Retro: Luxor ABC80x dator service

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Retro: Luxor ABC80x dator service

Inlägg av anders_bzn »

På slutet av 1970-talet och i början på 1980-talet körde man svenskt! Vi pratar så klart om datorer och Luxors ABC80/800 serie.

Den här tråden tar dock sin början tidigt i somras. Närmare bestämt 2012-06-17, dagen då jag visade upp bland annat PDP8/L för nyfikna forumister. 6502 hade med sig en Altair kopia (bland annat) och jag hade kopplat upp en ABC80 med diskettstation. Det visade sig dock att den senare inte fungerade längre...

Så jag satte igång att felsöka och har gjort en massa saker utan att skriva något om det. jag har tagit lite bilder för jag tänkte nog lägga upp en tråd. Bättre sent än aldrig. Så här började det.

Bild
Överst en ABC802, sedan ett expansionsshassie vanligen använt med ABC80 sedan två diskettstationer överst en ABC832 (640K) och underst en ABC830 (160K). Det var expansionsschassiet och den undre diskettstationen som var inblandade. Felsökningen visade att nätaggregatet som är sekundärswitchat från ~30V DC inte längre gav 5V utan 5V med kraftigt rippel uppåt 6-7V. Den ena drivenheten hade dessutom kokt. Saken är att till skillnad mot när jag lagade PDP8:an så jag jag gott om reservdelar!

Bild
Nätdelen innan jag satte klorna i den, 30V in och +5V och +12V.
Bild
Det visade sig så klart vara en dålig filterkondensator så jag jag tyckte det var bästa att byta alla. Jag gjorde det i båda diskettstationerna och i expansionsschassiet.
Bild
Nya kondensatorer på plats, fint fungerar det. I en av nätdelarna trillade ferriterna ur båda bobbinerna så de limmade jag ihop med epoxylim. Efteråt blev denna nätdel betydligt tystare än vad den någon sin varit.

Bild
Sen fiskade jag fram fem sådana här hårddiskar till ABC800 ur gömmorna i museet. De fick vi fatt på i senare delen av 1990-talet och de har aldrig blivit testade. Lådan är byggd av Tranfor data AB i Sollentuna. Den innehåller ett inbyggt expantionsschassie med två styrkort, ett för diskettstationen (640K kompatibel med ABC832/ABC834) och ett för hårddisken. Hårddisken är kopplat via detta styrkort till ett kort från XEBEC som sedan är anslutet till hårddisken. Hårddisken har MFM interface (ST-412/506 brukar det kallas och var rådande på PC datorer tills IDE slog igenom). Hårddisken är från 1980-talets början och är på 10MB. Eftersom samlingen håller på att svämma över bestämde jag mig för att spara en orörd (som står kvar i museet) och att få igång en fungerande. Resten skrotades och fungerande delar sparas som reservdelar.

Vis av nätaggregatshaverier så började jag med att testa dessa med en konstlast. Två nätdelar brann upp direkt, en gav dåligt spänning och två var ok. Men eftersom detta inte var så upplyftande köpte jag en ny switchad nätdel från Elfa som skruvades i (inuti den gamla, den nya var 1/3 del så stor med bättre prestanda). Det fanns några bilder på detta, men var?

Bild
Sen var det dags för ett test och först hände inget och inget fungerade. Sen kom det en kraftig grå/lila rök ut fläktutblåset bak. Detta visade sig vara problemet eller i alla fall källan till all rök! En kokt tantal på styrkortet till floppydriven.

Bild
Så här har den sett ut tidigare.

Bild
Ja, ni vet hur detta luktade. Den är bytt och kortet fungerade! Testade utan att styrkortet till hårddisken var inkopplat för att utesluta fler felkällor.

Bild
Sen stoppade jag tillbaks styrkortet till hårddisken. Hårddisken som satt i verkade inte fungera så jag kopplade i en annan. Överst XEBEC kortet.

Bild
Här en nyformaterad hårddisk. Datorn en ABC802.

