Jula borr/fräs som CNC ??
Re: Jula borr/fräs som CNC ??
jag tror jag börjar bli klar med fräsen, har kört lite i en 2"4.
De övriga "moddar" jag gjort. tryckte in en 2mm plåt och gängade där returfjädern satt
gjorde några gummibrickor för att inte få det stumt Fick spader på muttrarna bytte till långa samt gjorde om utväxlingen på samma sätt som BEEP(max/min ca1600/600rpm)
Och så en fråga:
jag har köpt några jula pinnfräsar (6 8 & 10mm)och undrar vilket varvtal/matning man skall ha för vanligt "bonnastål" typ plattjärn.(har sökt på forumet och kikat på div formler men blir inte klok på dom)?
De övriga "moddar" jag gjort. tryckte in en 2mm plåt och gängade där returfjädern satt
gjorde några gummibrickor för att inte få det stumt Fick spader på muttrarna bytte till långa samt gjorde om utväxlingen på samma sätt som BEEP(max/min ca1600/600rpm)
Och så en fråga:
jag har köpt några jula pinnfräsar (6 8 & 10mm)och undrar vilket varvtal/matning man skall ha för vanligt "bonnastål" typ plattjärn.(har sökt på forumet och kikat på div formler men blir inte klok på dom)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du kan byta till en annan elmotor också om du vill ha lite högre varvtal på maskinen.
Det finns motorer som varvar c:a 2900 v/min.
Det finns lite länkar i forumet till skärdata bland annat denna.
Beräkning av skärdata
Det finns motorer som varvar c:a 2900 v/min.
Det finns lite länkar i forumet till skärdata bland annat denna.
Beräkning av skärdata
Vilken kanontråd !
Jag är ny här och reggade mig enkom för denna tråd. Har visserligen ett gammalt lödcert och har jobbat med kretskort för hundra år sen, men nog om det.
Var först inne på att köpa Julasvarven och modda den till dugligt skick, men nu blir jag sugen på att testa med fräsen istället
Några frågor om fräsen:
10 mm dragstång om jag läst och minns rätt ?
Vad är motoraxelns dia ? (19 mm ?)
Pelarröret... är ytterdia prick 70 mm eller 71, som Julas pelarborr har ?
Innerdia är alltså ca 65 mm, hur långt är röret ? (vill räkna på mängden fyllnadsmassa)
Vad är totaldjup på fräsen inkl motor ? (Julas info litar jag inte på sen förut)
Har svarvat och fräst lite, när jag gick verkstadsmekanisk hos AMU, så lite minns jag nog he he
Vill kunna köra lite som hobby nu på äldre dar... och helt manuellt, så jag parerar för glappen

Jag är ny här och reggade mig enkom för denna tråd. Har visserligen ett gammalt lödcert och har jobbat med kretskort för hundra år sen, men nog om det.
Var först inne på att köpa Julasvarven och modda den till dugligt skick, men nu blir jag sugen på att testa med fräsen istället

Några frågor om fräsen:
10 mm dragstång om jag läst och minns rätt ?
Vad är motoraxelns dia ? (19 mm ?)
Pelarröret... är ytterdia prick 70 mm eller 71, som Julas pelarborr har ?
Innerdia är alltså ca 65 mm, hur långt är röret ? (vill räkna på mängden fyllnadsmassa)
Vad är totaldjup på fräsen inkl motor ? (Julas info litar jag inte på sen förut)
Har svarvat och fräst lite, när jag gick verkstadsmekanisk hos AMU, så lite minns jag nog he he

Vill kunna köra lite som hobby nu på äldre dar... och helt manuellt, så jag parerar för glappen

röret är 50cm långt och 70mm ytterdiam och 65 inner (+- någon tiondel) är som någon uttryckte det ett "avgasrör".
Elmotorns axel får jag till 16mm.
totaldjup på fräsen inkl motor är runt 60cm (behöver minst 65-70cm bordsyta för att funka) plus 10-15 cm uthäng för ev stegmotorer.
dragstången är runt 10 mm (dock ej m10 gängad) men gängan är standard för mk2 .
totaldjup på fräsen inkl motor är runt 60cm (behöver minst 65-70cm bordsyta för att funka) plus 10-15 cm uthäng för ev stegmotorer.

