Kurser utbildningar för mitt jobb med Robotar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kalasson

Kurser utbildningar för mitt jobb med Robotar?

Inlägg av Kalasson »

Någorlunda ung som man är (28) så har man ju lärt sig att fråga först o leta information själv sedan.
Ursäktar Aftonbladet-rubriken, bifogar en bild som plåster på såren.

Jag jobbar till viss del med elektronik (och hydraulik, mekatronik) och har gjort de senaste sex åren. Saknar dock någon form av grundkompetens inom området =) Jag har tekniskt gymnasium och läst ett år på Chalmers Johanneberg vilket jag avbröt för att börja jobba med undervattensrobotar, ROV.

Har ganska nyligen fått anställningen jag siktat på och höjt blicken igen men inte hittat något att sikta mot. Så att förkovra mig på något vis i vad jag faktiskt professionellt håller på med borde ju inte vara fel.

Finns det några kurser där man kan lära sig om elektronik? Hydraulik är inte rocket sience på vår nivå och det snackas om internutbildning o kurser genom firman.

Vore bra med något form av certifikat motsvarande. Distansutbildning vore fint!

Bild
Kraftöverföringen till roboten sker med 3000V, väl nere i roboten drivs det mesta av en stor hydraulpump, kommunikation via fiber.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Kurser utbildningar för mitt jobb med Robotar?

Inlägg av psynoise »

Under elektroteknik på Chalmers finns en ren kretselektronik kurs med just namnet Elektronik. Där får man lära sig att räkna ganska hyfsat på transistorer och kopplingar kring operationsförstärkare.

Sedan skulle jag vilja ge ett slag för kursen Linjära system och signaler. Det mesta är ren matematik med inriktning på transformer som Fourier, Laplace, Diskret Fourier, FFT. Men även principerna bakom analog till digitalomvandlare och vice versa. Matematiken kanske känns tråkigt men man får så mycket förklarat. Kursen ger insikt om hur många av de tekniska system som idag används är konstruerade. Ingen kurs på Chalmers har givit mig mer förklaring än denna!

Fortsättning på Linjära system och signaler kan man väl säga är Reglerteknik. Här fortsätter man med tekniker på systemnivå. Men oftast räcker det att hålla saker på en hög abstrationsnivå då själva implementeringen är ett mindre problem.

På tal om implementering är kursen Digitalsyntes väldigt nyttigt. En bra introduktion till VHDL och användningsområden. Mycket digitalteknik ingår också. Jämfört med de kurserna Linjära system och signaler samt Reglerteknik är Digitalsyntes väldigt lättsmält. Har du inte studerat på länge är denna kanske en lagom start.

Med dessa fyra kurser i ryggen skulle jag vilja säga att man har en ganska bra allmänbildning inom elektronik.
Kalasson

Inlägg av Kalasson »

Tack för ett grundligt svar. Som jag förstår är dessa enskilda kurser inom elektroprogrammet på Chalmers Johanneberg (tveksamt om ja kan ta mig in där, tveksamt om jag klarar av det), möjligen på Lindholmen.

Ska gå o tala med en oberoende studievägledare nästa veka, skall höra om dessa kurser.

Vad jag hittade på chalmers.se som verkade mest passande för mig var vidareutbildning för redan yrkesverksamma, men jag faller bort då jag inte har en treårig examen, suck..
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Motsvarande finns säkert på Lindholmen. Som jag påpekade innan är det särskilt Linjära system och signaler.som kan tänkas vara tung. På pappret krävs det egentligen inte mer än gymnasiematematik. Dock tror jag inte det är särskilt många som fick lära sig partialbråksuppdelning med mera i gymnasiet.

Angående enskilda kurser går ryktet att Chalmers ska vara riktigt hårda. Är man inte inskriven på något program kan det vara svårt. Kanske finns det genvägar via Göteborgs universitet som generellt har lägre intagningspoäng.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förresten vad tror ni andra är bra kurser för den elektronikintresserade på högskolan?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag håller med om att en grundkurs i signaler, system och transformer med efterföljande grundkurs i reglerteknik är väldigt bra. Vill man dessutom programmera lågnivå kan kursföljden digitalteknik, maskinnära programmering och eventuellt kompilatorteknik vara nyttiga.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Måste du ha kursintyget och poängen?

..annars är det ju egentligen inget som hindrar att man tar kursplanen och böckerna samt råläser?
Skriv svar