Garageport. In- och ut-signaler på samma tråd?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Klurige

Garageport. In- och ut-signaler på samma tråd?

Inlägg av Klurige »

Jag har börjat skissa på en styrning av en garageport. Eller snarare två portar.

Vid porten behövs det en givare som talar om ifall porten är öppen eller stängd, samt ett relä som kan styra porten.
Styrpanelen behöver två LED:ar som talar om ifall porten är öppen eller stängd, samt en brytare som styr reläet.
(Porten styrs av en puls, dvs varje gång en brytare sluts så växlar porten mellan ner- stopp-upp-stopp. Porten stoppar naturligtvis automatiskt i ändlägena.)

Dessutom vill jag återanvända en fyrtrådsledning som redan är dragen.

Min tanke är att använda två av trådarna till 0V och 12V. Då finns det två trådar kvar, vilket innebär en tråd per port. Valet av matningspänning kommer av att 12V redan finns tillgängligt.

Hur kan jag enklast få ihop detta utan att behöva någon mikrokontroller?

Detta är beteendet jag vill ha:
Grön led - porten stängd.
Röd led - porten öppen.
Knapp intryckt - styr porten. (Här är det ointressant om grön, röd eller båda lyser.)
Ingen led - Strömmen har gått. (Detta borde jag kunna reda ut...)

Tacksam för hjälp och ideer.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Garageport. In- och ut-signaler på samma tråd?

Inlägg av Icecap »

Det kan göras på lite olika sätt - och det definitivt enklaste ville vara med en mikroprocessor i varje ända...

Men det går att göra ändå! Det finns dock specifika problem som gäller: ledningarna har ett motstånd som är ospecificerat och just nu bör vara likgiltigt.
Det ska skickas signaler fram och tillbaka och ett sätt kan vara att reservera ett par ledningar per port och då bygga två identiska kretslopp.

Man bygger då en konstantströmsgenerator där man kan växla mellan två olika strömnivåer, dessa bestäms då av öppet/stängd-läget.
Innan dess har man en likriktarbrygga då man växlar polariteten för att stänga/öppna.

Då kan man sända styrsignal samt motta status.

Vid porten ska man då ha kretslopp som kan känna av polariteten och portstatus och då ge lämplig styrpuls vid behov. Detta är inte alls speciellt besvärligt, det kan vara ett par optokopplare som triggar en timer som ger pulsen.

I andra ändan måste man kunde växla polaritet för öppna/stänga och även känna av strömmen som går i ledningarna och då visa röd/grön. Detta kan rimligt enkelt göras med ett shuntmotstånd och en komparator eller två.
Klurige

Inlägg av Klurige »

Ojdå, jag trodde nog på en lite enklare lösning.
Jag har själv funderat i banorna att använda olika spänningsnivåer. Eftersom det bara är tre olika värden så tycker jag inte att det borde vara så komplicerat. (Men eftersom jag inte kommer på hur jag ska koppla kanske det är betydligt svårare än jag har intalat mig...)

Jag tänkte att man kunde lägga exempelvis stängd på sex volt, öppen på nio volt och manöver på tolv volt? Men hur bygger jag en krets som bara tänder en LED för ett visst spänningsintervall, och som dessutom lyser ungefär lika starkt inom hela intervallet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du vill ha en avancerat lösning på ett enkelt sätt. Du förstår nog att det inte riktigt fungerar helt på det sätt.

Googla lite på windows-comparator.

Enklast hade det varit med en µC i varje ända men det ska ju vara mer besvärligt...

Om du bara ska ha en enda spänningsmatning försvinner ytterligare ett par ledningar och då blir det riktigt besvärligt.
* Status kan sändas som 4 spänningsnivåer på en ledare + GND.
* Öppna/stänga kan sändas som spänningsnivåer på var sin ledare + GND. Detta då i samband med respektiva portens status.
Då är alla ledarna upptagna och du måste ha matning i båda ändar. Detta kan man minska till bara den ena ända vid att skicka 9V för stänga och 12V för öppna, värden bara som exempel.

Med en µC i varje ända kan du få knapparna att göra som du vill, de kan blinka under tiden portarna rör sig osv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dessa fyra ledare är alltså för kontrollpanelen?

I så fall kan du använda en ledare för jord. Och har då en ledare per diod och en till knappen. Jag kan tänka mig relativt enkla lösningar för att få den funktionaliteten på enbart två ledare också. Om jag fattat fel får du förtydliga frågeställningen. gärna med illustration.

/Daniel
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det var väl ändå två portar med var sitt styrsystem och indikatorer, inte en port.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Aha. Jo nu tror jag att jag förstår hur det är tänkt. Det framgår inte om det är 12V dc eller ac. Om det är AC så är bara att använda en ledare per port för dioder. koppla dioderna parallellt och halvvågslikrikta i andra änden. Samma sak med knapparna, en diod parallellt med varje knapp och knapparna i serie.

Lite luddig beskrivning kanske. Jag hinner inte utveckla det mer nu, men kan återkomma om det behövs.
Klurige

Inlägg av Klurige »

Fyra ledare gäller för två portar. Med 12V och 0V på två av dem finns det endast kvar en ledare per port.
Jag behöver inte veta om porten rör sig, utan tänkte bara använda en ändlägesgivare som visar om porten är stängd eller inte.

IceCap, tack för tipset om windows-comparator. Det borde lösa problemet. Den lägre gränsen betyder stängd, den övre öppen. Allt över den övre innebär att knappen är intryckt och då kör porten åt något håll.