Sugen på att åka och köpa fräsen på stubben, men då är den väl nedsatt i nästa kampanj

Avvaktar och ser

Min dragstång var då M10, vilket väl är standard för MK2, åtminstone på denna sidan pölen.fj1200 skrev:röret är 50cm långt och 70mm ytterdiam och 65 inner (+- någon tiondel) är som någon uttryckte det ett "avgasrör".
jag försökte med ett m10 tapp o den krånglade ordentligt i en lös chuck, men å andra sidan försökte jag i 10 sek innan jag gav upp.
Den är m10, jag litar på X-IL...
Den är m10, jag litar på X-IL...
Ja, jag har läst mig till att det ska vara vanlig M10 (1,5 stigning) på MK2 
Ska åka och kika på fräsen imorrn och se om jag orkar hålla mig
Tillägg fredag:
Kikade idag och blev lite besviken på att det inte går att nolla x och y-axeln
Trodde att det åtminstone skulle finnas halvtaskiga ringar med knepig delning, det hade jag kunnat leva med...
Mer på nätet om dessa fräsar finns om man googlar på HBM16 eller ZX7016
Tack vare Johe's kanonbra foton, så blir det nog en fräs ändå. Har börjat fixa stabil bänk av 2 gamla byråer:

Ska åka och kika på fräsen imorrn och se om jag orkar hålla mig

Tillägg fredag:
Kikade idag och blev lite besviken på att det inte går att nolla x och y-axeln

Trodde att det åtminstone skulle finnas halvtaskiga ringar med knepig delning, det hade jag kunnat leva med...
Mer på nätet om dessa fräsar finns om man googlar på HBM16 eller ZX7016

Tack vare Johe's kanonbra foton, så blir det nog en fräs ändå. Har börjat fixa stabil bänk av 2 gamla byråer:
Senast redigerad av Hedliden 7 april 2013, 18:13:04, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom det kommer vara kallt ute och varmt inne, plus att jag vill slippa kleta med betong, så funderar jag på följande lösning att förstärka röret innanför låsningen uppe i fräshuvudet:
En slitsad spännring med ytterdia 65 mm, justerad till presspassning

Mäta fram hur djupt ner i röret den ska sitta (med nån gänglåsning också) och rikta slitsen mot lämplig sida där man kan borra och skruva in en spärrskruv (eller stifta).
Vill inte ha ett vridbart huvud...
En slitsad spännring med ytterdia 65 mm, justerad till presspassning

Mäta fram hur djupt ner i röret den ska sitta (med nån gänglåsning också) och rikta slitsen mot lämplig sida där man kan borra och skruva in en spärrskruv (eller stifta).
Vill inte ha ett vridbart huvud...
Hej Hedliden och välkommen.
Fördelen med att gjuta röret är att hela maskinen blir stadigare.
Jag tycker att du ska använda en skruv till spärr till slitsen av spännringen
då har du en chans att lossa den vid framtida behov.
Dom brukar ha lite extrapriser på julafräsen med jämna mellanrum så har du tid så avakta en stund med köpet.
Fördelen med att gjuta röret är att hela maskinen blir stadigare.
Jag tycker att du ska använda en skruv till spärr till slitsen av spännringen
då har du en chans att lossa den vid framtida behov.
Dom brukar ha lite extrapriser på julafräsen med jämna mellanrum så har du tid så avakta en stund med köpet.
Tack
Jo, det blir nog gjutning längre fram.
Har använt denna epoxin förut: http://www.kinn.com/product.html/epoxih ... gory_id=27
Tyvärr har jag för lite kvar och den är för gammal nu ändå, men blir sån epoxi med sand, stenmjöl eller nåt liknande.
Väntar och ser vad som reas i nästa kampanj, men vill skruva NU !
Tillägg 5/11:
Ovetenskaplig test med alusilikat i 2-komp epoxi-primer. Smälte 2 lager engångsmugg

