jag har bestämd börja och lära mig om arm cortex-m3 men jag vet inte var kan man köpa billigt och vilken utveckling miljöer finns och vilken är bra för nybörjare. anledning till att jag valde den är för att vi kommer läsa om den senare i kursen.
var finns det billigt och tag på?
vilken utvecklings miljöer finns det och vilken är bra för nybörjare?
var finns info och projekt om arm cortex-m3 på svenska?
När det gäller utvecklingsmiljö så finns det ett antal kommerciella där de har en begränsad version gratis. Oftast är det 32kB kod-begränsning.
En gratis version som jag precis provat (efter tips av Micke_s här på forumet) som inte har någon sådan begränsning är: www.coocox.org och deras CoIDE.
Fördelen med discovery kortet jag nämde tidigare är att den har inbyggd st-link så att man kan debugga programmet direkt på kortet.
LPCXpresso har en något generösare begränsning på 128 KB. Dock tror jag endast NXP:s ARM/LPC varianter stöds. Utecklingsmiljön bygger på Eclipse och fungerar både i Windows och Linux.
STM32F1 discovery är rätt blilligt men räcker det med bordet eller måste man köpa annat asså kan man kontrollera saker men bordet eller? och vilken språk är den assembler eller c?
Det beror på vad du menar med att kontrollera saker. Precis som de flesta moduler så har de ett antal in/utgångar. De flesta kan bara användas för digitala signaler, men eftersom mcu har ADC kan vissa ta en analog signal som ingång, samt DAC ger analog signal på vissa utgångar.
Vill man styra t.ex. motorer etcmåste man ha någon typ av drivkrets emellan. Modulen kan bara driva ganska låga strömmar. Oftast tillräckligt för att driva LED etc på kanske 10-20 mA. Vill man driva andra laster ska man ha dedikerad drivkrets mellan.
Språket som man programmerar i beror på utvecklingsmiljö/kompilator, inte modulen som sådan. De flesta ARM/STM32 miljörer stödjer C.
jag glömde nämna att jag har valt arm cortex-m3 för att vi kommer läsa om den senare och jag vill gärna ha en utvecklings miljö på assembler eftersom vi kommer läsa det senare, så skulle STM32VLDISCOVERY funka med någon assembler utvecklings miljö om ja vilken?
och jag har hittat några dc motorer med 12v skulle den kalara av de? jag vill gärna göra en robot bil med några ultraljud sensorer funkar det med STM32VLDISCOVERY ??
Tack alla för hjälpen :
edit: jag har letat lite och hittat att för året så andvände de http://www.iar.com/ det här utvekclings miljö är den bra?
STM32F1 discovery är rätt blilligt men räcker det med bordet eller måste man köpa annat asså kan man kontrollera saker men bordet eller? och vilken språk är den assembler eller c?
Kontrollera vilka mikrokontrollers din utvecklingsmiljö stödjer. Kontrollera även vilka JTAG-gränssnitt (programmerare) som stöds av utvecklingsmiljön samt för den mikrokontroller du tänkt använda.
Även om JTAG är en slags standard hade inte jag vågat chansa på att ett speciellt JTAG-gränssnitt fungerar till alla utvecklingsmiljöer. Enklast är att börja med ett utvecklingskort med USB för programmering som specificerat stödjer din utvecklingsmiljö.
Sedan kanske det inte är allt för farligt att du använder en annan utvecklingsmiljö där hemma. Som tur är finns ett gemensamt bibliotek kallat CMSIS som många tillverkare stödjer.
Jag förstår inte riktigt frågeställningen? Om du vill ha precis samma krets och utvecklingsmiljö som i kursen så borde du veta bättre än oss vilken krets och utvecklingsmiljö du bör använda. Du har ju inte ens berättat vilken kurs det handlar om...
Som jag tolkar dina inlägg är det Atmel SAM3 och IAR Embedded Workbench som gäller. Då verkar IARs egna kit "IAR KickStart Kit for SAM3X" ha allt du behöver. Men det kostar en del, typ 2300 kr. Mer än det smakar, kan man tycka, i alla fall för hobbypulande.
Jag rekommenderar också STM32 Discovery. F1 eller F4 spelar ingen roll, skillnaden mellan de två är att F4 (som är en Cortex-M4) har en uppsättning DSP-instruktioner och en FPU. Men använder du inte dessa så är ISAn, mig veterligen, identisk med Cortex-M3! Dvs full Thumb och Thumb2. Kombinera med valfri utv.miljö (GCC och eclipse, t.ex) och du landar på 150-250 kr, typ 1/10 av vad IARs kit kostar.
Notera dock att alternativ 2 troligtvis kräver lite mer pillande innan du har en "komplett" utvecklingsmiljö. Att fixa toolchain är enkelt om du väljer summon-arm eller Sourcery, men att ställa in Eclipse för att debugga så att det blir precis som du vill ha det kan vara lite meckigt. Jag har å andra sidan bara gjort nått halvhjärtat försök, hittar du en bra guide på nätet så är det säkert ganska lätt.