Jag vet att jag får fullständig kontroll om jag väljer en uc i varje ände, men jag är inte intresserad av blinkande lysdioder, och att koppla in en uc kräver ju faktiskt både programvara och fler komponenter än två windowskomparatorer, så jag tycker nog inte att det blir enklare i detta fallet.

Men övertyga mig gärna att jag har fel, för jag har inget som helst emot att bygga med uc om det behövs. Mitt problem är dock samma som för de flesta andra här - med en uc kan man göra så mycket mer, och då börjar man spåna fram mer ideer, vilket gör att man behöver lite kralligare uc, som då kan göra ytterligare lite mer, osv. Till slut sitter man med quad-core A-15 och kör videoströmmar på när portarna öppnar och stänger samt ett projekt som tagit tiotusen timmar istället för tio timmar. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

garageport.PNG
Vad sägs om det här? Jo, jag vet att mina paint skillz var sämre än nånsin, orkade inte använda rita-linje-funktionen utan tog det mesta på frihand :wink:

Det räcker med tre ledare till och med! De blålila strecken visar "skarven" mellan panel till vänster och garagedörrarna till höger.

TR1 = Nättrafo som ger 12V för styrsystemet, sitter vid panelen.
D1 och D11 = t.ex. 1N4007, diod som orkar strömmen som reläet RE1 drar
D2 och D12 = valfri enkel diod, t.ex. 1N4148
D3 och D4 = lysdioder med varsin färg
R1 och R2 = motstånd som ger lämplig ström till lysdioderna.
R3 och R4 = högohmigare motstånd, t.ex. 10k (men räkna gärna seriösare här)
T1 är en valfri småsignal-PNP, t.ex. BC557
S1 = återfjädrande tryckknapp vid panelen
S11 = strömbrytaren som talar om ifall porten är öppen/stängd
RE1 = relä som orkar styra styringången på garageportöppnaren.
C1 = lämplig kondensator som glättar den halvvågslikritade matningen till reläet. OBS att denna kondensator är också skydd mot back-emk, utan kondensatorn så behövs back-emk-diod över reläet för att det inte ska skjuta sönder andra komponenter!
Nedre halvan är en kopia av övre halvan, för andra garageporten. Jag orkade inte sätta ut komponentnummer där.

RE1 kan ersättas med lämplig optokopplare eller ev. transistor. OBS, om du väljer en transistor och direkt koppling så kolla att styringången INTE är ihopkopplad med skyddsjord, i så fall är risken stor för problem med jordslingor.

Kretsen använder växelspänningens positiva halvperiod för att skicka styrsignal till reläet genom D1, S1, D11, och negativa halvperioden för att läsa av brytaren genom D2, D3, R1, D12, S11 för att lysa med D3. Kopplingen med D4, R2,T1, R3, R4 ser till att D4 lyser när D3 är släckt och att D4 är släckt när D3 lyser.

Om du vill så skulle du kunna ha två givare på varje port, en för "helt stängd" och en för "helt öppen". Genom att koppla en givare direkt som i schemat, och en i serie med ett motstånd ungefär så stort som R1/R2 (och med rätt anpassning av förhållandet mellan R3 och R4) så kan du få det så att en lysdiod lyser när porten är helt öppen eller helt stängt, men medan den rör sig mellan lägena (eller om den fastnat) så lyser båda lysdioderna samtidigt (fast D3 svagare än normalt).

OBS, lysdioderna kommer 50Hz-flimmra, men det är antagligen inget problem. Om du vill slippa flimmer så kan du sätta en elektrolyt över paketet R1-D3 och en mindre elektrolyt över R4.

Den fjärde tråden kan du använda för att mata iväg obruten 12V AC eller liknande om du behöver för någon annan koppling än RE1, t.ex. något med optokopplare.

Glöm inte att ta med en säkring nånstans vid trafon!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns det nätspänning vid kontrollpanelen?
Min lösning tror Jag mer på, men den var tydligen inte värd att nämnas ens.
Klurige

Inlägg av Klurige »

Danei, tack för din lösning. Att jag inte nämnt den betyder inte att jag förkastar den. Jag har bara inte haft tid att titta närmare på det än. Jag ska se om jag kan få till något ikväll.

MiaN, snyggt ritat! Så länge vi håller oss i idebanken så är det väl närmast att föredra frihandsritningar.

Jag har lite "Me-time" ikväll, så då ska jag koppla upp lösningsförslagen och se om jag kan få dem att funka.

Jag har även ett eget förslag på gång, men har inte hunnit titta närmare på det heller. Det består av två transistorswitchar, en NPN och en PNP, som styr lysdioderna, och en zenerdiod som överspänningsskydd när knappen trycks in. Knappen drar upp spänningen till 12V, vilket direkt kan användas för att dra reläerna. Denna lösning bygger på DC, så det blir till att likrikta och även använda den fjärde ledningen.
jah

Inlägg av jah »

Ett bidrag i minimalistisk anda. Ej testad.
Behöver tre trådar, fjärde kan t.ex användas för indikering av att 12V finns.
Port-remote mini.jpg
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Klurige

Inlägg av Klurige »

jah, tack för lösningen. Ett av kraven har dock missats - jag vill ha en lysdiod för öppen och en annan för stängd.

Vad har du använt för program när du ritat?
jah

Inlägg av jah »

Trodde att detta betydde att det kunde räcka med stängd-indikering:
Jag behöver inte veta om porten rör sig, utan tänkte bara använda en ändlägesgivare som visar om porten är stängd eller inte.
Ritat med gammal Circuitmaker CAD.

/J
Skriv svar