Visa upp vad vi fräst.
- Klas-Kenny
Re: Visa upp vad vi fräst.
Fräste mig en pincett-hållare. 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Najs! Ghost rider... Får man fråga vad det är för alu legeringar ni fräser i? Kan ju vara av intresse om man vill göra något mer med delarna när ni fräst färdigt, typ upplösningsbehandla och åldra etc.
Det finns väll fina legeringar med bly för avsevärd förbättrad skärbarhet?
Själv jobbar jag också på en fräs (mycket tidigt stadie) och hoppas en dag kunna lägga upp lika fina alster som er i denna tråd!
Det finns väll fina legeringar med bly för avsevärd förbättrad skärbarhet?
Själv jobbar jag också på en fräs (mycket tidigt stadie) och hoppas en dag kunna lägga upp lika fina alster som er i denna tråd!
- ghost_rider
-
Här nästan enbart 7075, behövs ingen efterbehandling förutom anodisering för utseende och tuffaste kvaliteten är alltid bra att ha på cykelgrejer, en sak har man ju lärt sig, att inte leja ut jobb och inte ha stenkoll på vad för legering de kört med, sedan anodisera, ojoj vilka färgnyansskillnader..
Osäljbart nästan.
Osäljbart nästan.
En reservdel till en multirotor-helikopter.
Fräst i 3mm kolfiber.
Fräst i 3mm kolfiber.
- ghost_rider
Ny uppgraderad design på min lampa
- Klas-Kenny
Idag blev det en front till förstärkaren jag snickrat på i några dagar. Behövdes bara en front då det ska byggas in i högtalaren.
Kul att se att det faktiskt går att köra Alu i fräsen, öppnar en helt ny värld. 
0,2mm djup per pass vid 800mm/min går utmärkt.

0,2mm djup per pass vid 800mm/min går utmärkt.
- Klas-Kenny
Egensnickrad i 19mm MDF.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&p=743162
En vacker dag ska dock Z byggas om, det är utan tvekan den svagaste delen i maskinen. Har lätt för att flexa om man tar lite hårt. Vilket man i och för sig i många fall löser när man kör finish-passet.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4&p=743162
En vacker dag ska dock Z byggas om, det är utan tvekan den svagaste delen i maskinen. Har lätt för att flexa om man tar lite hårt. Vilket man i och för sig i många fall löser när man kör finish-passet.
mdf, imponerande!
Jag gjorde tvärt om, fräste i trä med min alu/stålfräs (tidig Boris):
Det är en skylt till en tavla, ek, 20000 rpm, 1mm kretskortfräs och 1200mm/min, 5mm per pass. Gjorde både ytterkontur och gravyr i samma operation och hade 6 st triangulära 3mm "holdingtabs" runt den, beredd i CamBam. Skulle ha gjort tabsen lite högre, några gick av men det var så många så den satt kvar.
De där små kretskortfräsarna ser ut som raspar men de är riktigt bra i både de flesta plaster och trä, det blir inga spånor utan ett fint pulver som är lätt att dammsuga eller blåsa bort under fräsningen, hade slut på allt annat en gång och tog dessa och det blev bättre än dyra 2-skäriga fräsar!
Jag gjorde tvärt om, fräste i trä med min alu/stålfräs (tidig Boris):
Det är en skylt till en tavla, ek, 20000 rpm, 1mm kretskortfräs och 1200mm/min, 5mm per pass. Gjorde både ytterkontur och gravyr i samma operation och hade 6 st triangulära 3mm "holdingtabs" runt den, beredd i CamBam. Skulle ha gjort tabsen lite högre, några gick av men det var så många så den satt kvar.
De där små kretskortfräsarna ser ut som raspar men de är riktigt bra i både de flesta plaster och trä, det blir inga spånor utan ett fint pulver som är lätt att dammsuga eller blåsa bort under fräsningen, hade slut på allt annat en gång och tog dessa och det blev bättre än dyra 2-skäriga fräsar!
- Klas-Kenny
En kompis undrade om jag sett någonstans man kunde köpa någonting för att kunna montera 140mm-fläktar i 120mm-platser.
Det har jag icke sett, men jag kan göra en.
Sagt och gjort:
Det har jag icke sett, men jag kan göra en.

Sagt och gjort: