Mizzarrogh skrev:Det fans faktiskt bra grejer gjorda i kina längre tillbaka i tiden men detta exporteras ytterst sällan.
Mizzarrogh skrev:Skulle onekligen var kul att se vad man skulle få.
Du skulle kunna få precis samma kvalitet som du kan få någonannanstans. Kvalitetsnivån är helt styrd av kundens önskemål, är kunden villig att betala för kvalitet får kunden kvalitet, vill kunden inte betala får kunden skräp. Väldigt enkelt, men snälla sluta dra hela kinas tillverkning över en kant, det är DU som styr kvaliteten, vill du inte ha en skitkompressor, ja betala då inte 49:50 för den och gnäll över att kineser bara gör skit...
Mizz: du kan inte utgå från att folk läser alla dina inlägg, och särskilt inte förstår att du tycker att det också tillverkas kvalitet i kina när du säger saker som
"Det fans faktiskt bra grejer gjorda i kina längre tillbaka i tiden men detta exporteras ytterst sällan."
Det är ju ett faktum, eller hur?
Visst finns det fortfarande bra kvalitet till internt bruk, men jag har so far ej sett detta på export. Motbevisa gärna detta, jag lyssnar.
Det sitter DC-pluggar för 2,1mm-stift på de flesta adaptrar jag har, och utspänningarna varierar från 3 till 24V. Det har hänt mer än en gång att oaktsamma personer tagit laddaren till minidammsugaren eller nåt och anslutit den till något helt annat, routern t.ex... *POOF*
Hur skulle det se ut om det var en unik kontakt för varenda spänning? Skulle ju bli tusentals olika.
Det kan ju hända att ni har, men vad jag tänkte på är följande, för att ta ett konkret exempel från elektronikvärlden:
Jag har några olika elektroniska enhet i min dator (vilket är fallet på riktigt)
Den ena är legotillverkad i Kina av ett japanskt företag.
En annan är direktomporterad av ett känt företag men också den gjord i kina, detta är en mer avancerad enhet som är mer påkostad.
En tredje är den tidigare åsyftade enheten som är tillverkad i Taiwan.
Som jämförelse har jag en mycket gammal dator där delar av innehållet är tillverkat i Tyskland.
Om jag nu lägger dessa enheter intill varandra så är mitt allmänna intryck att enheten som är tillverkad i Taiwan har bättre ytfinish, innehåller komponenter av högre kvalitet samt betydligt mer metall.
Den legotillverkade enheten har betydligt råare och enklare finish och saknar några komponenter (bland annat några kylflänsar och annat) samt har enklare komponenter.
Den tredje komponanten Håller högre kvalitet på finish och komponantval men kylflänsar och annat ger inget gott intryck, inte heller finish och utseende på kortet i jämförelse med den Taiwantillverkade enheten. Den är en bra produkt, men nästa gång kommer jag att välja motsvarande produkt av Taiwanesisk tillverkning då det för mig är viktigare att den håller hög kvalitet, god materialtjocklek mm än att den kostar några hundralappar mindre att tillverka.
(den gamla datorn är gjord på ett helt annat sätt så den är vid närmare eftertanke svår att jämföra med, men ny kostade den ca tre gånger så mycket i handeln men fungerar fortfarande klockrent och är minst lika pigg nu, tjugo år senare, enda skälet till att den tagits ur drift var att den tekniska utveckligen gjort den för långsam men den är fortfarande användbar och används för vissa tillämpningar, under samma tidsperiod har fyra billiga datorer utskrotats.)
Felet nu är ju då som sagt inte kinesernas utan att vi inte vill betala för mellanskillnaden pga okunskap.
AndLi, Det såldes får ett antal år sedan kompressorer helt i tjockt gjutjärn som kostade ca 4 k(EXKL) här via direktimport med litet vinst, dessa var i mitt tycke väldigt prisvärda men kostade då som sagt 4k och inte 16-25k som motsvarande av marginellt bättre kvalitet gör hos handlaren idag.
Edit, dvs hade det kinesiska företaget fått säg 6-10 k direkt hade man troligen fått absolut toppkvalitet som varit helt i klass med tex japanska, eller i vart fall Amerikanska delar, kanske tom bättre än jänkarnas grejer.
Nä, felet är att de lever på gamla lagrar idag och att de verkar tro det, detta kommer nog att bli deras undergång om de inte tänker till, i nuläget ligger de flera årtionden bakåt i tiden i många avseenden (sett till den industriella tekniska utvecklingen).
Vore jag president skulle jag oroa mig djupt inför detta då det på sikt torde hota hela basindustrin på samma vis som det gjort i Europa (vilket även skett där) men förmodligen i ännu högre grad (vilket även delvis redan skett).
MadModder skrev:Det sitter DC-pluggar för 2,1mm-stift på de flesta adaptrar jag har, och utspänningarna varierar från 3 till 24V. Det har hänt mer än en gång att oaktsamma personer tagit laddaren till minidammsugaren eller nåt och anslutit den till något helt annat, routern t.ex... *POOF*
Hur skulle det se ut om det var en unik kontakt för varenda spänning? Skulle ju bli tusentals olika.
Det räcker väl med ett par varianter för olika spänningsområden, och gärna nån skillnad mellan AC/DC?
Det blir ju oftast ingen katastrof om man kör in 24V i nåt avsett för 20V, men 24V i nåt avsett för 7V blir inget vidare...
nätadaptrar är ett d-a gissel, vi har ett helt skåp på jobbet fullt med hundratals väggvårtor....
ALLT ska f-n drivas med en sån och med olika spänningar, olika kontakter och polaritet...
och ÄNDÅ hittar man inte den som hör till den apparat man ska koppla in så man får iaf åka å köpa en universal på feletema eller co..
tillbaka till tråden..det kan vara så att det bara är själva dc stabben i ljudkortet som är rökt,
men det kräver ju lite felsökning för att reparera...
om den nu har ngn typ 7805 stabb...
vissa har vårtans dc rakt in på kretskortet....