Bild
Bild
Två bilder på hårddisken som inte fungerade, en Seagate ST-412, deras absolut första modell! Den satt även i datorer som Apple Lisa och IBM XT (ur PC:n med hårddisk). Den är cirka 30år och rymmer 10MB.

Saken är att det inte lät något om den, så jag misstänkte att den inte varvade upp. Sagt och gjort jag delade den och....

Bild
Hur man fixar ett stativ, därav den oskakiga andra filmen.

Bild
Så avslutar vi med en mysbild från labbet, en ljuskylt som jag fått av Göran Lundberg i Målilla som tidigare drev Datahjälp AB

Nästa del i detta är att testa färdigt hårddiskarna och korten från de andra enheterna och skruva ihop lådan igen. Sen ska jag försöka laga ett tangentbord eftersom de alla går sönder. Jag har en ide om hur detta ska göras, men mer om det senare.

EDIT: Stavfel
Senast redigerad av anders_bzn 25 oktober 2012, 09:10:16, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: Retro: Luxor ABC80x dator service

Inlägg av blueint »

Vad gör ett XEBEC kort?
Finns det flera varianter av ABC-bus?

Någon möjlighet att rädda datat på 10 MB disken som inte ville varva upp?

Nästa projekt "Expansionskort till ABC med flashminne" ..? :D
(på samma sätt som flashminnes-floppy till C64 och Amiga)

Riktigt kul tråd! ;)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ett XEBEC kort gör ST-506 interfacet (som påminner om innterfacet på en floppydisk) till ett digitalt. Det gör MFM kodning och data seriealizer deseriealizer och data separering. På host sidan är det enkla sekvenser för att läsa/skriva sektor. Kolla status.

Lär mer i manualen: http://www.abc80.net/zz/luxor/Xebec_S1410Man.pdf (för den mycket mer intresserade läsaren).

Det finns en variant av ABC-BUS, fast på ABC80 är den lite annorlunda. I expantionschassiet så är det plats för minneskort till höger och floppy (io) till vänster. Till vänster passar alla kort som passar i slotten som finns i alla ABC800/2/6 datorerna. Minneskorten är inte ABC-buss utan följer databoard 4680-minnesbuss. ABC-bussen är lik 4680-io buss, det skiljer nog bara en signal (tror jag).

Databoard var en buss som användes i industrin och det fanns massor av CPU-kort/minneskort/Styr och mätkort. Var det Metric som stod bakom den månne?

Om du lade märke till youtube-länkarna så såg du att disken varvade upp när jag hjälpte den igång med fingret. Sen gick den att läsa alldeles utmärkt!

Det finns för övrigt två ABC-tokar som har låtit en PIC-32 emulera floppy kontrollern. Målet är att få den att spara data på minneskort...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

HD0:

Helt klart vettigare namngivning än MS-DOS C: i mitt tycke.

Kul bilder :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Himla kul, det här. :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Du är tokig, men jag gillar det skarpt!
Skämt åsido, det är fantastiskt kul att se att teknikhistoria bevaras så här. :tumupp: :tumupp: :tumupp: från mig!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den där lagret vid första starten lät inte sådär jättefrisk - kanske till en del att den stått orörd under mycket lång tid - diskarna på den tiden hade ju fortfarande kullager och inte glidlager (fast uttryckt med finare namn) som idag.

om du skruvar på locket igen så skulle det inte förvåna mig om du skulle kunna köra på denna något eller ett par år till, dom var liksom inte så damm-känsliga som dagens HD...

