Avspänningsglödgning

Användarvisningsbild
Gustavson
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 februari 2012, 14:20:41

Avspänningsglödgning

Inlägg av Gustavson »

Hej ärade forummedlemmar!

Jag håller på och svetsar en ram till min 1:a CNC (router) ca 1200x800. Jag ska bygga av rektangulära stålrör typ 100x50x5 som jag ska miga ihop (av den anledningen att mig är det enda svetsaggregat jag har),
Jag behöver därför råd och tipps över var jag kan hitta någon som kan utföra en avspänningsglödgning på elendet så jag blir av med spänningarna från svetsoperationen, samt vad det skulle kunna kosta?
(Typ 550-630 grader i några timmar)
Alla tipps och trix mottages med stort intresse!

Hörs/
Gustav
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27229
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av tecno »

Vilken del av detta avlånga land finns du?
Hemmek
Inlägg: 83
Blev medlem: 22 januari 2012, 03:52:14
Ort: Älmhultstrakten

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av Hemmek »

Vad du kan göra är annars att lägga en normaliseringssöm ovanpå den första du la.
Dvs om det vart en stumfog så lägger du en extra söm som blir till råge.
Detta normaliserar svetsfogen under.

men självklart är en normaliseringsugn bättre, kan ju vara spänningar i materialet i övrigt med som strular.

Men frågan är vilken typ av söm du lägger stumfog kälfog osv.
Lägger du t.ex tresömmad kälfog så har jag svårt att tro att det brister.
Det blir ju lite samma sak som en normaliseringssöm, fördelen med tresömmat är ju att det är lite mer förlåtande om det är rätt utfört med, risken för bindfel minskar betydligt sen så som sagt så normaliseras fogen delvis med.

Sen är ju självklart kvaliteten på fogen A och O.
menar en kallsvets kan du ju normalisera bäst du vill ett slag med huggmejsel och biten ramlar av i vilket fall :wink:
Jag tar förgivet att vi snackar vanligt konstruktionstål där svetsbarheten är mycket god. (så man kan slipper förvärming osv)

I övrigt va bara noga med fogberedningen punkta bra och tat lungt när du svetsar så blir det säkert alla tiders :)
Viktigaste är nock att svetsstället är rent och torrt.

Tänkt på att flera mindre sömmar är bättre en en stor (mindre värmepåverkan, normalisering av underliggande sömmar osv)

Övriga grejer man kan göra när det är stora belastningar på materialet är att tigbehandla (kör på med tigen för att smälta om materialet framför allt i kanten mellan söm och material för att skapa riktigt mjuka övergångar minskar risken för sprickbildning)

Har alldrig behövt normalisera en fog mer än så så tempraturen kan jag tyvär inte, men undrar om du ur hållfastighetssynpunkt verkligen behöver mer.

Du vet hur man lägger tresömmat?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8333
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man svetsar ihop en konstruktion som sedan skall fräsas plan, räta vinklar m.m så ändrar sig måtten på konstruktionen oberäknat vid bortfräsning av material.

Det kan beroende på konstruktionens utseende bli nära nog omöjligt att bearbeta och få precision om man inte värmebehandlar.

Jag svetsade för länge sedan ihop ett antal ganska komplexa växellådor till Albin Motor. När man fräste och arborrade för lagerlägen m.m så visade det sig totalt omöjligt att klara toleranserna innan man avspänningsglödgade dom.
Användarvisningsbild
Gustavson
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 februari 2012, 14:20:41

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av Gustavson »

Oj! Vilken otroligt fin respons!
Nu ska vi se!
Jag bor i Jönköping (hällst vill man ju slinka in ramen svart i en befintlig Värmebehandling)

Jag är inget äss på svetsning! Mina fogar blir estetiskt fina mer vet jag inte... Dvs jag häftar med ström och matning tills det blir fint! Tre vad det nu var, har jag ingen aning om...undervisa mig gärna!

Jag tror också på avspänningsglödgning, mina steg är svetsning, avspänningsglödgning, planfräsning, montering av linjärskenor...

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga nivån? Det kan mycket väl bli så att jag struntar i glödgningen och fräsningen och spacklar epoxi, slipar (sicklar) och monterar skenorna. Jag är dock av den åsikten att man ska sikta på månen och landa i trädtopparna, så jag väntar gjärna innan jag börjar kompromissa. Detta är dock lite beroende av priset!

Fortsatt tacksam för tipps!

Mvh
Gustav
Användarvisningsbild
ylle
Inlägg: 669
Blev medlem: 5 oktober 2006, 20:18:27
Ort: örebro

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av ylle »

Kör frånsvets "framlänges" det ger lite mindre inbränning men en mjukare övergång till grundmaterialet.

Finns 2 alternativ som kan vara tänkvärda.
Första är att göra konstruktionen så robust att den "inte" kan röra sig efter svets. Dvs snedstag och liknande.

Andra är att bulta ihop allt.

Beror lite på hur du tänkt bygga.
Hemmek
Inlägg: 83
Blev medlem: 22 januari 2012, 03:52:14
Ort: Älmhultstrakten

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av Hemmek »

Enkelt att prova om svetsarna duger ;)
Ta några skrotbitar och gör en liknande skarv som du ska göra på biten svetsa och bryt sedan upp provet :D
(svetsa bara på en sida vid bryttestet) tror du kommer märka att fogen håller riktigt jäkla bra :D


Det jävligaste är ju om du får kallfog men det brukar synas om man har ett bra par ögon :wink: (blir liksom som en liten springa vid svetsens gräns mot materialet)

Är inte så förbaskat sketnoga heller menar det är ju inget tryckkärl du svetsar.
tresöm lägger du där det går så att säga,
svetsar du ihop två profiler så dom bildar ett T så kan du ju lägga tresöm,
Medans om du ska göra ett L av två plåtar så lägger man ju gärna plåtarna så att du gör hörnet med svetsen, (har fått hjärnsläpp och glömt vad fogen heter)
då får du allt vara nöjd om du lyckas peta in snygg söm där :wink:

Tresöm.
1, rotsträngen = rätt i hörnet så bra man kan få den
2, Bottensträngen = den kör du så att du lägger tråden i gränsen mellan rotsträngen och materialet.
3, Översträngen = samma som ovan fast i den övre gränsen.

