Fråga om laserdrivare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
lizerdboy

Fråga om laserdrivare

Inlägg av lizerdboy »

Tjena, Kan börja med att säga att jag aldrig pysslat med laser och drivare till dessa.
Håller på att sätta i hopp ett drivar kort till en Röd laser på något mellan 20-100mW

Vill bara kolla med andra som har lite bättre koll än vad jag har om jag har tänkt rätt.

Som jag förstår det som så är dom röda lasrarna enkla att driva, två trådar och så ska det vara konstant ström.
Strömmen sätter ljus styrkan osv

Bild

Jag sätter styrkan med Laser_Gain ( 0-3.3v) och får tillbaka feedback på strömmen via Laser_FB ( 0-3.3v)
VCC är ca 8volt vilket även driver oamparna

Funkar detta, eller är det något jag bör tänka på ??
Senast redigerad av blueint 16 oktober 2012, 19:11:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Laser Drivare Fråga
Användarvisningsbild
jesse

Re: Laser Drivare Fråga

Inlägg av jesse »

Det ser väl OK ut. Du får 0.33 volt över shuntmotstånden vid 30 mA.
Frågan är om du verkligen behöver en extern mosfet om du kan hitta en OP som kan ge upp till 30 mA. De flesta OP är ju kortslutningsskyddade på utgången så du får automatisk strömbegränsning i så fall om t.ex R10 skulle lossna.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jo jag tänkte på det med innan med att OP skulle driva direkt, men de blev så här ändå.

transistorn har sådan liten footprint + att jag kan använda de jag har hemma ist för att köpa någon som funkar.

Jag ville ha lite spänningsfall över shuntmotstånden för att vara säker på att oampen inte blir knäpp när den negativa OP signalen ligger för nära GND
oampen är en LM324 och vad jag har sett så ska den klara signaler ner mot GND i ett singelmatad design.
eller har jag fel ?

Vad jag förstår det som så är laserdioden i en DVD RW röd och ligger på närmare 100mW, Någon som vet ??
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De kan även ligga uppemot 200mW eller om det tom var 250mW för vissa snabba brännare, men jo röda är de.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Oj de var en hel del.

Finns det någon info om ungefär viken ström som generar en viss ljus effekt ??
Skriv svar