T: Koppla om motor för 230V (LÖST)
T: Koppla om motor för 230V (LÖST)
Hur många pengar för att koppla om (från trefas)? Finns i Malmö.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av cypher 20 oktober 2012, 06:53:49, redigerad totalt 3 gånger.
- ghost_rider
Re: T: Koppla om motor för 230V
Kort sagt, det går inte
Den långa versionen är att det går, men du måste ha en 220 till trefas omvandlare.
Den långa versionen är att det går, men du måste ha en 220 till trefas omvandlare.
Ok, det var ju lite synd. Av ren nyfikenhet, var får man tag i en sådan omvandlare?
Re: T: Koppla om motor för 230V (LÖST)
Det ska väl gå bra att köra den motorn på en-fas. Lägg blecken i delta och koppla in en kondensator.
- ghost_rider
Re: T: Koppla om motor för 230V (LÖST)
Jag vet inte, jag är i precis samma sits. De jag har sett/hört talas om är dyra.
Min motor till svarven är 3-fas, men har vanlig 220 i verkstaden.
De siffrorna du ser på motorplåten är spänningen över lindningarna, som jag har förstått det. Det blir inte speciellt bra om du trycker på 220 på den .
Jag tänkte kasta den gamla motorn och fixa en ny med digital varvtalsreglering.
[edit]
Såklart går det att köra som ovanstående säger, genom att koppla en kondensator. Tänkte som i mitt fall, att jag vill ha CW och CCW rotation. Det är lite knepigare
Min motor till svarven är 3-fas, men har vanlig 220 i verkstaden.
De siffrorna du ser på motorplåten är spänningen över lindningarna, som jag har förstått det. Det blir inte speciellt bra om du trycker på 220 på den .
Jag tänkte kasta den gamla motorn och fixa en ny med digital varvtalsreglering.
[edit]
Såklart går det att köra som ovanstående säger, genom att koppla en kondensator. Tänkte som i mitt fall, att jag vill ha CW och CCW rotation. Det är lite knepigare
Jag är nöjd med rotation i en riktning, så då borde det gå att lösa.
Det beror helt på last och driftsfall, varför koppla om, verkar rätt meningslöst.
Troligen blir det billigare att byta motorer.
Troligen blir det billigare att byta motorer.
Syftet vara att kunna köra på enfas, då jag saknar trefas där jag är nu. Motorn driver en liten slipskiva via ett rundrep. Lasten borde vara låg.
Hur mycket menar du att man tappar i effekt?
Att byta motor skulle innebära att jag behöver tillpassa ett remhjul plus att det kosmetiskt skulle irritera mig om jag inte målade om motorn till samma färg som på maskinen.
Funderar på att skaffa en frekvensomriktare istället.
Hur mycket menar du att man tappar i effekt?
Att byta motor skulle innebära att jag behöver tillpassa ett remhjul plus att det kosmetiskt skulle irritera mig om jag inte målade om motorn till samma färg som på maskinen.
Funderar på att skaffa en frekvensomriktare istället.
Tja, omkoppling nån tusenlapp, omriktare likaså, ny slipmaskin/motor, ett par hundra typ.
- SeniorLemuren
Om du kopplar om motorn till delta och sätter in en startkondensator så kommer den att fungera ok. för din användning. Om jag läser rätt på skylten så är den på 0,25 kW och det är inga problem med att köra en 3-fasmotor på upptill 0,8 kw på enfas med kondensator. Se tabell
Koppla om den till D och koppla in en kondensator är ingen svårighet, det gör du lätt själv med lite info. från nätet. Vad som händer är att du får sämre startmoment på motorn, så om den skall starta upp med anbringad belastning kan det vara problem att få den att orka igång. En slipmaskin är inga som helst problem att dra igång.
Koppla om den till D och koppla in en kondensator är ingen svårighet, det gör du lätt själv med lite info. från nätet. Vad som händer är att du får sämre startmoment på motorn, så om den skall starta upp med anbringad belastning kan det vara problem att få den att orka igång. En slipmaskin är inga som helst problem att dra igång.