Genompläterade hål utrustning?

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Genompläterade hål utrustning?

Inlägg av TomasL »

Nja, dock är det så att jag kör med 0,5-0,4-pitch på kretsarna och 0,15-0,1 mm ledare, vilket inte funkar med hemmaslabbande.

0,5-pitch och 0,20 ledare, då tenderar man att få det utfallet, speciellt om det är 100-pins kretsar, viorna blir då ett helsike, eftersom man inte kan lägga några under kretsen.
Dessutom, eftersom man inte har någon lödmask, blir padarna extra känsliga och lossnar lätt.

Dock allt beror naturligtvis på vad man skall göra, hålmonterat, är förvisso helt ok, då pitchen och paddarna är tillräckligt stora.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men jisses TomasL, du jämför ju äpplen och päron. Håll dig till det som tråden handlar om och sväva inte ut på 0.1 ledare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tråden handlar väl om att göra VIOR, eller?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Have it your way, orkar inte tjafsa med dig!
tubis

Inlägg av tubis »

TomasL skrev:Tråden handlar väl om att göra VIOR, eller?
Nej. Den handlar om genompläterade hål. Det betyder inte att det är en via. Genomplätering ger styrka till lödöarna. Speciellt vid omlödning, modifiering, reparation men även vid mekanisk påverkan på färdig krets. Jag gör minst 0.6banor och det är trough hole komponenter vi talar om nu. Misslyckas sällan med korten. Misslyckas man är det oftast något med själva råmaterialet dvs fotoresisten. Och det ser man innan man etsar så kortet går att använda ändå för småprojekt där man direktritar mönstret på rent laminat.

Jag tycker faktiskt det är ganska tillfredtällande när det egentillverkade kortet är lött lackat och fungerande. Men någon borde kanske i all välmening tala in mig på annat spår där någon kines får programmera in data i en maskin i stället :wink:
Skriv svar