Undras ändå om inte ST506 är den första disken som Seagate gjorde då den är på 5 MB oformaterad (tror jag har en sådan i en utvecklingsstation för intels 8085 microcontroller-familj - kostade multum en gång i tiden) Xebec-kort har jag säkert ett par stycke då de satt i ABC1600 (som jag också har ett par av i numera okänd status - men två kompletta var igång på 90-talet med helt rent ögonergonomiskt underbara S/V-skärmar i 1024x768-upplösning och HW-grafikhantering (man skickade escape-sekvenser om man skulle få grafiska operationer gjorda på skärmen) som både kunde köra i porträtt och landskap med egen X-liknande grafisk fönstermiljö med en mus som benämdes R8 på ett unixliknande OS som hette Xenix (som Microsoft ägde under en period men hade otroliga bekymmer med little end och big end-problematiken när man skulle försöka använda den i x86-miljön) till stor del utvecklad av DIAB - detta vid en tid då 'alla' körde DOS och S/V textläge och få förunnat att ens ha färgskärm och ännu färre förunnat att ha en skärm med 1024x768 upplösning i lagom A4-ark storlek och vridbar skärm även om den var i S/V och utan gråskalor

För att vara en dator utvecklad runt 1981 - 82 så var den otroligt futuristsk där man förstod att HW-accelererade grafikkort var en förutsättning om man skulle arbeta med grafiska skrivbord då CPU-sidan var en kompromiss både på bussidan (8-bitars databus trots 16 bitars CPU...) och mängden minne (den hade hela 1 Mbyte arbetsminne inmonterat 1982 - måste ha kostat hur mycket som helst... ) vilket gjorde att den hade inte förutsättning till massiva och snabba grafiska operationer
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kul!

De där burkarna har jag aldrig labbat med, varken då det begav sig eller senare.

XEBEX-kortet är en SASI-MFM-mojäng.

SASI är "SCSI 0.x".

Det borde fungera att koppla in en SCSI-disk istället för XEBEX-kortet. (Ja, det borde funka att köra både och också om man vill)

VARNING: Före SCSI standardiserades så förekom det att pinnen mitt emot +5-terminieringsmatningen var jordad. På "modern" scsi så är den pinnen ej ansluten. Det gör att normalt händer inget farligt om man vänder flatkabeln spegelvänt. Om man spegelvändern den på tillräckligt gammal SCSI eller SASI så blir det däremot kabelbrand, jag har provat det på en 3Com 3Server (som för övrigt också hade SCSI/SASI->MFM-kontroller) och ger det en överkorsad ratt i betyg.

Sidospår:
Vad gäller HD0: så är det väl bara CP/M, plagiatet DOS (med efterföljare) och Atari ST som idiotiskt kör enhetsbokstäver som ett enda tecken och i bokstavsordning?

Förutom Luxor så kör även t.ex. VMS (OpenVMS, VAX-VMS, kärt barn har många namn), AmigaOS och antagligen fler med "vettiga" namn (på amigan är DH0: vanligt för första hårddisken men det är helt valbart, DF0:-DF3: är dock hårdkodat för floppys, på VMS så heter diskarna olika beroende på kontrollertyp).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tack alla. Fortsättning följer.
xxargs skrev:Den där lagret vid första starten lät inte sådär jättefrisk - kanske till en del att den stått orörd under mycket lång tid - diskarna på den tiden hade ju fortfarande kullager och inte glidlager (fast uttryckt med finare namn) som idag.

om du skruvar på locket igen så skulle det inte förvåna mig om du skulle kunna köra på denna något eller ett par år till, dom var liksom inte så damm-känsliga som dagens HD...

Undras ändå om inte ST506 är den första disken som Seagate gjorde då den är på 5 MB oformaterad (tror jag har en sådan i en utvecklingsstation för intels 8085 microcontroller-familj - kostade multum en gång i tiden) Xebec-kort har jag säkert ett par stycke då de satt i ABC1600 (som jag också har ett par av i numera okänd status - men två kompletta var igång på 90-talet med helt rent ögonergonomiskt underbara S/V-skärmar i 1024x768-upplösning och HW-grafikhantering (man skickade escape-sekvenser om man skulle få grafiska operationer gjorda på skärmen) som både kunde köra i porträtt och landskap med egen X-liknande grafisk fönstermiljö med en mus som benämdes R8 på ett unixliknande OS som hette Xenix (som Microsoft ägde under en period men hade otroliga bekymmer med little end och big end-problematiken när man skulle försöka använda den i x86-miljön) till stor del utvecklad av DIAB - detta vid en tid då 'alla' körde DOS och S/V textläge och få förunnat att ens ha färgskärm och ännu färre förunnat att ha en skärm med 1024x768 upplösning i lagom A4-ark storlek och vridbar skärm även om den var i S/V och utan gråskalor

