Rörelsesensor kopplad till lysrör
Rörelsesensor kopplad till lysrör
Jag håller på ett projekt där jag vill få 3 seriekopplade lysrör att reagera på rörelse via en sensor och därmed tändas/släckas alt. flimra.
Tanken är att en krets drivet av ett 5V batteri ska försörja sensorn som skickar signaler till en arduino. Den skickar signalen vidare till en transistor som i sin tur reglerar starkströmmen som försörjer lysrören som därmed tänds/släcks.
Eftersom jag har ganska lite erfarenhet av att bygga med elektriska komponenter så trevar jag mig fram i sakta tempo, speciellt som det rör sig om starkström!
Så jag tänkte fråga er om tips innan jag fortsätter. Hur ser kretsschemat ut? Har ni något tips på sensor? Tips på transistor?
När det kommer till montering tänkte jag be någon som är bekväm på området om hjälp. Är det någon som känner någon i Stockholm som skulle vara intresserad mot en mindre ersättning så säg till!
Tanken är att en krets drivet av ett 5V batteri ska försörja sensorn som skickar signaler till en arduino. Den skickar signalen vidare till en transistor som i sin tur reglerar starkströmmen som försörjer lysrören som därmed tänds/släcks.
Eftersom jag har ganska lite erfarenhet av att bygga med elektriska komponenter så trevar jag mig fram i sakta tempo, speciellt som det rör sig om starkström!
Så jag tänkte fråga er om tips innan jag fortsätter. Hur ser kretsschemat ut? Har ni något tips på sensor? Tips på transistor?
När det kommer till montering tänkte jag be någon som är bekväm på området om hjälp. Är det någon som känner någon i Stockholm som skulle vara intresserad mot en mindre ersättning så säg till!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Rörelsesensor kopplad till lysrör
Du kan inte seriekoppla vanliga lysrör sådär, de ska parallellkopplas.
Sen så kan du absolut inte styra det med en vanlig transistor. Du vill även ha starkströmmen isolerad ifrån din svagströmskrets, vilket i detta fallet enklast och bäst görs med ett relä.
Men, om du inte ska ha någon speciell styrning av det så är nog det enklaste att bara köpa en vanlig rörelsesensor avsedd för ändamålet.
Sen så kan du absolut inte styra det med en vanlig transistor. Du vill även ha starkströmmen isolerad ifrån din svagströmskrets, vilket i detta fallet enklast och bäst görs med ett relä.
Men, om du inte ska ha någon speciell styrning av det så är nog det enklaste att bara köpa en vanlig rörelsesensor avsedd för ändamålet.
En sak till du måste tänka när du designar, processorer är skitkänsliga för transienter och annan störning. Just lysrör och deras glimtändare alstrar en massa skit som kan trigga processorn.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det finns PIR och kopplingsdosa från Nexa för detta!
Kör med standardgrejor. Kostar mindre än tänket!
Vi vill kunna experimentera med styrningen, t.ex. gradvis lysa mindre allt eftersom en person kommer närmare ljuskällan.Klas-Kenny skrev:Men, om du inte ska ha någon speciell styrning av det så är nog det enklaste att bara köpa en vanlig rörelsesensor avsedd för ändamålet.
Än så länge har jag en sensor som följde med paket med arduino. Problemet med den är att den är fotosensorisk vilket skulle kunna ställa till med problem då ljuskällan är tänd och ska släckas eftersom sensorn kommer att sitta nära ljuskällan.
Finns det någon som har erfarenhet av att styra sensorer?
Vad gäller relä har ClasOhlsson ett som säkert är lämpligt, http://www.clasohlson.com/se/Rel%C3%A4- ... 0#moreinfo
Är det så även om processor och ljusrör sitter i separata kretsar, skiljda av ett relä?newbadboy skrev:En sak till du måste tänka när du designar, processorer är skitkänsliga för transienter och annan störning. Just lysrör och deras glimtändare alstrar en massa skit som kan trigga processorn.
Känns sunt, men det trista är att dem stängs av på bestämda tidsintervall. Drömmen hade varit en sensor som kan styra ljusstyrkan beroende på avstånd till åskådaren.Lasp skrev:Det finns PIR och kopplingsdosa från Nexa för detta!
- FormerMazda
Avståndsbedömning är en helt annan sak än närvaro.
Likaså att dimma lysrör, det är viss skillnad på det och att bara slå av/på dom.
Försök beskriv dina kunskaper du har idag.
Vad är meningen med detta projekt? Är det för att det är kul, eller ska ett mål uppnås.
Var ska detta finnas?
Varför ska du ha denna funktionen?
Likaså att dimma lysrör, det är viss skillnad på det och att bara slå av/på dom.
Försök beskriv dina kunskaper du har idag.
Vad är meningen med detta projekt? Är det för att det är kul, eller ska ett mål uppnås.
Var ska detta finnas?
Varför ska du ha denna funktionen?
Att styra intensiteten på ljusrör går bara inom vissa gränser, har för mig att det är lägst 30% som gäller. Vill man styra lys är LED grejen, det finns LED-tejp som, rätt placerat, kan vara helt rätt grej. Samtidig kan LED dimmas väldigt mycket medelst PWM.
Att mäta avstånd låter sig inte göra med en PIR-sensor, den kan bara avkänna att det finns något inom sensorområdet.
