning, de har kontakt med varandra med ohm mätning(25-60 ohm). De 2 sista kräver mer undersökning. Står nått på brickan om 300 och 2800 rpm.
- Electricguy
Ok står det olika varv på plåten så är det då givetvis för olika varvtal och således 2 olika spolar för detta men det brukar dock vara vanligare för motorer utan kol, har den kol?
Har den inte kol så kräver den en startkonding och ev även en driftkonding och då kan kanske den ena sladden vara för en rotationsriktning och den andra för motsatt rotationsriktning.
Har den inte kol så kräver den en startkonding och ev även en driftkonding och då kan kanske den ena sladden vara för en rotationsriktning och den andra för motsatt rotationsriktning.
- Electricguy
Det sitter universalmotorer i nästan alla tvättmaskiner. Dessa har iaf 2st olika fältlindningar och en rotor med kol.