servo problem
servo problem
Hej jag har ett gammalt servo. Antar att det är ett dc servo pga det går in tre kablar till servot.
Jag har inte testat hur det fungrar men antar att en är jord sedan ena håller på den ena kabel och andra hållet på den andra kabeln.
Jag skulle vilja ha lite mera fakta angående hur ett servo fungerar.Har försökt Att söka efter datablad på en del servon men hittar inga.
Har en del funderingar nämerligen.
Undrar om servot behöver en kort puls likspäning för att flytta sig ett steg.Sedan när spänningen försvinner så funderar jag på om servo befinner sig kvar i sitt nya tillstånd eller inte
Hur känsligt är läget av mekaniska påkänningar.
Tack på förhand för svar.
Jag har inte testat hur det fungrar men antar att en är jord sedan ena håller på den ena kabel och andra hållet på den andra kabeln.
Jag skulle vilja ha lite mera fakta angående hur ett servo fungerar.Har försökt Att söka efter datablad på en del servon men hittar inga.
Har en del funderingar nämerligen.
Undrar om servot behöver en kort puls likspäning för att flytta sig ett steg.Sedan när spänningen försvinner så funderar jag på om servo befinner sig kvar i sitt nya tillstånd eller inte
Hur känsligt är läget av mekaniska påkänningar.
Tack på förhand för svar.
Om det är ett RC-servo så är det +/- matning på två sladdar och en form av PWM signal på den tredje dvs en pulsad siglan med 1-2ms hög och ca 20ms låg. Där tiden hög motsvarar läget på servot. Sök på furumet för mer info.
Och om det är ett annat servo så har jag svårt att tro att det fungerar som du tror, men jag kan ha fel.
Och om det är ett annat servo så har jag svårt att tro att det fungerar som du tror, men jag kan ha fel.
RC Servo
frågan är hur vet jag att det är ett RC servo. Sedan finns det fler olika typer DC-servo och i sådana fall vad heter dom.
Om det skulle vara ett RC servo så fattar jag som att kabeln i mitten ska jag skicka PWM signal in i. Dom andra två kablarna skiftar jag beroende om jag vill om servot ska gå åt en eller andra hållet.
Fakta om RCservo hur dom fugengerar hittar jag inte på detta forum.finns någon annat stans.Svårt att hitta datablad om dom.
Om det skulle vara ett RC servo så fattar jag som att kabeln i mitten ska jag skicka PWM signal in i. Dom andra två kablarna skiftar jag beroende om jag vill om servot ska gå åt en eller andra hållet.
Fakta om RCservo hur dom fugengerar hittar jag inte på detta forum.finns någon annat stans.Svårt att hitta datablad om dom.
OM det är ett RC-servo har du helt fel....på sätt o vis.
Ett RC-servo ska matas med 0 och + konstant, ingen växling om inte du vill bränna av det vid att felvända det.
Sen är det så att en puls på 1ms betyder mittläge och ytterlägen är hhv. 0,5ms och 1,5ms. Detta pulser kan upprepas med en hastighet om kanske 10 - 50 Hz.
Allt detta såklart förutsatt att det är ett RC-servo......står det inget på det?
Ett RC-servo ska matas med 0 och + konstant, ingen växling om inte du vill bränna av det vid att felvända det.
Sen är det så att en puls på 1ms betyder mittläge och ytterlägen är hhv. 0,5ms och 1,5ms. Detta pulser kan upprepas med en hastighet om kanske 10 - 50 Hz.
Allt detta såklart förutsatt att det är ett RC-servo......står det inget på det?
Snart fattar jag
OK, jag börjar att fatta.Men om jag vill andvända servo och vil att det stegar motsols, eller motsols. Vad ska Puls vara då(ms)?Anta nu att jag stegar ett antal steg, kan jag stanna servo vid en punkt i tex medsol riktning via att pulsen försvinner blir noll typ eller?
Datablad på servon vart finner jag sådant. Har kollat på elfa men hittar inga på dom.Har sökt efter både fakta och datasheet på RC servo men hittar ingen info. vart har ni läst för att lära er hur ni ska styra servon.Enda jag vill ha ett datablad över ett servo så man kan gå in och se vad man behöver för signaler(PWM) hur den ska se ut för att kunna styra beroende på hur man vill styr medsol eller motsols
MVH Markus,Tack på förhand
Datablad på servon vart finner jag sådant. Har kollat på elfa men hittar inga på dom.Har sökt efter både fakta och datasheet på RC servo men hittar ingen info. vart har ni läst för att lära er hur ni ska styra servon.Enda jag vill ha ett datablad över ett servo så man kan gå in och se vad man behöver för signaler(PWM) hur den ska se ut för att kunna styra beroende på hur man vill styr medsol eller motsols
MVH Markus,Tack på förhand
PWm signalen
Svara på frågan hälst som jag skrev senast. Hundrar hur pwm signalen ska se ut för att den ska gå med sols respektive motsols. sedan om man kan stanna servo i ett viss läge.Och hur gör man det.
Du har ju redan fått svar på den frågan.
