Fagges ITX bygge "klart"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Du säger vi inte ska höga förväntningar av detta projekt men tror det är omöjligt av mäster-fräsarn. Skulle bli besviken om du inte fräste dig en egen låda och tog en färdig som någon föreslog.
Så mecka på!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man skulle använda lysdioder så kan man ju även använda dem för ljuseffekter. När datorn spelar musik så skulle man alltså kunna tona/blinka datorns skrivbord i olika mönster... -Det skulle bli en ganska unik "feature"! :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Då måste man ju självklart ha rgb-dioder så det blir riktigt snyggt!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Behöver du verkligen det där hemska displaykortet ? EPIA-M kortet finns det ju LVDS-drivare att sätta dit på som är både små och gulliga.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Nu kliar det i fingrarna hur "lysplattan" kommer att funka med den där lcd'n. Fagge se till att det är det första som står på listan. Att du ska testa det :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

bengt-re: det förutsätter att man känner till TFTns gränssnitt. Det är inte direkt standard hos dessa. Fast jag håller med - det ser större ut än Epia-kortet... Smart byggt bör det dock inte vara till för stor nackdel.

Jag har också någon sådan ljuspanel liggandes som jag räddade från en skrotat laptop (en gammal 286'a med gråskale-LCD) ifall det behövs.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Eftersom dessa korten kommer att vara staplade uppe på varandra, så trots det så når dom inte upp till nätdelens höjd så det är lugnt!.

Den nuvarande design idén är att displayen ska ha en egen låda som kommer att stå uppe på den andra där den övriga elektroniken finns. Detta för att man ska kunna vinkla skärmen dit man vill eftersom betraktningsvinkeln inte är den bästa + att hela lådan annars skulle bli så förfärligt stor om man gick efter displayens storlek!.

Idag fick jag hem ljusplattan från Adis & den sprider ut ljuset förvånansvärt bra!.
Så till och början med så satte jag dit 7st lysdioder men det räckte inte riktigt för att få skärmen att bli tillräckligt ljus, så jag tryckte dit 6st till & nu är det precis godkänt. Men det hade absolut inte skadat med lite mer styrka, & då borde väll en PWM-krets fixa biffen.
Så frågan är om någon här har en fullt fungerande ritning för ändamålet, vilket skulle spara mig en massa söktid. Hmm nu lät jag som en latmask :eh:

Bild
Bild
Senast redigerad av Fagge 20 november 2005, 23:21:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ser displayen bara suddig ut på bild eller också i verkligheten?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Hela bilden är suddig så det är nog inget fel på TFT'n. Däremot ser bilden lite blåaktig ut - kamerans vitbalans eller beror det på LED-belysningen?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nej nej, det var bara skitsvårt att få kameran att focusera riktigt + att vitbalansen inte är riktigt 100!.

Nu har jag kopplat ihopa en 555a som pulsar ut en frekvens på ca200hz & strömspikar på 0,1A under 0,5mS & en dötid på ca4mS. Men jag kan inte se någon skillnad på ljusstyrkan, när jag gämför med lysdioden som jag har som referens (som matas med konstant ström på 16mA). :?:

Stort tack till slowfly som tipsade om dessa mus-dorn, som tog 2dagar att få hem från nederländerna!.
Så nu är frågan vilken man ska använda.. Touchplattan är ju bara att koppla in direkt till PS/2 anslutningen, men den tar nog alldeles för stor plats. & den lilla Trackballen är extremt liten & smidig, men gränssnittet måste modifieras på nått vis för att funka ihop med PS/2.

Bild
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om du inte ska annvända touchplattan kan jag tänka mig att köpa den, istället för att köpa från nederländerna.

Ser fint ut än iaf, keep up!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När vi ändå pratar touchplattor:

Vad kostar en sådan touchplatta ungefär?
Finns det bara fyrkantiga sådana? Jag skulle vilja få tag i ett 20-tal touchplattor (gärna utan knappar) med mått på ungefär 2cm x 12cm, men det kanske inte finns...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Fagge hur går det med ditt projekt?
Vill så gärna se en hemfräst låda! :D

Kostade touchpaden bara 4 ???
macher

Inlägg av macher »

Är själv lite sugen på en sån där liten trevlig platta och lite annat krafs från den där sajten. Vad gick frakten på? (hittar det inte på hemsidan)
Skriv svar