Ett långt försenat projekt: BF20L CNC conversion.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Ett långt försenat projekt: BF20L CNC conversion.

Inlägg av NeoTech »

Så efter nästan 1.5år efter ja köpte allting så började jag komma igång med själva konverteringen.
Det hela bottnade i bristen på tillgång till maskiner o göra delarna som saknades..

Så en bild på Y Axeln på plats.
Bild

Vidare har det svarvats hållare till kulmuttrar, axelfästen mellan motor o skruv och om man tittar noga ser man mässings muttrarna vi gjorde för att spänna in kullagrena i bocken.
I bocken sitter det 30mm vinkelkontakt lager iaf.

Får hoppas detta inte rinner ut i sanden igen då. :)
petercab

Re: Ett långt försenat projekt: BF20L CNC conversion.

Inlägg av petercab »

Jag tänker heja på hela vägen i mål, om du ger upp kommer nog inte tomten, tänk på det! ;)
arla

Inlägg av arla »

Har du köpt Optimums egna kulskruvar eller svarvar du till egna? Jag funderar på att göra samma konvertering...

Optimums egna är ju herrejössesdyra dock... :shock: man undrar hur dom sover på nätterna med det priset...
Ricce

Inlägg av Ricce »

Det ska bli spännande att fälja ditt bygge, jag har själv precis påbörjat en konvertering av BF20L.
Hur hade du tänkt lösa Z? med eller utan motvikt?

Så här ser min ut, monterade det i fredags.
IMG350copy.jpg
MVH
Ricce
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Tänkte nog sätta en gasdämpare som lyfter huvudet istället för o trassla med motvikt. Men det är mest för att jag har lite bekymmer med takhöjd.. och får inte riktigt plats med ngt ovanpå fräsen utan o ta i taket. =)

Jag köpte skruvar från cncdrive.com, Balazs är grymt bra o ha att göra med. Han skickade t.om nya skruvar utan att ens argumentera efter att posten hade lyckats irra bort den första omgången (det kom fram ett tomt paket). Skruvar och muttrar vart cirka 4000.- inkl frakten från ungern. Jag ska ha postat en ritning för skruvarna till en BF20L här på forumet tidigare.. Kan säkert sökas fram.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Och bordets axel löste vi på samma sätt då med klossar och ursvarvade hål för lagrena. Det är fast kopplingar mellan motorn kulskruvarna i bordet. Vilket skall nämnas kräver en satans massa mätande för att kunna fungera bra. Missade på första försöket på denna axel med cirka 2/100mm och då bröt den tillräckligt mkt för att den skulle bli svår o vrida på för hand. Amazing..

Bild
Bild
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Sent ska syndaren vakna.. men ja det har jue hänt ngt här igen..

Så här löser vi Z'a axeln. på grund av takhöjd satsar vi på rem, med spännblock.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Snyggt! Kommer bli mycket bättre än min BF20L CNC som jag köpte färdiga kulskruvar och motorkit från Automatic Production i Sthlm... Hade inget att jämföra med och ingen tillgång till maskiner heller innan min lilla maskinpark kom i form. Men skulle jag göra samma sak idag hade jag INTE gjort så, utan att säga förmycket... :razz:
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja jag köpte kulskruvarna från cncdrive.com o fick dom efter de mått jag ville ha, och gängade o klara då. Va enkelt o bara skicka en 2D ritning helt enkelt.

Resten av alu klossarna är ett fall av "vi tager vad vi haver".. därför det går lite långsamt. Men ja jag satsade på 875oz motorer sen så därför jag vågar mig på direktdrift på axlarna för bordet.. vet inte hur bra det är med fasta kopplingar sådär men jag lär väl bli varse antar jag. ;)

Men ja jag övervägde automatic-productions konverterings sats hela 2ggr. men priset kan inte motivera det.. Kulskruvarna är hutlöst dyra och ombyggnadssatsen är av lite sketchy kvalitet har man konstaterat efter o läst på en del andra forum.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja så här vart det då med motor o remmar o sånt på plats..
Bild
Bild

BF20 har ett litet "block" mellan sin orginal skruv och z axelns dolly. Det blocket var hårt som fan o maskina och jag tryckte en 25mm ballscrew i tornet där ist. Vilket va lite i det kraftigare laget. Så vart o tillverka ett nytt block och lite distanser o sen ankra det hela med en M14 som inte riktigt passar med sexkants skalle.. vart därmed konverterad till insex med en låsskruv i mitten som pressar bulten utåt ur gängorna genom o spänna mot vad som finns under den.

Bild
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Och efter o kopplat in stegmotorerna och grejjat lite så konstatera vi att Z axeln funkade, om än otroooligt långsamt.

Knackade jag in G0 Z10, så tog det nog iaf ngn minut för den o transportera sig.

Knackade man in G0 X10 Y10, så konstatera man att bordet inte rörde sig och motorerna bara lät mest.. Efter lite filurande konstaterade vi att kulskruvarna går trögt som f*n..
Men det förklarar inte de långsamma rörelserna överlag..

Använder Smoothstepper för övrigt.. ngn som har input?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Använder du Mach3?
Har du konfigurerat programmet rätt?
Fungerade motorerna löst/har du kopplat motorkablarna rätt?
Har du ställt in rätt strömbegränsning på drivarna?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Vad har du för spänning till drivarna?
Själv lyckades jag klanta mig då jag körde min Z på 2 st seriekopplade servernätdelar för att få 24v tyckte att det borde iaf ge hyfsad hastighet.
X + Y körs på 70V (bra speed!) även om 70v nätdelen inte igentligen inte skall orka driva alla axlar så koppla jag om z så den med fick 70v (var tanken ifrån början) och jäklar vilken skillnad det blev på hastighet, tidigare 1000mm/min och nu klarar den 6000mm/min!

visade sig att en av de seriekopplade nätdelarna hade lagt av så det gav bara 12v till drivaren....

Så kolla så du matar ut rätt.
Skriv svar