Vågar man lita på laddare från dx.com?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jokkocze

Vågar man lita på laddare från dx.com?

Inlägg av Jokkocze »

Jag gick för ett tag sen och impulsköpte en sån här för att kunna ladda 18650 och 14500-batterier till mina ficklampor (Tröttnat på att effekten man får med AA och adapter), men kom för ett par dagar sen på att det kanske inte är världens säkraste produkter.

Så jag blev lite fundersam på om det är något man verkligen vågar använda. Den har fått bra recensioner osv, men jag tycker nog att det kan kännas bra att kolla med lite mer erfaret folk om de har några erfarenheter av produkten.

Bör man kolla efter dåliga lödningar osv innan man kör, eller är det bara att hoppas på det bästa?
ElectricNooB

Re: Vågar man lita på laddare från dx.com?

Inlägg av ElectricNooB »

Hej. Jag brukar alltid kasta allt som har med "väggström" att göra när jag beställer från Kina.

Edit: När man kollar på bilder av kretskortet så ser det inget vidare ut med avstånd osv. men men.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vem köper du ersättningsprylarna av?
Jag kör två laddare från dx, brukar ladda batterierna i en kastrull :-) än har inget hänt...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

All elektronik kommer från Kina och jag tror inte det är speciellt många bränder på grund av dålig kvalité, snarare handhavande fel.

Låter man bara bli att bada men laddaren eller fylla den med hyvelspån och fnöske så ska det nog gå bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också slutat använda "kinaväggvårtor" och liknande, har alldeles för dålig erfarenhet av dom, dels kan dom paja med en smäll, men i flera fall har pålasten fallit i bitar och exponerat strömförande metall :( ..dessutom passar dom kasst i vägguttagen ibland, alltså så dom sitter och glappar.

Blir så less på det där. Nog för att det man köper på typ kjell också är kinatillverkat, men då har dom ju iaf gjort en kontroll på grejerna först.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

netrunner skrev:All elektronik kommer från Kina och jag tror inte det är speciellt många bränder på grund av dålig kvalité, snarare handhavande fel.

Låter man bara bli att bada men laddaren eller fylla den med hyvelspån och fnöske så ska det nog gå bra.
Jo men du missar att den elektronik som man beställer direkt från Kina ofta inte genomgår några som helst kontroller.

Ett exempell på vad jag menar:
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag har köpt ett par liknande laddare som den där från DX, passa dig för nätkabeln de skickar med, det kan verka som en banal sak men det är så tunt med koppar i att det blev avbrott i den och ställde till det lite hos mig.

Det är dock en vanlig typ av kontakt på dem så jag slängde den helt enkelt och tog en annan. Annars har den funkat. Om något så blir den ganska varm när man laddar 2 batterier iofs.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Den där nätsladden på bilderna ger jag inte mycket för..

Sen vete tusan om jag skulle våga använda en laddare som heter något med "Fire"... :badgrin:
Kanske ingen pryl man lägger i soffan för laddning över natten i vilket fall som helst.

Skruva isär och kolla över lödningar, komponenter och hur kretsen är designad. Man brukar kunna se ganska snabbt om det är användbara saker man fått tag i eller bara smäck som får gå direkt i skrotbingen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nätsladden är identisk med vad som följer med liknande prylar som säljs i varuhusen här.
Enda problemet är att den har en US-kontakt. Det är säkert inget problem med laddaren heller, för dem av oss som minns hur Japanska grejor (då menar jag allt från bilar till stereoapparater) var beskaffade i början av deras export boom så är kineserna inte alls dåliga idag.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag köpte en IMAX B6AC från dx. Det var många dåliga lödningar i den, så jag drar mig för att använda den, i allafall obevakad. T.ex. lossnade ena hylsan som man kopplar in batteribacket i pga av dålig lödning.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det var konstigt, jag har haft tag i ett antal av dem, enda problemet jag haft var att "nätadaptern" som sitter med dubbelhäftande pad inuti lådan suttit lite snett så att nätkablelns "treklöver" inte gått helt lätt att få i genom hålet i plåtgaveln. Annars ser de fina ut, har dock hört att de tillverkas av lite olika företag så det kan ju vara skillnad där förstås.
gkar

Inlägg av gkar »

Det finns mycket skräp därute som inte borde säljas eller användas.
Just dx har jag ingen erfarenhet av.

Det vanliga annars verkar vara:
Felaktiga isolationsavstånd som kan få dem strömförande och döda om man har otur.
Plaster som kan brinna för lätt.
Brandrisk, inga skydd för överhettning.
Stör radio. Saknar filterkomponenter.
Etc, etc...

Med dessa features är de inte billiga...
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

Det låter ju både lite smått bra och lite mindre smått bra.

Vad jag får göra, baserat på vad jag läst här då, är väl helt enkelt att slänga sladden (Vilket iofs var planen från början, då den ändå inte går att använda i europeiska uttag), slita isär och kolla lödningar (plus annat som nämnts) och sen bara ha inkopplad när den är under uppsikt, och kanske i ett dragskåp.

Kan bli spännande!
Har någon några förslag på laddare (14500, 18650-batterier då) som man kan lita lite mer på, men som ändå inte kostar ett par tusenlappar?
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Tittar man på bilderna så ser ju laddaren ut att ha en DC-ingång för 12 V eller liknande. Antagligen säkrare att använda den än nätanslurningen om kvalitén visar sig vara tveksam. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Själva nätanslutningen har de löst genom att bygga in en väggvårta i laddaren. Så de har inte gjort högspänningsdelen. Dock vet man ju aldrig vilken kvalisort det är på väggvårtan. Den kan ju vara hur anskrämlig som helst inuti. Jag öppnade aldrig själva väggvårtan på min laddare.
Anledningen att jag öppnade min laddare och tittade var att ena laddkontakten, där man ansluter accen, lossnade och följde med ut.
Skriv svar