Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Hej!
Jag funderar på att köpa en bättre bilstereo till en VW Passat 2006. Standardradion klarar bara musik CD och har ingen AUX ingång.
Jag har rattstyrning till bilstereon som är i nu (orginal). Dvs jag kan höja/sänka volymen och byta kanal bl.a. via knapparna på ratten. Jag styr även färddatorn via samma knappar. Hur kommer det att funka med ny stereo om jag även vill använda knapparna på ratten till den?
Det jag hittat på nätet när jag sökt i denna fråga är att man måste ha ISO kontakt/kablage för själva matningen och högtalarna. Det verkar finnas med i vissa paket eller kan köpas separat beroende på vad man har för bil/modell. Sedan har jag fattat att man behöver CAN-BUS interface till radion om den skall klara styrning via knapparna på ratten?
Frågan är om radion också måste stödja CAN-bus eller om det bara behövs en adapter mellan bil/radio? Jag tycker inte det framgår riktigt tydligt på de sidor jag varit inne på om det bara är *vissa* bilstereomodeller som klarar av detta, eller om man kan köpa vilken som hest, bara man har en CAN-bus adapter?
Kan man hacka ihop någon egen fullösning med microcontroller och nåt CAN-bus protokoll för VW?
Finns det någon på forumet som är lite insatt i detta?
/Mats
Jag funderar på att köpa en bättre bilstereo till en VW Passat 2006. Standardradion klarar bara musik CD och har ingen AUX ingång.
Jag har rattstyrning till bilstereon som är i nu (orginal). Dvs jag kan höja/sänka volymen och byta kanal bl.a. via knapparna på ratten. Jag styr även färddatorn via samma knappar. Hur kommer det att funka med ny stereo om jag även vill använda knapparna på ratten till den?
Det jag hittat på nätet när jag sökt i denna fråga är att man måste ha ISO kontakt/kablage för själva matningen och högtalarna. Det verkar finnas med i vissa paket eller kan köpas separat beroende på vad man har för bil/modell. Sedan har jag fattat att man behöver CAN-BUS interface till radion om den skall klara styrning via knapparna på ratten?
Frågan är om radion också måste stödja CAN-bus eller om det bara behövs en adapter mellan bil/radio? Jag tycker inte det framgår riktigt tydligt på de sidor jag varit inne på om det bara är *vissa* bilstereomodeller som klarar av detta, eller om man kan köpa vilken som hest, bara man har en CAN-bus adapter?
Kan man hacka ihop någon egen fullösning med microcontroller och nåt CAN-bus protokoll för VW?
Finns det någon på forumet som är lite insatt i detta?
/Mats
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Går det att få ett reg nr, så kanske det går att se vad som sitter monterat!
Skriv här eller skicka pm.
Skriv här eller skicka pm.
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Kolla med autoleads http://www.autoleads.co.uk/.
De har massor med adapterkablar. Jag köpte en t.ex en kabel därifrån för att kunna montera en Sony stereo i min Citroën XM och styra den från rattknapparna.
De har massor med adapterkablar. Jag köpte en t.ex en kabel därifrån för att kunna montera en Sony stereo i min Citroën XM och styra den från rattknapparna.
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Förlåt för OT.
Oui!
För tillfället står min XM på pallbockar i garaget och väntar på nya hydraulrör. Jag ska göra det klart vilket år som helst...![Vissla :vissla:](./images/smilies/33.gif)
Oui!
För tillfället står min XM på pallbockar i garaget och väntar på nya hydraulrör. Jag ska göra det klart vilket år som helst...
![Vissla :vissla:](./images/smilies/33.gif)
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Nu kan jag inte stereomodellerna hos VAG, men så förtappad kan väl enheten ändå i te vara? Jag skullle föreslå att du kollar upp om du inte kan gå in via någo cd-växlar ingång!
Jag köpte ett sådant interface till min bmw originalstereo årsmodell 96! Så nu kan jag blåtandkoppla telefonen, och styra den från stereon! Låttitlar osv dyker även de upp i displayen! Hade jag haft rattknappar så hade även dom funkat, line-in och usb på köpet
Jag har hjälpt en kompis byta originalstereon i sin Golf GTI 06 från budget till en original med skärm! Efter som en del andra funktioner styrs via stereon så måste det utföras på rätt sätt!
Tex så finns de något som kallas getaway i dessa bilar! Min vän åkte på att byta även denna då den inte var kompatibel med den nya stereon, vilket ledde till att vissa funktioner i bilen aldrig gick ner i "vila" när man låste bilen, urdraget batteri dagen där på var resultatet!
Den nya gateway modulen var man även tvungen till att configurera med hjälp av vag-com!
Jag köpte ett sådant interface till min bmw originalstereo årsmodell 96! Så nu kan jag blåtandkoppla telefonen, och styra den från stereon! Låttitlar osv dyker även de upp i displayen! Hade jag haft rattknappar så hade även dom funkat, line-in och usb på köpet
Jag har hjälpt en kompis byta originalstereon i sin Golf GTI 06 från budget till en original med skärm! Efter som en del andra funktioner styrs via stereon så måste det utföras på rätt sätt!
