Laga ett ytterhölje med vad? När inte krympslang funkar..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BER

Re: Laga ett ytterhölje med vad? När inte krympslang funkar

Inlägg av BER »

Själv skulle jag testa med RAYCHEM DR-25.

http://raychem.te.com/documents/webserv ... &docId=941

Slangen är "gummilik" i krympt och okrympt tillstånd samt tål kemikalier och nötning mycket bra.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-jäklar vad idéer det kom. Ni verkar gilla gummi 8)

Cyanoakrylatlim Loctite 495 hade jag en gång i tiden när vi körde offroad på vintern och limmade OT dubb.
De satt så jäkla hårt så trotts trasiga gummidubbar satt OT-dubben kvar och ville käka av svingen när de for runt utanför
däcket. Så det var att ta till avbitare. Men nu har jag inte detta hemma så därav frågan.

varför inte krympslang, jag är lite lat av mej men AntiZ har nog rätt. Tar jag isär eländet så kan man ju korta slangen.

Vulktejp har jag testat men det drogsisär efter ett tag. Sen att cyckel slang inte är så dumt heller.
Frågan är ju bara om den inte är för tjock.

Laga dykdräkter. Ja då får jag ta en sväng om ga: jobbet, har jag inte tänk på innan men är det inte neoprengummi.
Lite mer svampigt?

Sen har vi ju den generöse tecno som delar med sej! -jag har en ask liggande men vet inte om den innehöll så grov
slang. Det visar ju sej när jag fått isär handtaget.

Själv skulle jag testa med RAYCHEM DR-25.
raychem låter svindyrt, frågan är ju om det är lönt att söka efter en 5cm bit?

Man kan inte få hem en snubbe som fixar det på plats mot kaffe och butterkaka :humm:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Korta ner slangpaketet tänkt jag också på först, Men brukar kablarna inte vara pressade med speciella kontakter?
Men som tidigare sagt, vulktejp eller krympslang! Enkelt, snabbt och billigt! Bara byta om de blir slitet!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Vet inget om insidan ännu men risken finns att det är utv lagning som gäller.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

DW skrev:
Vulktejp har jag testat men det drogsisär efter ett tag.
Om inte vulktape funkade så har du inte applicerat den på ett korrekt sätt. Vulktape som anbringas så att den bildar ett homogent lager bildar per definition en homogen gummislang när den härdat ihop.

Håller inte det, ja då får jag säga som min gamle far sade när han svetsat ihop någon gammal gjutjärnsarkefakt åt någon kund som frågade om den håller nu. Min far svarade att det gör den säkert inte, det gjorde den ju heller inte ens när den var ny. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, Dykardräkter är (med ett fåtal undantag) gjorda av neoprengummi (nyare masker och liknande av silikongummi).

Korta ned slangpaketet vetetusan om jag skulle våga på de nya, brukar som sagt vara en massa crimpade specialgrejer på en del, särskilt gas och sådant är inget man bör göra själv utan adekvata verktyg om det är så. Gissar verktygen kostar en förmögenhet sycket.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Vulktejp och lite från cykelreparationsasken funkade för mig att laga en bälg till drivknuten fram. (gör bara rent ordentligt).
Skriv svar