N-MOSFET high-side strömbrytare för 12V 80A+. Hur driva?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

N-MOSFET high-side strömbrytare för 12V 80A+. Hur driva?

Inlägg av netrunner »

Jag håller på att bygga en oktakopter. Ofta behöver man koppla från batteriet som sitter dåligt till (under allt). Oktakoptern är ömtålig samtidigt som man behöver dra HÅRT för att lossa batterikontakten (som släpper med ett ryck). :x

En strömbrytare skulle vara bra. Strömmen från batteriet kan ibland vara mycket hög, kanske 80A+. En strömbrytare som kan hantera 80A utan att bli "svetsad" är svår att hitta och väger många "dyrbara" hekto i vikt. Lösningen är kanske att ha en liten strömbrytare och en / flera kraftiga N-MOSFET. Kanske IRF3205 55V 110A ? Ganska billigt, men troligen är det 2:a / 3:e sortering. Kan ju använda flera.

Nu vill jag mata elektroniken (speciellt GPS) från en separat 5V källa för att undvika problem och hålla mig till specarna. Fartreglagen (ESC) ger 6V som är ganska smutsigt. Nu vill jag ha gemensam jord för att allt. Så "low side" MOSFET fungerar inte.

Nästa steg är "high-side" N-MOSFET. Till detta behöver någon form av driver.

Jag tittar på TC427 men kan inte hitta något exempel på hur jag ska använda den för high-side? Bara detta:
Bild

MOSFET drivers är ju ganska dyra, 2USD styck för dom billigaste. För 2,7USD får men en DC-DC stepup och det bör ju lösa problemet lika bra? Jag ska ju inte köra PWM eller något sådant, bara On-Off.

Någon som har tankar eller förslag på hur man löser detta?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: N-MOSFET high-side strömbrytare för 12V 80A+. Hur driva?

Inlägg av prototypen »

Varför inte använda en färdig i TO220 kåpa, finns för 165 A, leta hos Farnell.

Annars så är det MYCKET enklare att bryta på minussidan då det kvittar vilken pol från batteriet man bryter.

Protte
beangan

Inlägg av beangan »

Men så mycket blir väl svårt att dra igenom en TO220? Sett i datablad till vissa FETar att kapseln i sig klarar max 70-80A något.
gkar

Inlägg av gkar »

Du kan använda dig av en optokopplare med spänningsutgång, photovoltaic coupler.
Ger ca 10V och 10uA ut.

Finns i olika smaker, tex:
http://uk.farnell.com/toshiba/tlp190b-u ... dp/1684602

Inte gratis, men enkelt, galvaniskt skilt och tar lite plats.

Annars gör du en spänningspump med en diod, en GPIO från MCU och div passivt?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

bts660 klarar minst 40A, kan parallellkopplas. Hi side
Alles klar inne i den. styr med 5V

Swech
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad alla har snöat in på highsidedriver. Gör en lowsidedriver med några feta N-kanal MOS transistorer, billigt, sedan behövs ett motstånd och en strömbrytare.

När det ska tipsas om att driva relän då är alla inne på lowsidedriver, går väl här också. Varför kan man bara bryta plus från batteriet. Det enda som krävs är att bryta kretsloppet.

Protte
Skriv svar