Den här tråden tar dock sin början tidigt i somras. Närmare bestämt 2012-06-17, dagen då jag visade upp bland annat PDP8/L för nyfikna forumister. 6502 hade med sig en Altair kopia (bland annat) och jag hade kopplat upp en ABC80 med diskettstation. Det visade sig dock att den senare inte fungerade längre...
Så jag satte igång att felsöka och har gjort en massa saker utan att skriva något om det. jag har tagit lite bilder för jag tänkte nog lägga upp en tråd. Bättre sent än aldrig. Så här började det.
Överst en ABC802, sedan ett expansionsshassie vanligen använt med ABC80 sedan två diskettstationer överst en ABC832 (640K) och underst en ABC830 (160K). Det var expansionsschassiet och den undre diskettstationen som var inblandade. Felsökningen visade att nätaggregatet som är sekundärswitchat från ~30V DC inte längre gav 5V utan 5V med kraftigt rippel uppåt 6-7V. Den ena drivenheten hade dessutom kokt. Saken är att till skillnad mot när jag lagade PDP8:an så jag jag gott om reservdelar!
Nätdelen innan jag satte klorna i den, 30V in och +5V och +12V.
Det visade sig så klart vara en dålig filterkondensator så jag jag tyckte det var bästa att byta alla. Jag gjorde det i båda diskettstationerna och i expansionsschassiet.
Nya kondensatorer på plats, fint fungerar det. I en av nätdelarna trillade ferriterna ur båda bobbinerna så de limmade jag ihop med epoxylim. Efteråt blev denna nätdel betydligt tystare än vad den någon sin varit.
Sen fiskade jag fram fem sådana här hårddiskar till ABC800 ur gömmorna i museet. De fick vi fatt på i senare delen av 1990-talet och de har aldrig blivit testade. Lådan är byggd av Tranfor data AB i Sollentuna. Den innehåller ett inbyggt expantionsschassie med två styrkort, ett för diskettstationen (640K kompatibel med ABC832/ABC834) och ett för hårddisken. Hårddisken är kopplat via detta styrkort till ett kort från XEBEC som sedan är anslutet till hårddisken. Hårddisken har MFM interface (ST-412/506 brukar det kallas och var rådande på PC datorer tills IDE slog igenom). Hårddisken är från 1980-talets början och är på 10MB. Eftersom samlingen håller på att svämma över bestämde jag mig för att spara en orörd (som står kvar i museet) och att få igång en fungerande. Resten skrotades och fungerande delar sparas som reservdelar.
Vis av nätaggregatshaverier så började jag med att testa dessa med en konstlast. Två nätdelar brann upp direkt, en gav dåligt spänning och två var ok. Men eftersom detta inte var så upplyftande köpte jag en ny switchad nätdel från Elfa som skruvades i (inuti den gamla, den nya var 1/3 del så stor med bättre prestanda). Det fanns några bilder på detta, men var?
Sen var det dags för ett test och först hände inget och inget fungerade. Sen kom det en kraftig grå/lila rök ut fläktutblåset bak. Detta visade sig vara problemet eller i alla fall källan till all rök! En kokt tantal på styrkortet till floppydriven.
Så här har den sett ut tidigare.
Ja, ni vet hur detta luktade. Den är bytt och kortet fungerade! Testade utan att styrkortet till hårddisken var inkopplat för att utesluta fler felkällor.
Sen stoppade jag tillbaks styrkortet till hårddisken. Hårddisken som satt i verkade inte fungera så jag kopplade i en annan. Överst XEBEC kortet.
Här en nyformaterad hårddisk. Datorn en ABC802.
Två bilder på hårddisken som inte fungerade, en Seagate ST-412, deras absolut första modell! Den satt även i datorer som Apple Lisa och IBM XT (ur PC:n med hårddisk). Den är cirka 30år och rymmer 10MB.
Saken är att det inte lät något om den, så jag misstänkte att den inte varvade upp. Sagt och gjort jag delade den och....
Hur man fixar ett stativ, därav den oskakiga andra filmen.

Så avslutar vi med en mysbild från labbet, en ljuskylt som jag fått av Göran Lundberg i Målilla som tidigare drev Datahjälp AB
Nästa del i detta är att testa färdigt hårddiskarna och korten från de andra enheterna och skruva ihop lådan igen. Sen ska jag försöka laga ett tangentbord eftersom de alla går sönder. Jag har en ide om hur detta ska göras, men mer om det senare.
EDIT: Stavfel