vad tror ni om denna elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hovbyholm

vad tror ni om denna elmotor

Inlägg av hovbyholm »

go dag gott folk vad tror ni om denna elmotor hade tänkt såtta den bak o ta bort veven så jag kan köra huvudet upp o ner men tror den är lite liten så jag vänder mig till expert panel här på furumet mvh hovbyholm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: vad tror ni om denna elmotor

Inlägg av Icecap »

30W är inte mycket men med rätt utväxling kan den lyfta elefanter- fast det tar tid...
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

lite mer info
induction motor med växel
40W
Går att köra i båda riktningar
ca 120 varv per minut på utgående axel

120 varv så om jag växlar ner den 3-1 så borde det bli 40 varv per min är det lite för fort till detta projekt mvh hovbyholm

någon som vet var man hittar remmar
många frågor
Senast redigerad av hovbyholm 2 november 2012, 12:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan bara du svara på! jag vet inte hur fort du brukar veva och hur exakt du vill kunde placera huvudet. Går det snabbt är det svårt att ge den fintrim, går det långsamt tar det (känns det som) en evighet att ändra positionen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kanske ska börja med att mäta upp vridmomentet, som åtgår för att veva överdelen uppåt.
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

Icecap skrev:Det kan bara du svara på! jag vet inte hur fort du brukar veva och hur exakt du vill kunde placera huvudet. Går det snabbt är det svårt att ge den fintrim, går det långsamt tar det (känns det som) en evighet att ändra positionen.
den ska bara gå till ändlägena jag ändrar från vertikalt till horsintantl läge
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

jag var ute o provade den jag har 35 varv mellan lägena o måtte vrid momentet den gav inget utslag den går som lägst 37,96 Newtonmeter eller 28 foot pound
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

säter skrev:Du kanske ska börja med att mäta upp vridmomentet, som åtgår för att veva överdelen uppåt.
måtte vrid momentet den gav inget utslag den går som lägst 37,96 Newtonmeter eller 28 foot pound
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Mäta moment kan du göra på andra sätt.
T.ex.
#Hävarm mot våg, fiskvåg eller dynamometer.
#Hävarm som du lastar med kända vikter.

Jag brukar köpa billiga remmar och hjul från Technobots men det finns en hel del svenska leverantörer också.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har lite svårt att förstå problemet, hur ofta kommer du att behöva denna funktionen? Är det så illa att du måste placera maskinen så att du inte kan komma åt veven?

Tror nog att den motorn du har där kommer att fixa detta, med lite laborerande med ytterligare utväxling så kommer det att fungera. Men vilken ytterligare utväxling du behöver måste du prova dig fram till.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det bara rör sig om två lägen hade jag definitivt monterat ändlägebrytare och ett relä eller två för att styra detta, då är tiden inte helt lika viktig när man inte ska hålla inne knappen. Och som utväxling hade jag mätt lite först, resten löser sig.
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

provade Hävarm med fiskvåg fick fram 6.3 kg når jag provade på armen 15 cm längd 8 kg på 10 cm det går lättare når jag kommit upp en bit men det är start biten som räknas mvh hovbyholm
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

tecno skrev:Jag har lite svårt att förstå problemet, hur ofta kommer du att behöva denna funktionen? Är det så illa att du måste placera maskinen så att du inte kan komma åt veven?

Tror nog att den motorn du har där kommer att fixa detta, med lite laborerande med ytterligare utväxling så kommer det att fungera. Men vilken ytterligare utväxling du behöver måste du prova dig fram till.
Jag har lite svårt att förstå problemet, hur ofta kommer du att behöva denna funktionen? Är det så illa att du måste placera maskinen så att du inte kan komma åt veven?
svar det är lite bökit o komma åt veven o sen är det alltid roligt o bygga om grejor mvh hovbyholm
hovbyholm

Inlägg av hovbyholm »

Icecap skrev:Om det bara rör sig om två lägen hade jag definitivt monterat ändlägebrytare och ett relä eller två för att styra detta, då är tiden inte helt lika viktig när man inte ska hålla inne knappen. Och som utväxling hade jag mätt lite först, resten löser sig.
tänkt kära den med jostik men det är inga större bekymmer att monterat ändlägebrytare mvh hovbyholm
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hovbyholm skrev:Går att köra i båda riktningar
ca 120 varv per minut på utgående axel
Jag tycker det ser ut som 3-fas asynkronmotor, kopplad med driftkondensator för enfasdrift.
Går den verkligen att reversera?
Skriv svar