Att mäta avstånd låter sig inte göra med en PIR-sensor, den kan bara avkänna att det finns något inom sensorområdet.
Hur var detta tänkt? Du tänkte väl inte att det gick styra eller släcka ett lysrör genom att koppla in eller ur förvärmningen/starten av lysrören. När lysröret är tänt är förvärmningen utan nämnvärd funktion och det fortsätter det lysa oavsett startströmmen.
Det är ju annars som att tro att man kan reglera farten på en bil, genom att snurra elektriska startmotorn baklänges på en redan startad bensinmotor.
Med tanke på frågenivån, försök inte att reglera ett starkströmsanslutet lysrör utan att skaffa avsevärt mer kunskap än vad detta forum erbjuder.
Det betyder inte att du inte kan genomföra ditt bygge, bara att du ska undvika värsta dumheterna i kombination med starkström.
För att kunna dimma lysrör används vanligen HF-don. Det är en transformator som arbetar på typ 100kHz och ger en variabel uteffekt samt sköter tändspänningen automatiskt samt kan på ett bra sätt hantera reaktiva lasterna så att din elektronik inte fördärvas..
Dessa finns att köpa för 240 Vac, men mycket starkt rekommenderas att du köper reglerbart HF-don för 24 Volt. Samma pris men betydligt enklare att koppla in styrelektronik på.
Du driver då både lysrör och din elektronik via en 24 Volts likströms-källa.
HF-donet är både regulator och drivkrets för lysröret.
På denna regulator finns en styrfunktion där lysrörets styrka kan styras mellan 0 - 100% via en styrspänning på 0-10 eller 0-24 Volt DC.
Där kan du då koppla in din egentillverkade närvaro-detektor.
Dess HF-don är rätt vanliga på t.ex. bussar där innerbelysningens lysrör kan dimmas och drivs direkt på bussens 24 Volt. Säljs bl.a. av ElektroSkandia.
Lysrör är mycket komplicerade att kontrollera jämfört med vanliga glödlampor, man kan bygga sina egna HF-don, men kräver mycket lysrörs-kunskap innan det ens är lönt att försöka, i allafall om man ska ta hänsyn till verkningsgrad och livslängd och få en någorlunda mjuk funktion.
Vill man ha lysrörs-design men med bättre effektivitet, modernare och mer lättreglerat, så finns lysdiods-varianter som ser ut som vanliga lysrör.
För att reglera lysrör eller andra lampor via dator finns några standard gränssnitt som används för att typ styra större fastighets eller scen-belysningar typ DALI (Digital Adressable Lighting Interface), DSI. och DMX.
Det är ju annars som att tro att man kan reglera farten på en bil, genom att snurra elektriska startmotorn baklänges på en redan startad bensinmotor.
Med tanke på frågenivån, försök inte att reglera ett starkströmsanslutet lysrör utan att skaffa avsevärt mer kunskap än vad detta forum erbjuder.
Det betyder inte att du inte kan genomföra ditt bygge, bara att du ska undvika värsta dumheterna i kombination med starkström.
För att kunna dimma lysrör används vanligen HF-don. Det är en transformator som arbetar på typ 100kHz och ger en variabel uteffekt samt sköter tändspänningen automatiskt samt kan på ett bra sätt hantera reaktiva lasterna så att din elektronik inte fördärvas..
Dessa finns att köpa för 240 Vac, men mycket starkt rekommenderas att du köper reglerbart HF-don för 24 Volt. Samma pris men betydligt enklare att koppla in styrelektronik på.
Du driver då både lysrör och din elektronik via en 24 Volts likströms-källa.
HF-donet är både regulator och drivkrets för lysröret.
På denna regulator finns en styrfunktion där lysrörets styrka kan styras mellan 0 - 100% via en styrspänning på 0-10 eller 0-24 Volt DC.
Där kan du då koppla in din egentillverkade närvaro-detektor.
Dess HF-don är rätt vanliga på t.ex. bussar där innerbelysningens lysrör kan dimmas och drivs direkt på bussens 24 Volt. Säljs bl.a. av ElektroSkandia.
Lysrör är mycket komplicerade att kontrollera jämfört med vanliga glödlampor, man kan bygga sina egna HF-don, men kräver mycket lysrörs-kunskap innan det ens är lönt att försöka, i allafall om man ska ta hänsyn till verkningsgrad och livslängd och få en någorlunda mjuk funktion.
Vill man ha lysrörs-design men med bättre effektivitet, modernare och mer lättreglerat, så finns lysdiods-varianter som ser ut som vanliga lysrör.
För att reglera lysrör eller andra lampor via dator finns några standard gränssnitt som används för att typ styra större fastighets eller scen-belysningar typ DALI (Digital Adressable Lighting Interface), DSI. och DMX.
Upprepa skrev:Är det så även om processor och ljusrör sitter i separata kretsar, skiljda av ett relä?newbadboy skrev:En sak till du måste tänka när du designar, processorer är skitkänsliga för transienter och annan störning. Just lysrör och deras glimtändare alstrar en massa skit som kan trigga processorn.
Jag har haft processor kretsar drivna av en trafo som sitter i samma vägguttag som även matar en lysrörs armatur. När jag tänt lysröret har den triggat processorkretsen.