Pulsens längd motsvarar läget. Så den står still om pulsen inte förändras.
Vad är det du inte förstår?RDX* skrev:Om det är ett RC-servo så är det +/- matning på två sladdar och en form av PWM signal på den tredje dvs en pulsad siglan med 1-2ms hög och ca 20ms låg. Där tiden hög motsvarar läget på servot. Sök på furumet för mer info.
Pulsens längd motsvarar läget. Så den står still om pulsen inte förändras.
För att stanna ett RC-servo så måste man ge en viss signal hela tiden tex 1,3 ms som då motsvarar en viss position. Du kan även stänga av all strömförsörjning men då förlorar servot sin kraft. Om du bara stänger av PWM-signalen så kommer servot att vrida sig tex längt till vänster och försöka vrida sig ännu mer, dvs servot kan ta skada.
Men är du säker på att det är ett RC-servo, dvs den ser ut som på Hedins bild?
Det finns servon till industriella applikationer också men då fungerar dom inte alls som ett RC-servo. Det bästa är om du är osäker att posta en bild då kan vi avgöra vad det är för något.
Men är du säker på att det är ett RC-servo, dvs den ser ut som på Hedins bild?
Det finns servon till industriella applikationer också men då fungerar dom inte alls som ett RC-servo. Det bästa är om du är osäker att posta en bild då kan vi avgöra vad det är för något.
Det har som sagts svarats på detta några gånger redan, och om man kan stanna ett servo i ett visst läge svarade jag på i mitt första inlägg.
Skriver lite mer ingående om styrningen då.
Huvud axeln på servot kan röra sig sammanlagt 180 grader räknat som + - 90 grader då rakt upp är 0. Sen lägger du på en puls som repeteras ca 10 - 50ggr i sekunden konstant hela tiden och det är sen bredden på denna puls som styr armens vinkel och denna puls skall ligga mellan 1.0mS och 2.0mS. Är pulsens bredd 1.5mS lång så är axeln i mittläge rakt upp 0 grader, är pulsen 1.0mS lång så rör sig axeln fullt säg medurs (det är olika mellan olika tillverkare, ena går medurs och en annan moturs vid samma pulsbredd), är pulsen 2.0mS bred så rör sig axeln helt moturs. Kan du sen ändra denna puls bredd så att du kan styra den (PWM) så att den kan bli allt mellan 1.0mS till 2.0mS så kan du styra servots axel till vilken vinkel du vill mellan 0 - 180 grader. Så lägger du på en puls på säg 1.7mS så kommer axeln att vrida sig till det läge som detta värde representerar och sen stannar den där. Den kommer inte att röra sig igen förrän du ger en annan bredd på pulsen till den.
Skriver lite mer ingående om styrningen då.
Huvud axeln på servot kan röra sig sammanlagt 180 grader räknat som + - 90 grader då rakt upp är 0. Sen lägger du på en puls som repeteras ca 10 - 50ggr i sekunden konstant hela tiden och det är sen bredden på denna puls som styr armens vinkel och denna puls skall ligga mellan 1.0mS och 2.0mS. Är pulsens bredd 1.5mS lång så är axeln i mittläge rakt upp 0 grader, är pulsen 1.0mS lång så rör sig axeln fullt säg medurs (det är olika mellan olika tillverkare, ena går medurs och en annan moturs vid samma pulsbredd), är pulsen 2.0mS bred så rör sig axeln helt moturs. Kan du sen ändra denna puls bredd så att du kan styra den (PWM) så att den kan bli allt mellan 1.0mS till 2.0mS så kan du styra servots axel till vilken vinkel du vill mellan 0 - 180 grader. Så lägger du på en puls på säg 1.7mS så kommer axeln att vrida sig till det läge som detta värde representerar och sen stannar den där. Den kommer inte att röra sig igen förrän du ger en annan bredd på pulsen till den.
Min erfarenhet av rc-servon är att om man pulsar med lägre frekvens än 50Hz så blir servot svagare.
Om man pulsar så långsamt som 20Hz så ser man att servot hoppar fram varje puls.
Vissa servon kan man även trimma(starkare och snabbare) genom att pulsa snabbare än 50Hz.
Om signalen uteblir helt så står servot kvar i den position den står men helt utan kraft så att uttre påverkan kan vrida på servot.
Detta gäller alltså för vanliga analoga servon.
Om man pulsar så långsamt som 20Hz så ser man att servot hoppar fram varje puls.
Vissa servon kan man även trimma(starkare och snabbare) genom att pulsa snabbare än 50Hz.
Om signalen uteblir helt så står servot kvar i den position den står men helt utan kraft så att uttre påverkan kan vrida på servot.
Detta gäller alltså för vanliga analoga servon.
Just därför som man hela tiden skall mata med den med pulser för att undvika att den kan röra sig när den står stilla. Om man matar den med pulser hela tiden och axeln står på rätt ställe och då utsätts för en rörelse så kommer elektroniken att detektera detta och försöka motkompensera genom att försöka gå tillbaka till utgångsläget den var på. Utan en signal så kompenseras det inte och axeln kan ev röra på sig beroende på kraft.