3G "modem" + Win7, hur fasiken "ringer" man upp?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

3G "modem" + Win7, hur fasiken "ringer" man upp?

Inlägg av AndLi »

Jag har en laptop där jag stoppat i ett 3G modem, ett Qualcomm Gobi 2000. Dyker upp i enhetshanteraren och under linux på samma dator funkar det perfekt.

I linux får man upp en lång lista med alla opperatörer och kan välja vilken man vill använda och sen är det bara tuta och köra.

Men hur gör man samma sak i Win7, har något svag minne från GSM modem tiden att man la upp en fjärranslutning med telefonnummer *99#. Är det samma fortfarande? Det är ett telenor simkort om det spelar någon roll...

Köper man brandade USB modem från teleleverantören får man ju med ett litet dialup program. Är de generiskt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 3G "modem" + Win7, hur fasiken "ringer" man upp?

Inlägg av TomasL »

På de modem jag sett är det *99# , dvs Telia och 3, gissar att de programmen är generiska ser likadana ut för både Telia och 3, Huwai modem för bägge.
Dial-up programmet brukar ligga i modemet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, *99# gäller för 3G. Det är annat nummer för 2G/GPRS har jag för mig... (Står på konfigurerings-sidan i min Dovado-router vet jag.)

Egentligen är det väl *99****n# där n står för vilken av profilerna man använder, men 3G-modem brukar ju bara ha en profil.

I vissa fall måste man välja APN också, men jag tror alla svenska operatörer fixar det automatiskt (ger minst strul med konfigurering).

De flesta såna där modem har en "dubbelfunktion". När man först ansluter dem emulerar de en USB-ansluten CD-ROM med drivrutin och uppringningsprogram (det går att flasha om denna del med hjälp av program från tillverkaren, har man köpt ett brandat modem kan man alltså flasha om med obrandad programvara). Sen gör drivrutinen en "mode switch" och då blir det en USB serieport.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Qualcomm Gobi 2000 är alltså ett Mini-PCI Express kort, har aldrig sett den emulera en CD, däremot behövs div firmware laddas ner i den innan man kan använda det. Detta sköts automatiskt av drivrutinerna...
Skriv svar