Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Projekt som legat på is väldigt länge, men nu så är det klart (nämnde det i någon annan tråd).

Automatiska bommar på en övergång på modelljärnvägen. :)

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kul om bommarna hade gått så fort i verkligheten.. :D
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jag tänkte på precis samma sak :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

:D

Funderade en stund på att göra så att de går långsammare, men nä, det blir bara dumt för då är det en stor risk att tåget hinner fram långt innan bommarna är nere om man kör fort och då ser det lustigare ut, och att placera IR-barriärerna längre bort går inte för de är redan i ändarna på det spåret.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Vadå om man kör för fort? Mäter du inte hastigheten på tåget och anpassar bommarnas hastighet så att de fälls ner vid rätt tidpunkt redan? For shame dood, for shame...
1802

Inlägg av 1802 »

Funderade på en solenoidmotor driven av växelström. Så jag tog en modem adapter 12V växelström, och kopplade till feltemas bagageöppnare. Solenoiden blev svagare, men pulserna är nog för snabba. Kanske funkar det i en solenoidmotor. Tänkte först 2 sollenoider. Men får prova med en, då min ene är halvtrasig.
Den halvtrasiga funkar om jag kör ca 1mm slaglängd. Annars bara låser den. Vad är felet? Spolkretsen är ju sluten. Kan spolen vara avbruten men ihopbrännd med en annan tråd? Eller kortis till jord efter några varv? Kommer bara åt ena änden på spolen, den andre är chassi jord. Mysko fel. Snart sätter jag sågen i den.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En solenoidmotor måste få pulser med rätt timing. precis som vilken annan motor som helst. En puls per varv. 50Hz är ljusår för snabbt för att det ska funka..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Snickrade lite ikväll. :)

Egentligen har jag ingen direkt användning av den ännu på ett tag, men jag kom på en bra lösning idag så då måste man ju genomföra! :D
Problemet är när jag får tag på en lägenhet och ska flytta med mig labbet, då måste dels yta begränsas och dels vill jag inte borra onödigt mycket i väggarna, sen så ska det hela vara hyfsat flickvänskompatibelt också..

Lösningen blev en rullbar vägg att skruva alla sortimentskåp på!
Ska slipa, spackla och måla också innan det är färdigt, måhända att ena sidan tapetseras eller något i framtiden, när man vet hur lägenheten ser ut, men nu får den bli helsvart.
Och så ska jag fixa ett par stabiliseringsstag för den vertikala delen också, även om den är förvånansvärt stabil med bara vinkeljärnen.
Den är exakt likadan på andra sidan som den här, så där finns inget att se :wink:
Själva skivorna är 80x120cm. Har även fyllt utrymmet mellan skivorna med isolering för att den inte ska kännas och låta så ihåligt. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sneaky skrev:Vadå om man kör för fort? Mäter du inte hastigheten på tåget och anpassar bommarnas hastighet så att de fälls ner vid rätt tidpunkt redan? For shame dood, for shame...
Faktum är att det är verklighetstroget att inte anpassa - det är bara vissa få övergångar som i verkligheten är anpassade om jag fattat rätt.

Normalt inget problem men synnerligen irriterande då nåt enstaka godståg masar sig fram i makligt tempo på ett spår där det normalt körs relativt fort...
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag kanske borde ha lagt till en liten ;) efter mitt inlägg. Det var ju såklart menat som ett skämt att det inte var invecklat nog (vi har ju en tendens att krångla till saker mer än det behövs på det här forumet ;) ).
minigubben

Inlägg av minigubben »

En kompis bad mig göra en app för att styra DMX från paddan eller mobilen så jag gjorde en web app som skriver kanal och värde till en arduino som i sin tur gör dmx av det.
Håller fortfarande på att lära mig programera, C och PHP funkar bra i mitt huvud men dom 5 raderna javascript som behövdes var nog det svåraste jag mågonsin försökt mig på, det funkar inte alls i mitt huvud :p
har lärt mig mycket iallafall :D

och så lite bilder
20121008_142642.jpg
20121008_142656.jpg
Fick i brådskan med mig fel kön på kontakten så vi gjorde en fuling så länge. :vissla:

Screenshot_2012-10-09-23-27-20.png
här är en film. killen längst till höger styr det med sin ipad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Klas-Kenny: Ser ut som en stabil platttvställning :-) . Vändbar, tv på ena sidan och verktyg på andra. Så kanske du får den godkänd för vardagsrummet ;-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hänga TV'n på den var ju en nästan löjligt bra idé, tack för den! :D

Edit: Kom även på att jag ska nog montera en skiva i botten också, så kan man ställa några lådor där för lite förvaring. :)
1802

Inlägg av 1802 »

Kopplade in signalgeneratorn i fronten på senaste tjocktvfyndet, gula uttaget. Blev lite linjer i svart/vitt. Och lite bar's har sinus och fyrkant. Vid ca 15kHz blev bilden delad i 2 delar. Inte så snyggt och inte på mitten. Kan man kalibrera signalgeneratorn efter tv'n?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du ska kalibrera efter TV'n så rekomenderar jag att du offrar en SCART-kabel och kör analog RGB mellan en lös digitalbox och en TV, och kapar en av färgsignalerna och kör in signalgeneratorsignalen istället in i TV'n på den färgen. Då står TV'n synkad till digitalboxens signal (som antagligen helst bör visa direktsänd SVT eller liknande?).

Jag vet inte hur exakt referens man får med en konsumentdigitalbox, osäker på hur utsignalen hänger ihop med insynkningen till mottagen signal å så. Förr när TV sändes analogt så var det nog rätt exakt frekvens på iaf SVT. När olika kanalers bilder råkade mixas så kunde man dock se att en del andra kanaler (via satellit) inte hade lika exakt frekvens.

En annan kalibreringsreferens är elnätets 50Hz som är rätt stabil.

Ytterligare en kalibreringsmöjlighet är att ratta in en radiosändare med bra mottagning, och se vilken inställning på signalgeneratorn som stör radiosändningen "bäst". Rekomenderas dock inte om du inte kan ta in radiosändningen på ett backstrålningssäkert sätt och sitter i ett radiotätat EMC-labb, för att inte starta tredje världskriget här på forumet. I praktiken så skulle jag tro att en signalgenerator inte orkar ge så mycket mer signalstyrka än vad som är okej att störstråla på rundradiobanden?
Skriv svar