Tex så finns de något som kallas getaway i dessa bilar! Min vän åkte på att byta även denna då den inte var kompatibel med den nya stereon, vilket ledde till att vissa funktioner i bilen aldrig gick ner i "vila" när man låste bilen, urdraget batteri dagen där på var resultatet!
Den nya gateway modulen var man även tvungen till att configurera med hjälp av vag-com!
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
I min Saab från 1999 är det bara ett gäng motstånd i ratten. De är kopplade så att motståndet beror på vilken knapp som trycks in. Min Pionerrstereo från 2008 har en motsvarande analog ingång, men inte kompatibel. Olika funktioner i stereon aktiveras genom att olika spänningar läggs till ingången.
För att anpassa de båda systemen till varandra kan man köpa en adapter, eller som jag, bygga en pryl som läser rattens motstånd och kopplar in rätt motstånd till stereon.
Men i nyare bilar är det kanske Canbus istället.
För att anpassa de båda systemen till varandra kan man köpa en adapter, eller som jag, bygga en pryl som läser rattens motstånd och kopplar in rätt motstånd till stereon.
Men i nyare bilar är det kanske Canbus istället.
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
<Samma med min, dock ej rör utan sidobalkarna.zeylon skrev:Förlåt för OT.
Oui!
För tillfället står min XM på pallbockar i garaget och väntar på nya hydraulrör. Jag ska göra det klart vilket år som helst...
OnT
Inte helt ovanligt för icke integrerade apparater att man använder IR-Fjärrkoderna till rattingången.
Så är det på den Clarion jag har.
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Som sagt, kolla upp ifall din enhet idag stödjer cd-växlare.. Då behållare du originalutsendet, du slipper hålla på med en front som ska tas loss och hem...
Rattknapparna kommer funka som de ska + övriga funktioner som styrs via enheten...
Jag köpte mig en dension gateway 500S BT http://www.dension.com/product/gateway-500s-bluetooth men de finns massor med olika produkter som gör samma sak...
Dessa enheter stödjer standarden för cd-växlare
VW Passat 2006-2009 RCD 300
VW Passat 2006-2009 RNS 300
VW Passat 2006-2009 RCD 500
VW Passat 2006-2009 RNS MFD2
VW Passat 2006-2009 Premium 7
VW Passat 2006 RCD 310
VW Passat 2008 RNS 310
Rattknapparna kommer funka som de ska + övriga funktioner som styrs via enheten...
Jag köpte mig en dension gateway 500S BT http://www.dension.com/product/gateway-500s-bluetooth men de finns massor med olika produkter som gör samma sak...
Dessa enheter stödjer standarden för cd-växlare
VW Passat 2006-2009 RCD 300
VW Passat 2006-2009 RNS 300
VW Passat 2006-2009 RCD 500
VW Passat 2006-2009 RNS MFD2
VW Passat 2006-2009 Premium 7
VW Passat 2006 RCD 310
VW Passat 2008 RNS 310
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Du har ju CAN-bus i din 9-5 också, även för rattknappssignalerna. Fast inte just över coilspringen från ratten till själva bilen. Det är förmodligen smidigare med en lite enklare lösning just där. När det sedan kommer ner i bilen så går det ut över CAN-bussen.PHermansson skrev:I min Saab från 1999 är det bara ett gäng motstånd i ratten.
...
Men i nyare bilar är det kanske Canbus istället.
Re: Bilstereo och rattstyrning av volym/kanaler
Om samma knappar och ev. samma display används för radio och annat beroende på "mode" så lär det troligtvis inte vara motståndsstege...
... men man kan ju aldrig veta. Hitachi VT-88 och B&O VHS-90 (som är i stort sett samma maskin, fast B&O-modellen saknar "tape remain" och rca-jack för videosignal, och har B&O's egen fjärrkontrollstandard) har motståndsstegekommunikation mellan IR-mottagarelektroniken och resten av videon.
Motståndsstegarna för japanska vhs-spelare verkar för övrigt vara mer eller mindre standardiserade, innan jag hittade en passande fjärr till en såndär B&O så körde jag en motståndsstegefjärr som nog egentligen hört till en Fisher VHS-spelare. Det fanns knappar för slow och fast på den fjärren, med de knapparna fick jag slowmotion som egentligen inte "finns" på den spelaren![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)
... men man kan ju aldrig veta. Hitachi VT-88 och B&O VHS-90 (som är i stort sett samma maskin, fast B&O-modellen saknar "tape remain" och rca-jack för videosignal, och har B&O's egen fjärrkontrollstandard) har motståndsstegekommunikation mellan IR-mottagarelektroniken och resten av videon.
Motståndsstegarna för japanska vhs-spelare verkar för övrigt vara mer eller mindre standardiserade, innan jag hittade en passande fjärr till en såndär B&O så körde jag en motståndsstegefjärr som nog egentligen hört till en Fisher VHS-spelare. Det fanns knappar för slow och fast på den fjärren, med de knapparna fick jag slowmotion som egentligen inte "finns" på den spelaren
![Wink :wink:](./images/smilies/wink.gif)