För att förklara det visuella i färdigt tillstånd så döljer dom två sista strängarna rotsträngen helt och hållet och bara dom sista är synliga och skarven imellan dom.
En perfekt tresöm är i stort helt triangelformad och skarven syns men kan inte kännas om du drar fingret över den och skarven är dessutom rak som ett snöre men, ska man vara ärlig så är det inte så förbaskat noga felmarginalen för normalt folk duger gott, menar det är tre sömmar även om dom är lite halvtaskiga så håller det nock bra endå, (ska ju fan till om alla tre är så dåliga att det inte håller)

Det värsta som kan hända om man inte är nöjd är ju att man får slipa ner fogen och lägga en ny.
Bränner du hål (mindre troligt i det materialet) så kan du alltid lappa det med svetsen slipa ner och lägga en ny snyggare fog :wink:
:tumupp: ang frånsvets blir riktigt bra resultat.

Ang normaliseringen så tänkte jag ur ett hållfastighetsperspektiv, kan tänka mig att du får rikta in dig på ugn om det ska bli helt perfekt när du bearbetar.

(då får du dessutom riktigt riktigt bra hållfastighet på dina svetsar :D )

Är du inte helt grön så har jag svårt att tro att du inte fixar det.

Men som sagt lägg bra häftor, tat lungt och svetsa :D

Edit: Lägger till lite mer grejer ang svetsmetoder.
1, frånsvets, = hylsan riktad bort från fogen du lägger.
2, Lägg söm = dra en söm helt enkelt håller mycket mycket bättre än punkta på punkta.
3, prova på skrotbitar med samma tjocklek som det du tänkt svetsa nu är det grovplåt så va inte rädd för att elda på ordentligt.
Laborera med inställningarna till svetsen går bra räkna med att du kan få elda på ganska ordentligt i 5mm (förutsatt att du inte har en rejält krafig svets man får tat lite försiktigt med :wink: )
Finns massor av klipp på youtube sök på Mag welding så hittar du nock något att gå på :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3758
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av LaRdA »

För några år sedan (2009) så frågade jag efter pris på två bitar, en på 900x700x150mm (80kg)och en bit på 700x500x150 (50kg).
Priset jag fick var 1500:-exkl moms vilket var minimikostnaden för en körning, och om detaljerna gick att få in vid någon annan körning så kunde dom lämna 20% rabatt.
Jag har ingen koll på hur priserna har ändrats, men det kan kanske i alla fall ge en indikation. :)
Användarvisningsbild
Gustavson
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 februari 2012, 14:20:41

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av Gustavson »

Hmm... Intressant! Det ger som du säger en ganska hygglig indikation. Min kvantitet är ganska likartad... Jag har en liten fördel i att jag går maskin på JTH och vi har ett par stora maskinparker och även möjlighet till vissa former av efterbearbetning (flera stora ugnar, men jag tror inte riktigt vi har någon som är riktigt så stor). Man kanske kan ordna något med något samarbetsföretag..

Jag funderar på hur mycket ramen kan "slå sig" efter en svetsoperation?
Vad är anledningen till att hemmabyggda CNC maskiner inte byggs oftare i stål? Jag antar att det kan vara samma som i mitt problem. Stål känns ju annars som ett fint material att bygga stormen i (gråjärn vore väll optimalt)? Mao. Är jag på fel spår i och med naterialval till diy CNC?

Evigt tacksam för de tipps och råd som tillkommit!
Mvh
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35014
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av säter »

Varför inte hembyggen är gjorda av stål?

Det krävs maskinbearbetning efter svetsning, och det kan vara en ganska komplicerad procedur.
Även en avspänningsglödgad svetskonstruktion kan vara svår att bearbeta med acceptabelt resultat.
I bland är det nödvändigt att rikta, även efter bearbetning.

"Micke_71" har skrivit några bra inlägg om det här.
Det första har du här.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 08#p738908
Användarvisningsbild
Gustavson
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 februari 2012, 14:20:41

Re: Avspänningsglödgning

Inlägg av Gustavson »

Din poäng är uppfattad, det är ju vissa risker förknippade med att hålla på med konstruktionsstål. Min plan var att göra det mesta av bearbetningen innan avspänningsglögdningen för att sedan spackla upp underlaget för linjärskenorna (på sidan av ramen) med någon form av epoxi. På detta sättet kan jag finslipa in x-skenorna i både x och y led utan att "bearbeta" materialet med spänningar som följd. "Planheten" kan man fixa med "offerskivan" av aluminium med hjälp av fräsen.

Jag vet att detta inte är direkt "standardförfarande" men jag anser nog ändå att det kan vara värt att undersöka då jag har svårt att förlika mig med tanken på ett aluminium bygge. Men, ingenting är skrivit i sten är det kommer till materialval.

Stabiliteten i en sand fylld stålram måste ju vara klart bättre men på bekostnad av att det är knepigt att få till rent tekniskt.
Skriv svar