Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Inte så mycket elektronik, men ett av dagens miniprojekt.
Man kanske skulle stoppa i en PIC men några RGB-leddar som blinkar hysteriskt eller nåt sånt...Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Electricguy skrev:För ca. 5 år sen fanns det hur mycket kul som helst på loppisar. Nu är det tyvärr mest gamla leksaker.. gamla modem från telia och barnkläder.. Riktigt tråkigt!
De där två postningarna sammanfattar tyvärr en del loppisar, typ folk som försöker få 50:- istället för 5:- för ett gammalt modem. (Ja, eller folk som försöker få 100:- istället för 20:- för ett rent ADSL-modem utan några balla funktioner)...Mizzarrogh skrev:95% är crapp, men ibland kan man hitta guldkorn i loppishörnan bland verktyg om man vet vad man söker. Men, ja, för det mesta verkar de ej ha något grepp om vad grejerna är värda nya eller vad det är.
Det är ju lite det som är charmen och som gör att man kan fynda med, är ju rätt ofta det blir typ "Vad ska du ha för pansarfilen ?" och får ett "Öööh för vaddå sa du ?" och sen köper man den för en tia och får frågan "vad är det för nåt " 
..Eller när jag hittade en panasonic EY503 i lådan med "Allt för 20kr" och frågade "Är det 20 för denna med ?" och får svaret "Säg 10 då ?" ..dessutom visade den sej ha typ nytt batteri, iaf MYCKET bättre än dom batterierna jag redan ägde hehe
..Sen är ju alltid fyndchansen störst i början och i slutet, i början innan alla andra fyndat, och i slutet när folk är rädda för att behöva släpa hem allt igen..

..Eller när jag hittade en panasonic EY503 i lådan med "Allt för 20kr" och frågade "Är det 20 för denna med ?" och får svaret "Säg 10 då ?" ..dessutom visade den sej ha typ nytt batteri, iaf MYCKET bättre än dom batterierna jag redan ägde hehe

..Sen är ju alltid fyndchansen störst i början och i slutet, i början innan alla andra fyndat, och i slutet när folk är rädda för att behöva släpa hem allt igen..
- Electricguy
Här är det tyvärr mest den sortens folk som försöker att kränga ett gammalt xbox med piratkontroller för 670kr på loppis... (ja, jag har varit med om det) Ett gammalt xbox borde man ju nästan få betalt för att ta emot.... 

Är det där en produkt som OEM-sålts under olika namn eller nåt sånt?Glenn skrev:..Eller när jag hittade en panasonic EY503 i lådan med "Allt för 20kr" och frågade "Är det 20 för denna med ?" och får svaret "Säg 10 då ?" ..dessutom visade den sej ha typ nytt batteri, iaf MYCKET bättre än dom batterierna jag redan ägde hehe
Jag minns att det fanns pirater som var snarlika, men den där känns på bilderna lite för lik den gamla AEG-skruvdragare jag har liggandes (från 80-talet) för att vara en kopia...
Såg en annons om 2 bord. Ett liknar ett som jag har. Det verkar kul. Tyvärr var det bordet redan borta
. Men jag åkte för att hämta det andra, då fanns det 2 lika. Stora enkla skrivbord med justerbara ben. Killen skulle flytta, så jag frågade om det var nått mer han ville bli av med. Se Svenska ElektronikForumet • Visa tråd - Senaste container fyndet fick även en brädbit med tygkabel, porslinsknoppar och SPÅRSKRUV
. Högtrycks tvätten startade inte. Så jag rev bort ca 20 skruvar, innan jag såg insidan. Tryckostaten kärvar, det var felet. Varför inte gömma den liiite lättare, typ bakom ett lock med 4 skruv grrrr. Skruvdragaren kom till pass direkt, då förlängaren jag satt i borrmaskinen inte räckte till. Och det saknas lansen. Så jag vet bara att den snurrar, men inte om den trycker vatten. En skåpsdörr blev underlag till min moderkortsmikrokontroller, så nu kan den flyttas enkelt. Så åk på gratis annonser, och kolla om de har mer.

Provade på nåt i stil med den här
. Sågade de 2 klyvspåren. Våldade för mycket och brädan sprack. Hmmm det går nog att limma. Och den lilla kapningen gick lätt med brädan i 2 delar. Hmmm man kanske skulle spräcka med vilje, såga och sedan limma. Det skall bli ett helt fristående bordsben. Så jag kan stapla mina projektskivor på höjden, vid lagring. Några tips på ben?

