Kompakt Plasma ala tecno

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Kompakt Plasma ala tecno

Inlägg av tecno »

Hej å hå, ja då är det dags för ett nytt projekt. Planen är att ta fram ett mobilt plasma bord allt enligt Kajsa Varg principen 'man tager vad man haver'.
Tanken är att placera korta linjärlager med ca 300mm rörelse på en 10mm aluminium platta (680x460) enligt skissen nedan.
För bearbetning av större detaljer är tanken att ha en linjal som man spänner fast i materialet/underlaget och att man då skär ut en del och förflyttar plattan x antal mm för nästa snitt.
kompakt plasma 1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Re: Kompakt Plasma ala tecno

Inlägg av tecno »

Bild

Någon här som har erfarenhet av liknade stegmotor med integrerad trapets skruv? Tänker kolla upp lite vad dessa kostar, kunde ju vara en smidig lösning till projektet.
Finns tydligen 2 varianter, en med fast axel och en med genomlöpande.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad skulle fördelen vara med en sån motor istället för en vanlig stegmotor med axelkoppling?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Allt i ett till förmodligen överlägset pris mot lösa delar, allt spekulation tills jag fått priser.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Okej, tänkte om det fanns någon teknisk aspekt av det hela :)
H.O

Inlägg av H.O »

Genomlöpande axel är ju intressant - alltså där rotorn är muttern. Då kan man ha långa skruvar utan att behova oroa sig för kritiskt vavtal, dvs hopprepseffekt. Nackdel: Ej standard, svårare att få tag i, "omöjligt" att byta mutter och troligen realtivt dyrt. Dessutom begränsas ju diametern på skruven, har svårt att se >8mm på en NEMA23 motor.

Berätta gärna mer när du fått priser!
Wackt

Inlägg av Wackt »

Kul Tecno !

Blir nog jättebra! Här är en länk till en annan mini cnc plasma, men du kanske redan har sett den. Kolla lite längre ner på sidan...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... c&start=42

Kan kanske ge några ideér.

Har du tänkt ha någon z-axel eller kör du med fast brännare ?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Halloj Wackt,

Jo den har jag sett, kommer att ha rörlig Z.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fått ett prisförslag på den modellen med fast axel på 50USD/st, de kunde tydligen inte leverera den andra modellen för tillfället.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fick lite datablad idag.
23HSL7408-300.PDF
23HSL7408-65.pdf
Tyvärr så läser kineserna jävligt illa, har specat minimi 300mm rörelse och vad gör dom.. jo ritar in 300 total längd på trapetsskruven. Bara att maila och påpeka och invänta svar med ny ritning.

60USD vill dom ha för Fedex transporten, för 3st 300 + 1st 65

Vad sägs om datat på dessa motorerna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu är jag ingen expert, men känns de inte lite klena även till en plasma? Eller vänta, 2Nm är väl rätt OK, men får man verkligen det med 0,8A per fas?
H.O

Inlägg av H.O »

Du kan få samma hållmoment med 1A som med 10A det handlar bara om hur många varv lindningen som alstar magnetfältet består av. Fördelen med många varv är kraftigt magnefält med låg ström, nackdelen är - just det, ökad induktans..... Indiktansen på dessa motorer är 42mH (!!). Ska man gå på Geckodrives rekomendation för max prestanda skulle man behöva mata ~200VDC.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja självklart, tänkte inte riktigt färdigt innan jag skrev.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

H.O skrev:Du kan få samma hållmoment med 1A som med 10A det handlar bara om hur många varv lindningen som alstar magnetfältet består av. Fördelen med många varv är kraftigt magnefält med låg ström, nackdelen är - just det, ökad induktans..... Indiktansen på dessa motorer är 42mH (!!). Ska man gå på Geckodrives rekomendation för max prestanda skulle man behöva mata ~200VDC.

Precis, så illa är det att dessa kan helt eneklt vara värdelösa med sin höga induktans. Min tanke är ju att använda 251:or och max 50VDC så frågan är vad som finns kvar i max hastighet och hållkraft.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Läser kanske som en kråka, vad har skruven för stigning. Hittar inte det i databladen. Min fundering är vad du får för max hastighet och acceleration med trapetsskruvar. Risken med både kulskruvar och trapetsskruvar är att man får för hög utväxling. Allt beror ju på vad du tänker skära för tjocklekar på plåt? Ska du skära tunnare och framför allt tunnare aluminium så bör du klara av rätt höga hastigheter och höga accelerationer. Har du tittat på remdrift istället ? När du har så litet rörelseområde skulle du kunna göra med vanliga tandade remmar, sätta stegmotorn i ena änden med en remskiva på, en kullagrad remskiva i andra änden. Sen klämmer du bara remmen vid vagnen. Borde kunna gå att bygga riktigt billigt och enkelt. Använder du små remskivor så får du rätt bra utväxling för en plasma. Med korta remmar av bra kvalitet så får du inget flex och får bra noggrannhet. Jag kör med remmar på min plasma, fast med fast rem och stegmotorn åker med gantryt istället. Funkar kalasbra, trots att min maskin är rätt tung och med rörelseområde på 2100x1300 mm.

En annan ide som jag fick är att använda svetsmagneter med on/off swich för att hålla maskinen fast vid plåten. Dessa (http://www.mag-tools.com/products/Magsw ... --150.html) tänker jag använda för att göra en brännarhållare som löser ut ifall brännaren fastnar i någon uppstickande metallbit. Borde funka perfekt att hålla fast maskinen med när du kör stålplåt, aluminium blir väl värre med....

Bara en tanke...
Skriv svar