För att vara en dator utvecklad runt 1981 - 82 så var den otroligt futuristsk där man förstod att HW-accelererade grafikkort var en förutsättning om man skulle arbeta med grafiska skrivbord då CPU-sidan var en kompromiss både på bussidan (8-bitars databus trots 16 bitars CPU...) och mängden minne (den hade hela 1 Mbyte arbetsminne inmonterat 1982 - måste ha kostat hur mycket som helst... ) vilket gjorde att den hade inte förutsättning till massiva och snabba grafiska operationer
Disken har inte varit igång under tiden jag ägt den, minst 15år. Den har säker stått i 20...

ST-506 var först, jag mindes fel och kollade inte. Den kom 1980. ST-412 var nummer två och kom 1981.

Så du har ABC1600! Kul, jag har två som är nästan helt kompletta. En fungerar (testat för nästan 10 år sedan). Den andra kokte nätagget vid test. Vi har dock bara en mus till dessa två. Musen hade för övrigt betäckningen R8. De ska också testas och servas. Vi har nog nästan minst en av allt som Luxor sålde, men inget är testat på ett tag. Målet är att gå igenom det mesta.

Har även en DIAB DS90 som också såldes som ABC9000.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad jag förstått så är faran för åtminstone dåtida diskar partiklar i stil med t.ex. cigarettrök, medan vanligt damm inte är så farligt. Rök har tydligen så små partiklar att de på något sätt kan få huvudena att skära mot skivan, medan damm inte gör det. Vet inte riktigt hur det där går till, den fysiken/kemin är inte riktigt min grej.

Diskar som inte vill starta kan man ibland få igång genom att "ratta" snabbt fram/tillbaka, gärna samtidigt som man slår på strömnem. Genom att vrida disken fram och tillbaka så utsätter man ett trögt lager för mer kraft än vad diskens egen motor orkar, och med lite tur ger trögheten med sig och disken går att köra igen.

Dessa gamla diskar är inte självparkerande men då jag hade just en ST-412 till min gamla 286-PC så hade jag aldrig några problem. Jag minns till och med att på mitten av 90-talet stod den datorn på golvet och ena hårddisken stod dessutom löst bredvid eftersom det fick inte plats två fullhöjdare + diskdrives internt, och det hände rätt ofta att jag råkade slå emot en garderobsdörr mot disken. Den överlevde. Tyvärr råkade de två diskarna med tillhörande isa-kontroller av misstag följa med till återvinningen för ett par år sen :(
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev:På slutet av 1970-talet och i början på 1980-talet körde man svenskt!
På 80-talet stod en dator hemma hos en bekant, som hett AGA.
Är det samma fabrikat som radioapparaterna och gastuberna?

Det var en rätt stor sak, med väggar och inbyggd stol. :)
Ungefär som en flygsimulator.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är nog 15 år sedan dom kördes sist (det var i samband när linux blev tillgänglig och gick att köra på PC-plattform som ABC-1600 slutligen pensionerades - skillnaderna blev helt enkelt för stora prestandamässigt) och HD har dessvärre norpats till andra datorer då det var för dyra saker att ha det kvar i grejor man inte längre använde så mycket och frestelsen var stor när man kommer över gamla 286 med mattepropp...

diskarna finns dock kvar men det kan vara en hel del jobb att läsa in alla 5-1/4" disketter (och hoppas alla är läsbara) och få ett fungerande OS på HD igen - vet inte riktigt om jag har ork och tid att ta den delen att läsa in och reda ut allt detta igen...

