Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Jag byter normalt mellan sommar och vinterhjul på bilden själv. Men eftersom jag sedan förra sommaren behövde nya sommardäck så bytte jag på firma. Såklart drog de sönder den nycklade hylsan och lurade dessutom iväg mig till Bilia för att få tag på en ny. Jag har köpt bilen beggad, och hade inte fått med den kod som talar om vilken hysa det är jag behöver köpa ny, så därför var det spåret kört. Bilia ville ha minst 2-3000:- för att bara ta bort de gamla muttrarna. Men det kunde kosta obegränsad mängd pengar eftersom det tydligen kunde vara riktigt svårt. Efter det har problemet fallit i glömska till fördel för takomläggning på kåken och en jäkla massa andra måsten. Men nu kommer vintern.
Jag tänkte att eftersom jag lärt mig hur man överför ett foto till 3D-objekt i SolidWorks så skulle jag ge mig på något sådant för att få en första modell av hylsan, och sedan putsa till den till något som går att fräsa ut och prova i hjulmuttrarna. Bara i plast eller vad som helst.
Problemet som då uppstår är att fräsa ut den. Jag ser inte att det finns någon poäng i att ens försöka köra hysan i alu, det kommer aldrig att hålla. Och jag har väldigt liten erfarenhet av att köra stål i min fräs, annat än tunn plåt. Sedan vette fan om det räcker att köra den i slumpvis klump stål heller, det kanske behöver vara härdat på något vis för att hålla?
Någon som har några idéer att komma med? Jag behöver köra på asap eftersom snön hänger i luften även i Stockholm. Kan jag köra på med väldigt lite fräsdjup i stål eller är det kört att köra stål med min typ av maskin, vad tror ni?
Jag tänkte att eftersom jag lärt mig hur man överför ett foto till 3D-objekt i SolidWorks så skulle jag ge mig på något sådant för att få en första modell av hylsan, och sedan putsa till den till något som går att fräsa ut och prova i hjulmuttrarna. Bara i plast eller vad som helst.
Problemet som då uppstår är att fräsa ut den. Jag ser inte att det finns någon poäng i att ens försöka köra hysan i alu, det kommer aldrig att hålla. Och jag har väldigt liten erfarenhet av att köra stål i min fräs, annat än tunn plåt. Sedan vette fan om det räcker att köra den i slumpvis klump stål heller, det kanske behöver vara härdat på något vis för att hålla?
Någon som har några idéer att komma med? Jag behöver köra på asap eftersom snön hänger i luften även i Stockholm. Kan jag köra på med väldigt lite fräsdjup i stål eller är det kört att köra stål med min typ av maskin, vad tror ni?
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Är inte vinkelslip och migsvets effektivare vägar att gå? Lite beroende på hur din fälg/bult ser ut...
Eller fram med stora borren och borra ut skallen, får du sen av fälgen bör resterande bult vara ganska lätt att få ut då den inte sitter i spänn längre..
Men visst, det är roligare att fräsa och cadda, helt klart...
Eller fram med stora borren och borra ut skallen, får du sen av fälgen bör resterande bult vara ganska lätt att få ut då den inte sitter i spänn längre..
Men visst, det är roligare att fräsa och cadda, helt klart...

Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Migsvets har jag ingen och sätta vinkelslipen i det där området kommer att sluta med kostnaden av fyra nya fälgar. Sedan kanske jag kommer ihåg fel, men jag är rätt säker på att det är muttrar på min V50 och inte bult. Det kanske går att borra bort en mutter också?
Jag tänkte att jag skulle gå på spåret cadda och fräsa ändå, av precis den anledning du säger.
Jag tänkte att jag skulle gå på spåret cadda och fräsa ändå, av precis den anledning du säger.

Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Krångla inte till det, ta en tolvkantshylsa som är lite för liten, knacka/slå på den, skruva loss låsmuttern. Slå loss muttern i skruvstycket och återanvänd hylsan till nästa mutter.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
På min Pontiac använde de helt enkelt en klyvmejsel så åkte muttern.
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Vad är det för hylsa ni pratar om?
En bild kanske?
En bild kanske?
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Har lossat många låsmuttrar utan rätt nyckel, ideen med 12 kantshylsan funkar bara på fälglås utan lös ring i ytterkant som jag tror att det är på v50. åk till en mindre verkstad eller kompis med svets (gärna pinnsvets) och banka på ett kort rör på muttern. Svetsa invändigt i röret så skadas inte fälgen, sedan är det bara att lossa med en rörtång.
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Precis, de är däckverkstad style och brukar funka bra. 12-kant kraft och slägga dit!3uba296 skrev:Krångla inte till det, ta en tolvkantshylsa som är lite för liten, knacka/slå på den, skruva loss låsmuttern. Slå loss muttern i skruvstycket och återanvänd hylsan till nästa mutter.
Är de låsmutter med den där förbannade kringlan?
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Dom här fungerar ganska bra faktiskt, jag har inte Biltemas men dylig kinakvalitet och har fungerat i 10 år, nästan någon varje år i bekantskapskretsen som slarvat bort eller inte fått med sig låshyllsan.
Enda gången dom gått bet var på en C70 med trånga hål så då fick jag svetsa på en mutter men det blev missfärgningar på pulverlacken.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... st-191268/
Enda gången dom gått bet var på en C70 med trånga hål så då fick jag svetsa på en mutter men det blev missfärgningar på pulverlacken.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... st-191268/
Senast redigerad av petercab 29 oktober 2012, 16:43:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
De ser ut såhär:

Och ytterringen är lös, så den lösningen fungerar inte. Att svetsa går säkert, idén med rör är bra bara jag hade en svets. Rörtång vette fasen dock, de brukar sitta *svordom1 svordom2 svordom3*. Speciellt när puckona på bilfirman drog hårt nog för att den till slut skulle gå sönder.

Och ytterringen är lös, så den lösningen fungerar inte. Att svetsa går säkert, idén med rör är bra bara jag hade en svets. Rörtång vette fasen dock, de brukar sitta *svordom1 svordom2 svordom3*. Speciellt när puckona på bilfirman drog hårt nog för att den till slut skulle gå sönder.
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Hjulbultarna brukar väll vara bytbara? Så man behöver inte vara jätterädd för att sabba gängorna när man håller på.
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Det är någon form av stöldskydd alltså?Agwan skrev:De ser ut såhär:
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
Jag byggde en bil, S90 för några årsedan, då satte jag bara dit volvos låsbultar samma typ som du har, alltså totalt 20st, visade sig att jag inte behövde använda alla 5 nycklarna trots att kodningen var olika, räckte med 2st, dom passade tillräckligt bra.
Testa att åka till en bilskrot och be att få testa några olika, dom brukar ha en låda.
Testa att åka till en bilskrot och be att få testa några olika, dom brukar ha en låda.
Re: Projekt ny nycklad hylsa till hjulmuttrarna
nhl21's tips är nog det jag skulle rekommendera! Skonsammast också. Åk till en firma som har tillgång till pinnsvets, det borde finnas någon på din ort. Fråga dina kompisar först, om de känner till någon.
De där låsmuttrarna borde förbjudas att säljas!!! Jag har själv råkat ut för en däckfirma som kasserade både låsverktygetoch bulten = borra ur alla 4 låsbultarna. Men den kostnaden fick däckfirman ta. Men de gjorde allt för att slingra sig.
Jag anser att är det en firma som sabbar dylika saker vid montering ska de också stå för det. De ska ha kunskapen att använda verktygen på rätt sätt. Olyckor kan hända men det är ibland därför man lämnar ifrån sig sådana arbeten till "proffs", och förväntar sig att de ska ta ansvar för sitt arbete.
Gå tillbaks till firman som sabbade låsmuttern/verktyget och kräv dom på kostnaden för arbetet. Kanske går det!
Mvh Michael
De där låsmuttrarna borde förbjudas att säljas!!! Jag har själv råkat ut för en däckfirma som kasserade både låsverktygetoch bulten = borra ur alla 4 låsbultarna. Men den kostnaden fick däckfirman ta. Men de gjorde allt för att slingra sig.
Jag anser att är det en firma som sabbar dylika saker vid montering ska de också stå för det. De ska ha kunskapen att använda verktygen på rätt sätt. Olyckor kan hända men det är ibland därför man lämnar ifrån sig sådana arbeten till "proffs", och förväntar sig att de ska ta ansvar för sitt arbete.
Gå tillbaks till firman som sabbade låsmuttern/verktyget och kräv dom på kostnaden för arbetet. Kanske går det!
Mvh Michael
- FormerMazda
- Inlägg: 6442
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)