Bygga om ett mono-Bluetooth-headset till stereo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Bygga om ett mono-Bluetooth-headset till stereo

Inlägg av PHermansson »

Kan det gå? Kanske...
Köpte ett BT-headset med bilhållare hos Harald för en 100-lapp. Förpackningen angav stöd för A2DP, men headset:et hade bara en högtalare och ingen anslutning för en till. Öppnade headseten och hittade en konstruktion som består av ett kort med bland annat tryckknappar, lysdioder och en antenn. Största delen upptas dock av en Bluetoothmodul. På denna finns bland annat kretsen BC352239AU, och en viss efterforskning ger att det stödjer stereoljud. Gott!
Jag hittar dock inte någon modul som ser ut exakt som denna på internet, däremot en rad snarlika. På dessa dras ljudanslutningarna ut i ena änden av ena långsidan, och det verkar rimligt då kablarna till högtalarna och mikrofonen sitter lödda i detta område på huvudkortet.
Nästa steg blev att koppla headsetet till telefonen och starta musikspelaren. Startade också upp det lilla oscilloskopet för att mäta. På BT-modulens anslutningar 3, 4, 5 och 6 finns signaler som ser ut som ljud. Antar då att mikrofonen sitter på 1 och 2. Har lött fast kablar på de fyra intressanta anslutningarna, och får ut ljud till ett par höglurar. Nu återstår bara problemet med hur kablarna ska kopplas. Kopplar man in alla fyra blir BT-modulen sur och stänger av sig, antagligen för att man kortsluter genom jorden. I databladet för modulen finns det angivet att anslutningarna är SPKL-, SPKL+, SPKR- och SPKR+. Har kopplat de båda plusanslutnginarna till var sin "plus" på högtalarna och SPKL- till jorden, då blir det någon form av märklig pseudo-stereo där olika ljud hörs i olika högtalare som det ska med stereoljud, men sången ligger alltid till vänster som på en gammal Beatlesskiva. Hmm...
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Bygga om ett mono-Bluetooth-headset till stereo

Inlägg av netrunner »

Om du ansluter den till en dator med blåtand, presenterar den sig som stereo eller mono då?

Om du har den ansluten till en dator och lyssnar i den hörlur som finns från början, hur låter det då om du lyssnar på stereo-ljud?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kollade nu i Ubuntu, den visas som ett stereoheadset enligt symbolen. Klickar jag på "Front Left" i ljudkontrollpanelen hörs ljudet tydligt avskilt i höger hörlur. Klickar jag på "Front right" hörs det i båda lurarna. Så jag är rätt säker på att det finns stereoljud, det är bara jag som inte fått till inkopplingen riktigt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det kan ju vara så att blåtands-enheten inte kan driva hörlurar direkt (35mW ?) utan måste ha hjälp från en förstärkare.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo det är det jag misstänker. I databladet för en liknande modul finns en exempel-app där man använder en buffer byggd av ett par 1458or, operationsförstärkare, på ljudutgången. Kopplingen i mitt headset med ett liten högtalare direkt är nog en sån där vanlig kinesisk genväg...
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Det är separata (-) till varje högtalare.
SPKL-, SPKL+ = Vänstra högtalaren
SPKR-, SPKR+ = Högra högtalaren
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo, fast det blir samma fel med mina Sennheiserlurarmed separat jord. Är inne på att det är balanserade signaler.
Edit: men även med de lurarna så samsas jorden i kontakten...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du får helt enkelt byta till fempolig 360graders "tärningsformad" DIN-kontakt på hörlurarna så att du får separat jord för varje kanal. :mrgreen:

Alternativet torde vara att ansluta höger/vänster till SPKR+, och ansluta hörlurarnas jord till en "spänningsdelare" byggd av kondingar i serie mellan matning/jord, eller nåt sånt.

Ja, ett annat alternativ är väl att köra seriekondingar på signalledningarna, fast då blir det antagligen en hårdare startström för BT-kretsen som kanske eller kanske inte gör den sur.

Är tanken att faktiskt driva lurar? Om det är linenivå så kan ju kondingarna vara avsevärt mindre och då är risken att BT-modulen surar också motsvarande mindre...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tanken är Line-out, skulle vilja använda den i bilen och med en vanlig stereo.
Kan du utveckla kopplingen lite?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tänker alltså vanliga kondingar i serie med SPKL+ respektive SPKR+ till signalerna på line-kontakten, och signaljord på linekontakten kopplad till minuspolen i bt-headset'et.