Har använt denna epoxin förut: http://www.kinn.com/product.html/epoxih ... gory_id=27
Tyvärr har jag för lite kvar och den är för gammal nu ändå, men blir sån epoxi med sand, stenmjöl eller nåt liknande.
Väntar och ser vad som reas i nästa kampanj, men vill skruva NU !

Tillägg 5/11:
Ovetenskaplig test med alusilikat i 2-komp epoxi-primer. Smälte 2 lager engångsmugg

Senast redigerad av Hedliden 7 april 2013, 18:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Då är man 4300:- fattigare och har en borr/fräs i delar liggandes i kartong och frigolit
Ingen liten träpall och trälåda nuförtiden...
Mätt med skjutmått och pelarens gods är nån tiondel över 2 mm, så de kanske har ändrat det också (?)
Blir definitivt gjutning i alla fall.
I övrigt blev jag positivt överraskad av hur tajt den känns
De sk skalorna är 130 mm, men rattarnas omkrets är kortare, så från 4/0 till 1 hade jag bara 9 steg
Lika illa på alla rattar, så skalorna rök på direkten. Det var bara skalorna som var stiftade. Handtagen har bussningar för kil,
så inga problem att tajta till där.
Löst uppställd och testar om jag kan ha pelarfästet åt fel håll, så jag kommer åt framifrån...
Ska kolla om man kan ha snabblåsning a'la cykelsadelstolpe.
Mer plåt runtom blir det också förstås.
Edit: Bilderna uppladdade här

Ingen liten träpall och trälåda nuförtiden...
Mätt med skjutmått och pelarens gods är nån tiondel över 2 mm, så de kanske har ändrat det också (?)
Blir definitivt gjutning i alla fall.
I övrigt blev jag positivt överraskad av hur tajt den känns

De sk skalorna är 130 mm, men rattarnas omkrets är kortare, så från 4/0 till 1 hade jag bara 9 steg

Lika illa på alla rattar, så skalorna rök på direkten. Det var bara skalorna som var stiftade. Handtagen har bussningar för kil,
så inga problem att tajta till där.
Löst uppställd och testar om jag kan ha pelarfästet åt fel håll, så jag kommer åt framifrån...
Ska kolla om man kan ha snabblåsning a'la cykelsadelstolpe.
Mer plåt runtom blir det också förstås.
Edit: Bilderna uppladdade här

Senast redigerad av Hedliden 9 november 2012, 13:07:20, redigerad totalt 3 gånger.
Ett litet tips Hedliden är att använda forumets inbyggda bilduppladningsfunktion istället för länka till t.ex facebook.
Mycket trevligare att läsa tråden om några år om alla bilder är kvar
Mycket trevligare att läsa tråden om några år om alla bilder är kvar

Ska försöka komma ihåg det i fortsättningen
Här är en till variant på finmatning av Z-axeln (verkar vara föregångaren till de kinesiska fräsarna):
http://www.buildyouridea.com/hardware/f ... _feed.html
Gillar hur han gängade matningshjulet i fräsen:

Här är en till variant på finmatning av Z-axeln (verkar vara föregångaren till de kinesiska fräsarna):
http://www.buildyouridea.com/hardware/f ... _feed.html
Gillar hur han gängade matningshjulet i fräsen:

- CNC Viking
- Kontakt:
Förstår inte riktigt varför ni krånglar för att styva upp ett 75 x 2,5mm rör med epoxy och liknande. Varför inte köpa 0.5m 75mm solid axel istället?Hedliden skrev:Tack![]()
Vilken stålkvalitet som helst är bättre än att fixa till ett rör.