Förslag på relativt lättbyggd förstärkare sökes
Re: Förslag på relativt lättbyggd förstärkare sökes
Varför försvinner de transistorer från marknaden som uppenbarligen
ingår i riktigt bra konstruktioner med bra ljud?
För att kvalitet inte betyder något idag.
Stormen Sandy är väl kvalité på?
Skrivs ju massor om.
Skrivs ju massor om.
En bra fråga!4kTRB skrev:Varför försvinner de transistorer från marknaden som uppenbarligen
En del av dem, tex laterala mosfet har blivit utkonkurerade av vertikala och hexfetar.
De är bättre för switchade konstruktioner, mer transistor för pengarna. Bla lägre RDSon
Laterala används visserligen idag, men mest för RF. kallas LDMOS.
Profusion, Semelab, magnatec säljer vad jag tror är samma laterala MOSFETkisel för Audio.
Bipolära transistorer konkurrerar ju också hårt. De brukar vara billigare och ta mindre kiselyta än mosfet.
Ytterligare en fördel är att om man gör emittorföljarutgång utnyttjar man matningsspänningen lite bättre än en sourceföljare.
Jo, man kan vända uppochner på det hela och sätta P-kanal överst, men det brukar inte vara så omtyckt pga instabilitet.
De lärde tvistar om det skall vara mosfet eller bipolärt i ett slutsteg och är det inte tydligare än så, är det pengarna som styr...
Många transistorer som används i lite större förstärkare måste tåla runt 150-200V eller mer. Man önskar samtidigt att de är snabba för att återkopplingen skall fungera optimalt. De transistorerna har ofta varit konstruerade för CRT(tjock-TV) monitorer och liknande.
Det tillverkas inte så många CRT längre.
Sedan är det väl så, att förstärkaren spelar mindre roll, än vad högtalaren och rummet spelar roll när man kommit upp till en viss klass. Jämför en seriös förstärkare för 5000 och en för 100000:- Hur många betalar för mellanskillnaden i ett blindtest?
Hur många medvetna lägger ner de extrapengarna på en förstärkare som låter korrekt?
Dessutom är det så, att chipförstärkare låter bra idag. I Cambridge Audio tex sitter det, i de jag sett, helintegrerad IC för TV-apparater! Sedan tillsätter de guldkontakter och motoriserad volympot. Ingångsväljaren är en CMOS mux.
De besvärliga med alla halvledare är att de inte kostar mycket att producera dem per styck, men det är stora ställkostnader och kapitalbindning.
Dvs, det blir väldigt dyrt om man bara skall tillverka några tiotusental av dem.
Sedan har vi den switchade trenden som varit igång i ca 10 år.
Då vill vi ha switchfetar!
Å andra sidan, IRFP240/9240 beter sig ganska bra med lite bias genom sig!
10st matchade parallellt kan leverera bra med ström.
Har ni tänkt på att nästan alla bra audiotransistorer kommer från Japan? De är duktiga på att massproducera bra "good enough" kvalitet till bra pris.
Med en Tsunami i renrummet blir det inga transistorer. Jag vet inte hur det ser ut idag, men för ett år sedan var det problem att få tag på allt Japankisel...
Tydligen har de gjort något teknikutbyte med USA som gör att de numera också tillverkas i utanför Japan. Dock är det inte säkert att de har exakt samma specar.
Många tillverkare tog tillfället i akt och fasade ut en del kisel som sålde dåligt vid övergången till blyfritt (RoHS). Då slapp de kostnaden för att kvalificera om komponenten.
-
Motorola har en hel del bra BJTer med hög VCEO (och därmed bra secondary breakdown) och sustained beta, dvs hfe som inte faller med kollektorströmmen. Det betyder att de är synnerligen linjära, mer linjära än Fetar som har ett i sig själv olinjärt beroende mellan Vgs och Ids.
Fördelen med fetar är ju att de är tåligare bara man är inom databladspecarna. nackdelen är att de kan vara känsliga för skit på gaten, och gärna svänger igång. men det gör ju ovan nämnda BJTer också i fel koppling.
Self har en poäng här tror jag. Därmed inte sagt att det spelar någon roll i verkligheten.
Den bästa förstärkaren jag har hört var en Leachklon (Low Tim) och det är en BJT med kanske inte super duper trissor.
Men i praktiken är det rummet 80%, högtalaren 15% , signalkälla och förstärkeri 4,99999% och resten 0,00001 % (kablar och kontakter tex) som påverkar ljudet, typ.
Fördelen med fetar är ju att de är tåligare bara man är inom databladspecarna. nackdelen är att de kan vara känsliga för skit på gaten, och gärna svänger igång. men det gör ju ovan nämnda BJTer också i fel koppling.