Att jag har dessa kvar ännu är nog lite nostalgi berodde till en del att det var den första _riktiga_ OS:t jag stötte på efter typ ABC-80, zx-spectrum och även CP/M (Atari och Amiga-delen missade jag helt - då vid den tiden satt jag på jobbet och försökte begripa mig på CP/M och dess kloner - dock hade jag smakat lite på OS9 innan och förstod nyttan med hierarkiska directoreys, vilket definitivt saknades i CP/M och dess kloner som hade platta filsystem och 'konton' (kommer förmodligen från VMS liksom '.com' etc. fil-extension - ganska otänkbart för dom flesta idag att ha alla filer i en enda hög, men så var det på den tiden.)

blev 'kär' OS-miljön direkt i ABC1600 och några år senare hamnade på en MS-DOS-hink iom. CAD-system på jobbet och jag kom ihåg hur arg jag blev på ett 'modernt OS' som inte kunde samma saker som i gamla xenix-datorn med fungerande shell, skriptmöjligheter, multitasking, grafikmöjligheter att rita figurer och diagram bara genom att C-programmen man skrev producerade rätt ascii-escapesekvenser till stdout då jag höll på ganska mycket med filter och signalprocessnings-självlärande då man gjorde en lite C-nutt som agerade signalgenerator med pipe '|' och 'tee' delade ut filströmmen där ena gick till en lite c-snutt som omvandlade data till ett diagram som skrevs ut samtidigt i ett fönster som kopian av datat gick vidare till någon form a processning (tex modulation) och därefter | och 'tee' igen till en annan snutt som gjorde FFT och skrev ut diagram och datat gick vidare till en demodulator och...

ja, man kunde ha 5-10 processer som gick parallellt/serie och matade data från ena processen till andra och DSP-funktionerna skrev man då i C och använde standard stdin och stdout och man hade ett flertal diagram i varsina fönster där man så hur det byggde upp kurvor parallellt.

- kort sagt så blev jag skitbesviken och rent ut sagt skitarg på MS-dos och hur denna junk kan bli en allmän standard - framförallt att det inte kunde multitaska, även om du kunde använda | mellan flera kommandon så måste första kommando stoppas innan nästa kunde starta och att datat från 'pipe' mellanlagrades på disk med risk att den tog slut och inte kunde köra evighetslånga sekvenser, medans alla andra datorsnubbar på företagen tycket att detta var en stor framsteg och alla 'coola' programmerare skrev med assembler direkt till grafikminnet om man skulle ha något bättre än textrader och det hela var framtiden medans jag tyckte att man gick tillbaka 10 år - till vad ABC80 med diskettdrive erbjöd ungefär...

hmm. märker att jag fortfarande blir upprörd över MS-dos när jag tänker tillbaka...
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Härligt Anders. Ljudet från diskarna i filmerna är ljuv musik.

En ABC1600 tycker jag är kul, fick chansen att testa en fungerande på retrogathering förra året.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan man ju kanske passa påatt fråga här då, jag har två stycken ABC806, vad var dessa avsedda för egentligen ? är det som nån slags styrdatorer ?

Den ena har dessutom nåt IO-kort i sej, och personen jag fick dom av trodde att den maskinen hade styrt en hiss? ..kan det verkligen stämma ?

Är dessa värda något idag ? ..jag är skeptisk, jag har dessutom bara själva huvudenheterna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

ABC 806 är en generell dator (manual)
. den innehåller :
* CPU: Z80A @ 3 MHz
* ROM 32 kB
* RAM 32 kB
* Video RAM 128 kB (512 x 240)
* Seriekommunikation SIO, DART, CTC
* Uttag: Skärm (PAL-TTL), 2x RS232 (75-19200), Tangentbord, ABC-BUS
* BASIC II
Den använder 24 V från skärmen dock. Tangentbordet går med RS232 har jag för mig så det kan fejkas om man vill.

Någon som har testat ABC-NET, Catnet eller liknande nätverk? borde ju gå att få en PC som "super" server.. ;)
Skriv svar