Det kan hända att du blir tvungen att koppla något motstånd mellan SPKL+ och SPKL- respektive mellan SPKR+ och SPKR- för att bt-modulen ska "förstå" vilket läge som ska väljas.

Du kommer också få ett ploppljud när du slår av/på kretsen, så det kan vara läge att kolla att SPK-utgångarna likströmsmässigt är aktiva hela tiden så att det åtminstone inte ploppar till när du t.ex. pausar musiken. Ploppljudet kan nog minska med rätt valt motstånd mellan utgång och jord på respektive kanal, som snabbare jämnar ut likspänningsnivån.

Ja, eller så kan du kolla i schemat på bilstereon och se om den kanske tål likspänningen, fast det är ju inte seriöst för då ber man om problem vid stereobyte då man glömt specialfallet med likspänning överlagrad på signalerna...

Den "seriösa" lösningen är väl något med OP-förstärkare...
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Har snabbläst databladet för BC352239AU, och hittar bland annat följande:
Output stage (loudspeaker driver):
Power into 32 ohms: 30 mW pk-pk typ
Voltage swing: 2V pk-pk typ
Output current drive at full voltage swing: min 10, typ 20, max 40 mA (more possible with reduced THD)
Allowed load, resistive: Less than 16 ohms
Allowed load, capacitive: Max 500 pF

Så det verkar ju onekligen som att man skulle kunna driva hörlurar direkt, så länge de är tillräckligt snälla, och en linjeingång i en bil borde inte vara några problem alls.
Däremot så står det också, om man gräver djupare: "The output is capable of driving a speaker directly if its impedance is at least 16Ω if only one channel is connected or an external regulator is used." Lite gråare alltså.

Sen kommer ju problematiken med var ljudet kommer ut. Kretsen verkar vara programmerbar, så det är mycket möjligt att de lagt in en summa-funktion på den utgång som normalt är kopplad till den enda hörluren, och sen låter den andra utgången vara oförändrad. Då får du alltså (motsvarande):
Vänster ut: Vänster in + höger in
Höger ut: Höger in
Exakt vilken som är vilken kan jag inte reda ut med vad du skrivit. Vilka terminaler är normalt inkopplade på det kort du har? Och hur är kopplingen mellan vald ljudkanal i dator och hörlurar där?

Prova att koppla in två par hörlurar, om du har, så att du garanterat får åtskiljd jord. Som DeeJayPA2 skriver så är det ju separata (-) till varje sida, kretsen har nämligen differentiella drivsteg, och kopplar du bara ihop (-) på dom utan att koppla till analog jord också så kan du få lite lajbans effekter...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är två "balanserade" / bryggkopplade utgångssteg (troligast eftersom det är plus och minus för varje kanal) så får man mono genom att koppla högtalaren mellan plus på ena kanalen och minus på andra kanalen. Det borde alltså inte behövas nån mjukvarukonfigurering, väl?

Praktiska studier visar för övrigt att den kopplingen även kan användas för att ansluta en mono-orginalhögtalare fram och stereohögtalare bak till en bilstereo :wink:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack för all input! Projektet har blivit lagt åt sidan i ett bortre hörn på skrivbordet ett tag. När jag plockar fram det nu så liknar batteriet mest en uppstoppad korv... Hmm :/
2012-12-10 07.11.16.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Lyckades koppla nu så att jag får stereoljud. Har bara kopplat in en av vad jag tror är jordanslutningarna. Nu låter det bra, men headsetet kopplar från efter en längre eller kortare stund. Det kopplar upp mot telefonen, musiken hörs i lurarna och led:en blinkar blått. Sen försvinner det blå blinket och musiken flyttas till telefonens högtalare...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Inte så att den tröttnar på "halvkonstig ansluten enhet"?

Jag skulle nog provat med lite högohmigare belastningsomtstånd, säg 100 ohm, för varje "stereokanal" ut, och sedan "lyssnat" med seriekondensator på respektive kanal + "riktig signaljord" för lineutgången.

Vilka ben har du använt? Om du "lyssnar" utan seriekondensator och använder "riktig signaljord" som jord för utsignalen, eller om du kopplat ihop "vänster+höger minus" som utgångsjord, så är det väl troligt att kretsen slår av efter en stund på grund av värme/överlastproblem?
Skriv svar