Var hittar man en "double angle cutter"?

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Var hittar man en "double angle cutter"?

Inlägg av Meduza »

Nu har jag förvisso en liten styrd svarv också, men dels så har jag inte kört igång den ännu och dels så ska denna detaljen även ha frästa sidor så att det skulle vara smidigt att bara behöva spänna upp den i en maskin, och fräsen vet jag dessutom bättre hur den fungerar, svarven ligger fortfarande på listan "att lära sig"...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man konstruerar en detalj på ett sätt som innebär att man måste fräsa utvändiga gängor så är det ett utomordentligt undantagsfall, eller så har man gjort en dålig konstruktion.

Saker man gängar är runda och går för det mesta att gänga även i andra änden för skruvas fast i den detalj den skall ingå i. Jag kan inte på rak arm komma på att jag sett någon konstruktion där man varit tvingad att fräsa gängor eller där en pinnbult inte fungerat i stället.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det kan ju vara intressant att testa lite gängfräsning.
Även om det inte är den optimala metoden.

Meduza, hojta till om jag ska leta på någon lämplig platta.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Seniorlemuren: Nej detaljen är fullt möjlig och faktiskt riktigt enkel att tillverka om man har en svarv med drivna verktyg, denna lyx har jag dock inte tillgång till :)

Detaljen är en utbytesdel till en maskin en kompis har som han inte får tag på reservdelar till.

Sista utvägen är att designa om den, men då den borde gå att tillverka med bara ett par verktygsbyten i fräsen exakt som originalet så känns det surt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Borra upp och gänga om?

Men, det är ju inte alls lika kul och inte lika lärorikt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

SeniorLemuren skrev:Om man konstruerar en detalj på ett sätt som innebär att man måste fräsa utvändiga gängor så är det ett utomordentligt undantagsfall, eller så har man gjort en dålig konstruktion.

Saker man gängar är runda och går för det mesta att gänga även i andra änden för skruvas fast i den detalj den skall ingå i. Jag kan inte på rak arm komma på att jag sett någon konstruktion där man varit tvingad att fräsa gängor eller där en pinnbult inte fungerat i stället.

:humm: Hur kommer det sig att man gängfräser så mycket inom industrin? Nu ska vi inte vara bakåtsträvare utan se framåt mot nya djärva konstruktioner och utnyttja verktyg som finns tillgängliga eller ta fram egna om så skulle vara fallet.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Det jag spontant kan se som fördelar med fräsning är
  • Flexibilitet - en fräs per stigning oavsett diameter (nåja, nästan) in eller utvändigt. Eller helt fritt vid enskäriga.
  • Inget behov av synkning mellan spindelvarv o matning tillåter bättre skärdata
  • Inga flytande hållare
  • Större chans att ämnet klarar sig vid verktygsbrott
  • Samma ingångsläge för gängan på detalj efter detalj (om bitarna är lika + fixering)
  • Spånavgång och kylning
  • Möjligt att göra en hel gänga på ett varv
Motsvarande nackdelar:
  • Går ej att köra manuellt.
  • Det fula ordet förändring :shock:
Skriv svar