Rotade vidare med Nilfisk alto högtryckstvätten. 2100W 1-fas och konding på 25 uF. Saknar lansen och "pistolgreppet". Men jag skall prova med en bil slang. Jag har ett slutmunstycke. Testar med loket av, Vill bara skruva tillbaka 20 skruvar och bråka med plasten en gång....
- Electricguy
Eftersom att jag har flyttat ut till ett hus på gården.. Och jag fortfarande äter och fikar inne i det primära huset, så skulle det vara bra med någon form av låda med några knappar, som skickar ut "MAT", "FIKA" osv.. trådlöst.. Så jag började att pilla med något Arduino baserat. Har endast testat med kabel kommunikation än. Men det ska köras över radiolänk sedan, med RF moduler från Swech. Det ska tas emot av en serie terminal eller liknande som tar emot seriell data från RF modulen och visar det på en display.
Såhär ser koden ut.
Såhär ser koden ut.
Kod: Markera allt
// BUTTONS
const int buttonGreen = 8;
const int buttonRed = 9;
const int buttonYellow = 10;
//LEDS
const int ledGreen = 2;
const int ledRed = 3;
const int ledYellow = 4;
//STORE BUTTON STATES
int greenState = 0;
int redState = 0;
int yellowState = 0;
int lastActiveLED = 0; // Keep track of the activeLED
void setup() {
Serial.begin(9600);
pinMode(ledGreen, OUTPUT);
pinMode(ledRed, OUTPUT);
pinMode(ledYellow, OUTPUT);
pinMode(buttonGreen, INPUT);
pinMode(buttonRed, INPUT);
pinMode(buttonYellow, INPUT);
}
void loop(){
// CHECK BTN STATES
greenState = digitalRead(buttonGreen);
redState = digitalRead(buttonRed);
yellowState = digitalRead(buttonYellow);
/**********
* Each of the following conditionals only sends one Serial message
* per button press
**********/
//GREEN
if (greenState == HIGH) {
//check if last active LED was not Green
if(lastActiveLED != ledGreen){
//print Green since it is a new press
Serial.print( "FIKA ");
}
//store green as last active press
lastActiveLED = ledGreen;
digitalWrite(ledGreen, HIGH);
delay(100);
}
else {
//clear out last active so you could reclick it
if(lastActiveLED == ledGreen){
lastActiveLED = 0;
}
digitalWrite(ledGreen, LOW);
}
//RED
if (redState == HIGH) {
if(lastActiveLED != ledRed){
Serial.print("MAT ");
}
lastActiveLED = ledRed;
digitalWrite(ledRed, HIGH);
delay(100);
}
else {
if(lastActiveLED == ledRed){
lastActiveLED = 0;
}
digitalWrite(ledRed, LOW);
}
//YELLOW
if (yellowState == HIGH) {
if(lastActiveLED != ledYellow){
Serial.print("ANNAT ");
}
lastActiveLED = ledYellow;
digitalWrite(ledYellow, HIGH);
delay(100);
}
else {
if(lastActiveLED == ledYellow){
lastActiveLED = 0;
}
digitalWrite(ledYellow, LOW);
}
}
Skicka mat trådlöst.... teleportering alltså
Det ska nog vara möjligt. Tror jag sett det i Star Trek.
Problemet är att du måste komma ihåg att lägga i bullen och kaffet i lådan innan du går ut, och dessutom hålla kaffet varmt tills det är dags att teleportera. Själva förflyttningen är annars en baggis. Finns teleport-kretsar hos DigiKey för en 50-lapp.
Annars fungerar en katapult bra. Men då krävs en processor som har koll på kaffet så det inte spillls ut på vägen....

Det ska nog vara möjligt. Tror jag sett det i Star Trek.
Problemet är att du måste komma ihåg att lägga i bullen och kaffet i lådan innan du går ut, och dessutom hålla kaffet varmt tills det är dags att teleportera. Själva förflyttningen är annars en baggis. Finns teleport-kretsar hos DigiKey för en 50-lapp.
Annars fungerar en katapult bra. Men då krävs en processor som har koll på kaffet så det inte spillls ut på vägen....

-
Blir det inte lite lätt plastig smak på maten när man skickar den trådlöst? 

Du måste skriva i assembler, annars blir maten för gammal när den kommer fram 

Sågade ett spår i en träkloss höftat 10 grader, Så nu har min Ebadge en fot
. Sågade bort en bit från botten, för att kunna dra gummiband runt utan att de tar i. Kanske dumt, för gimmibanden skulle kunna funka som mjuka tassar. Gummibanden skall hålla ir-sändaren på plats. Lyssnade på sändaren via solcell och förstärkare, det knattrade på. Hmmm men laserpekare då? Borde bli bra räckvidd. Men hur modulerar man. Vifta funkar lite. Fram med en datorfläkt. En CPU variant med rätt kontakt. Tjoho jag har modulation, och genom att bromsa med fingret, så ändras ljudet.

kvällens lilla mini-projekt,
ingredienser:
1 st hallonpaj och ett 4GB sdkort
med en Raspbian image http://www.raspberrypi.org/downloads
installera Apache så här: http://fusionstrike.com/2012/installing ... -pi-debian
installera OWFS såhär: http://wiki.temperatur.nu/index.php/OWFS_HowTo
och RRDtool ungefär såhär: http://wiki.temperatur.nu/index.php/RRDtool_HowTo
plugga in USB onewire adaptern med en ds1820 i änden
och plötsligt så händer det
kylsprejen funkade
(över 23 grader, inte kostigt att jag tyckte det var varmt, ska nog sänka värmen lite)
ingredienser:
1 st hallonpaj och ett 4GB sdkort
med en Raspbian image http://www.raspberrypi.org/downloads
installera Apache så här: http://fusionstrike.com/2012/installing ... -pi-debian
installera OWFS såhär: http://wiki.temperatur.nu/index.php/OWFS_HowTo
och RRDtool ungefär såhär: http://wiki.temperatur.nu/index.php/RRDtool_HowTo
plugga in USB onewire adaptern med en ds1820 i änden
och plötsligt så händer det

kylsprejen funkade

(över 23 grader, inte kostigt att jag tyckte det var varmt, ska nog sänka värmen lite)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.