skulle behöva tips ang. design av nätdel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: skulle behöva tips ang. design av nätdel

Inlägg av Icecap »

gOry: vilken del av min argumentation är fel? Jag vill fasthålla att min analys av kretsloppet är korrekt och du får gärna påpeka var jag har fel.

Och då TS uttryckligen anger att jag inte ska skriva här, fastän jag har lösningen, kommer jag att respektera detta men sedan frågar du mig och då måste jag ju svara eller hur?

Men för att faktisk tillföra något till tråden:
I en förstärkerkoppling ska spänningsmatningen (så länge den är hög nog) inte styra ut-signalen eller påverka insignalen. Rent praktisk kommer den dock alltid att påverka mer eller mindre men har man inte kopplat alldeles galet ska det vara försumbart om man inte har höga krav.

Och sedan en liten ändring: Q5, R7 & R9 ska utgöra ett strömspegel.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Flundran skrev:Arrogansen hos vissa som svarar här är häpnadsväckande.
När man direkt i början av en tråd går till rent personangrepp som TS gör här, så tycker nog jag att han skitit i det blå skåpet. Startar man pajkastning så får man nog stå sitt kast.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK.

Du bör ha en sekundärlindning för varje spänning.

Tänk på att när du likriktar med likriktarbrygga och kondensator så får du likström U = V * sqr(2) - 1.2V där V är växelspänningen.
Så för +14 volt ska du ha ca 10.7 volt AC och för -90 volt ska du ha ca 65 volt AC.

Om du inte hittar en trafo med dessa värden och inte orkar linda om så kan du köpa två separata transformatorer och likrikta dem var för sig innan du kopplar ihop likspänningarna.

Laddar en kondensator... låter märkligt.... Spännande forskningsprojekt. :humm:
Som jag skrev under min bild, det kommer att vara en effekttransistor.
Mitt fel. Jag läser slarvigt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nu lugnar vi ner oss lite här, ok?

Icecap: eftersom flundran troligen inte kommer att svara på dina frågeställningar så är det kanske ingen vits att fortsätta?

Flundran: Välkomen till EF. Med det sagt: trådar "ägs" inte av trådstartaren, dvs du som trådstartare kan inte bestämma vem som får skriva i tråden. Läs igenom forumreglerna en gång, de är inte många och långa, det tar högst några minuter.
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

jesse: Ok, tack för tips ang. beräkningar på trafon. Kanske att jag provar köpa delar från Sverby och lindar själv. Finns det några riktlinjer för hur mycket kapacitans jag bör ha som glättning? Säg att man drar 1 ampere?

Walle: Tack för välkomnandet. Jag har nu läst forumreglerna på Övrigt-forumet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Standard är minst 1000µF per Ampére men gärna 2000µF per Ampére.

En lösning för att få asymmetrisk matning kan vara att välja en transformator med t.ex. 4 separata lindningar och använda en lindning till den låga spänning och de 3 andra i serie till den höga spänningen. I detta projekt är skillnaden dock mycket stor varför det nog ger mer mening med två olika transformatorer eller en hemmalindad.
Senast redigerad av Icecap 15 oktober 2012, 17:49:50, redigerad totalt 1 gång.
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Icecap: Ok, tackar för tipsen.
Skriv svar