Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av Kaggen »

Hej!

Jag funderar på att köpa en bättre bilstereo till en VW Passat 2006. Standardradion klarar bara musik CD och har ingen AUX ingång.

Jag har rattstyrning till bilstereon som är i nu (orginal). Dvs jag kan höja/sänka volymen och byta kanal bl.a. via knapparna på ratten. Jag styr även färddatorn via samma knappar. Hur kommer det att funka med ny stereo om jag även vill använda knapparna på ratten till den?

Det jag hittat på nätet när jag sökt i denna fråga är att man måste ha ISO kontakt/kablage för själva matningen och högtalarna. Det verkar finnas med i vissa paket eller kan köpas separat beroende på vad man har för bil/modell. Sedan har jag fattat att man behöver CAN-BUS interface till radion om den skall klara styrning via knapparna på ratten?

Frågan är om radion också måste stödja CAN-bus eller om det bara behövs en adapter mellan bil/radio? Jag tycker inte det framgår riktigt tydligt på de sidor jag varit inne på om det bara är *vissa* bilstereomodeller som klarar av detta, eller om man kan köpa vilken som hest, bara man har en CAN-bus adapter?

Kan man hacka ihop någon egen fullösning med microcontroller och nåt CAN-bus protokoll för VW?

Finns det någon på forumet som är lite insatt i detta?

/Mats
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av kricka »

Går det att få ett reg nr, så kanske det går att se vad som sitter monterat!
Skriv här eller skicka pm.
Användarvisningsbild
zeylon
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 september 2007, 12:59:03
Ort: Oskarshamn

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av zeylon »

Kolla med autoleads http://www.autoleads.co.uk/.
De har massor med adapterkablar. Jag köpte en t.ex en kabel därifrån för att kunna montera en Sony stereo i min Citroën XM och styra den från rattknapparna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av TomasL »

Zeylon, tillhör du också oss förtappade?
Användarvisningsbild
zeylon
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 september 2007, 12:59:03
Ort: Oskarshamn

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av zeylon »

Förlåt för OT.
Oui!
För tillfället står min XM på pallbockar i garaget och väntar på nya hydraulrör. Jag ska göra det klart vilket år som helst... :vissla:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av gOry »

Nu kan jag inte stereomodellerna hos VAG, men så förtappad kan väl enheten ändå i te vara? Jag skullle föreslå att du kollar upp om du inte kan gå in via någo cd-växlar ingång!
Jag köpte ett sådant interface till min bmw originalstereo årsmodell 96! Så nu kan jag blåtandkoppla telefonen, och styra den från stereon! Låttitlar osv dyker även de upp i displayen! Hade jag haft rattknappar så hade även dom funkat, line-in och usb på köpet

Jag har hjälpt en kompis byta originalstereon i sin Golf GTI 06 från budget till en original med skärm! Efter som en del andra funktioner styrs via stereon så måste det utföras på rätt sätt!
Tex så finns de något som kallas getaway i dessa bilar! Min vän åkte på att byta även denna då den inte var kompatibel med den nya stereon, vilket ledde till att vissa funktioner i bilen aldrig gick ner i "vila" när man låste bilen, urdraget batteri dagen där på var resultatet!
Den nya gateway modulen var man även tvungen till att configurera med hjälp av vag-com!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av PHermansson »

I min Saab från 1999 är det bara ett gäng motstånd i ratten. De är kopplade så att motståndet beror på vilken knapp som trycks in. Min Pionerrstereo från 2008 har en motsvarande analog ingång, men inte kompatibel. Olika funktioner i stereon aktiveras genom att olika spänningar läggs till ingången.
För att anpassa de båda systemen till varandra kan man köpa en adapter, eller som jag, bygga en pryl som läser rattens motstånd och kopplar in rätt motstånd till stereon.
Men i nyare bilar är det kanske Canbus istället.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av TomasL »

zeylon skrev:Förlåt för OT.
Oui!
För tillfället står min XM på pallbockar i garaget och väntar på nya hydraulrör. Jag ska göra det klart vilket år som helst... :vissla:
<Samma med min, dock ej rör utan sidobalkarna.
OnT
Inte helt ovanligt för icke integrerade apparater att man använder IR-Fjärrkoderna till rattingången.
Så är det på den Clarion jag har.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av gOry »

Som sagt, kolla upp ifall din enhet idag stödjer cd-växlare.. Då behållare du originalutsendet, du slipper hålla på med en front som ska tas loss och hem...
Rattknapparna kommer funka som de ska + övriga funktioner som styrs via enheten...
Jag köpte mig en dension gateway 500S BT http://www.dension.com/product/gateway-500s-bluetooth men de finns massor med olika produkter som gör samma sak...

Dessa enheter stödjer standarden för cd-växlare

VW Passat 2006-2009 RCD 300
VW Passat 2006-2009 RNS 300
VW Passat 2006-2009 RCD 500
VW Passat 2006-2009 RNS MFD2
VW Passat 2006-2009 Premium 7
VW Passat 2006 RCD 310
VW Passat 2008 RNS 310
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av vfr »

PHermansson skrev:I min Saab från 1999 är det bara ett gäng motstånd i ratten.
...
Men i nyare bilar är det kanske Canbus istället.
Du har ju CAN-bus i din 9-5 också, även för rattknappssignalerna. Fast inte just över coilspringen från ratten till själva bilen. Det är förmodligen smidigare med en lite enklare lösning just där. När det sedan kommer ner i bilen så går det ut över CAN-bussen.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler

Inlägg av MiaM »

Om samma knappar och ev. samma display används för radio och annat beroende på "mode" så lär det troligtvis inte vara motståndsstege...

... men man kan ju aldrig veta. Hitachi VT-88 och B&O VHS-90 (som är i stort sett samma maskin, fast B&O-modellen saknar "tape remain" och rca-jack för videosignal, och har B&O's egen fjärrkontrollstandard) har motståndsstegekommunikation mellan IR-mottagarelektroniken och resten av videon.

Motståndsstegarna för japanska vhs-spelare verkar för övrigt vara mer eller mindre standardiserade, innan jag hittade en passande fjärr till en såndär B&O så körde jag en motståndsstegefjärr som nog egentligen hört till en Fisher VHS-spelare. Det fanns knappar för slow och fast på den fjärren, med de knapparna fick jag slowmotion som egentligen inte "finns" på den spelaren :wink:
Skriv svar