Self har en poäng här tror jag. Därmed inte sagt att det spelar någon roll i verkligheten.
Den bästa förstärkaren jag har hört var en Leachklon (Low Tim) och det är en BJT med kanske inte super duper trissor.
Men i praktiken är det rummet 80%, högtalaren 15% , signalkälla och förstärkeri 4,99999% och resten 0,00001 % (kablar och kontakter tex) som påverkar ljudet, typ.
Bra att det finns bättre transistorer men vill också se
projekt med dessa. Måste väl vara bästsäljande nummer
för Elektor och de andra elektronikmagasinen.
projekt med dessa. Måste väl vara bästsäljande nummer
för Elektor och de andra elektronikmagasinen.
-
Giesberts på Elektuur som designat ett flertal effektförstärkare kan förtjäna smeknamnet " oscillatorn"...
diyaudio har ett gäng kompetenta lösningar, tidningarna tid.är nog över för forumen har tagit.över. och kanske det är en positiv grej, jag har träffat likasinnade IRL via forum tex. förutom då diskussionen och allt man lär sig.
diyaudio har ett gäng kompetenta lösningar, tidningarna tid.är nog över för forumen har tagit.över. och kanske det är en positiv grej, jag har träffat likasinnade IRL via forum tex. förutom då diskussionen och allt man lär sig.
Något man snålar på idag på billigare grejor är först och främst strömförsörjningen. Man kan ha 5 kanaler med trissor som klarar 20A, men nätdelen är på 100VA och 4700uF typ.
Men för TS rekommenderar jag någon färdig förstärkare, där man inte behöver komplett etsningsutrustning eller oscilloskop.
Men för TS rekommenderar jag någon färdig förstärkare, där man inte behöver komplett etsningsutrustning eller oscilloskop.
-
en bra designad förstärkare med hög.PSSR behöver inte så stor elytbank, bara man kan acceptera att det inte går att få.max.effekt under alla omständigheter. Bättre lägga de pengarna på akustiktgärder.i rummet.
Däremot kommer ju trafon bli en flaskhals.
För normal musik krävs minst ett VA om 50% av uteffekten , gärna mer om inte trafon skall överhettas.
Däremot kommer ju trafon bli en flaskhals.
För normal musik krävs minst ett VA om 50% av uteffekten , gärna mer om inte trafon skall överhettas.
På andra sidan har jag sett amatörer som dimensionerar kylflänsar och strömförsörjning precis som om de ville förstärka sinusvåg över hela spänningssvinget trots att musik har en mycket större toppfaktor.
- Electricguy
Vill man bygga ett projekt från 70-80-talet med trissor som typ 2sd428 och 2sd428 (och andra gamla Toshiba trissor som tydligen var populära) Så kan man istället använda MJ15003 och MJ15004. Dom har lite bättre prestanda. Finns på ELFA för runt 50kr/styck
(Bytte till ett par uppsättningar sånna i en AKAI receiver from 70-talet med gott resultat. Blev att låta extremt mycket bättre)
(Bytte till ett par uppsättningar sånna i en AKAI receiver from 70-talet med gott resultat. Blev att låta extremt mycket bättre)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
De där trissorna har jag en dröse av; eller mer korrekt en komplett uppsättning till Leach-förstärkaren (originalet).
Tjennare vart längesen man skrev något här, jag har kommit över en låda med rör
pcl 86
pl 95
pcl 805
pl 805
ECH 84
py 88
pc 92
Som ganska okunning på hela rör biten så undrar jag om någon av demma rören är något man kan bygga en förstärkare med
mvh Hyvler
pcl 86
pl 95
pcl 805
pl 805
ECH 84
py 88
pc 92
Som ganska okunning på hela rör biten så undrar jag om någon av demma rören är något man kan bygga en förstärkare med
mvh Hyvler
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Demma???!!!
pcl 86 - som ECL86 triod/pentod
pl 95 - som EL95, kan bli en kul 3W SE-stärkare
pcl 805 - ECL805 kan det vara som en "bättre" ECL85
pl 805 - EL805
ECH 84 - typiskt radiorör
py 88 - som EL88, bra småsignalrör
pc 92 - som EC92

pcl 86 - som ECL86 triod/pentod
pl 95 - som EL95, kan bli en kul 3W SE-stärkare
pcl 805 - ECL805 kan det vara som en "bättre" ECL85
pl 805 - EL805
ECH 84 - typiskt radiorör
py 88 - som EL88, bra småsignalrör
pc 92 - som EC92
Så dom rören det står PL 95 på går att användas som EL95 rör i förstärkar byggen?