Nytt projekt: Black Box, eller varför behöver man en Mac?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Du ser nog inte fel. Men om man läser lite så står det att det är Black Box Jr. som är det mindre kortet. (Den som är i låda är Black Box) Alltså två system.

Undar också var man fixar en sån display, fast det ser inte ut att vara något för en fattig student som mig. :cry:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är två olika maskiner. Den med mini-itx-kortet är Black Box Jr och denna skall ersätta en gammal P2'a som min mor använder. Så den blir helt enkelt en snygg, kompakt surfmaskin.

Displayen köpte jag när jag var i USA för flera år sedan då BG Micro sålde ut dessa VFD'er till mycket låga priser. I dag kostar en sådan VFD en mindre förmögenhet om man inte lyckas hitta en på eBay. Tyvärr har inte BG Micro kvar dessa displayer - de gick nog åt rätt så snabbt... ;)

http://www.bgmicro.com/
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det börjar bli kompakt & läckert... :P
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

jag hittar inte touchplattan på elfa.
Vilket artikelnr var det?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Touchplattan: 35-585-09

Finns under Elektromekanik/Pneumatik->Strömställare->Tangentbordsströmställare
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått till "hyllorna" för HD och DVD-läsaren. Det blev lite delar över från u-Machine som kom till nytta här - sparade lite tid åt mig.

Bild

Propp och kylare är nu korrekt monterade. Det blåa i minneshållaren är ett Geil-minne på 1GB...

Bild

Nu gäller det att få till elektroniken i lådan för switchen samt diverse kablar som måste specialtillverkas. Sedan blir det första provkörning innan det skall caddas plåtar. Skall även kolla med glasmästaren under veckan gällandes den speciella fronten...
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:54:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ska du ha riktigt glas i fronten?, hur ska det fästas då?, eller hur hade du tänkt dig?.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har fått de första aluminiumplåtarna till BlackBox Jr. Inte mycket att klaga på - det blev lika bra som vanligt när Fagge gör sitt jobb:

Bild

Genom att ha sidorna på plats blir det lättare att mäta ut kortsidornas bitar. Till sist skall ett stativ av plexi göra maskinen komplett.
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:54:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det har varit lite stiltje i detta projekt eftersom en X-Box-moddning har klämts emellan. Nu är denna klar så nu har jag satt igång igen. Det som har gjorts idag är en massa specialkabling för VFDn, DVD-läsaren och touchstyrningen. Touchen drivs från 5VSB eftersom den måste fungera när resten av systemet är avstängt. Det som återstår innan detta kan testköras är att få tag på några små kabelskor som passar till touchswitchen.

Snart är även bitarna till BlackBox Jr färdigcaddade.

Tyvärr inga bilder denna gång - kapade och skarvade kablar är inte mycket att visa...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Men en tråd med bilder på Xboxen vore trevligt om du gjort något utvändigt på den. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blir när jag skall göra ett customchassi till boxen. Det jag har gjort är att sätta i ett Xecuter 3 med tillhörande mediafront (finns att köpa färdigt). En 160 GB disk har satts i så det ryms lite Discoveryinspelningar och backups... mitt bidrag är en hörlursförstärkare. Som spel rekommenderar jag Burnout Revenge - roligare än så kan man inte ha med en bil. Måste vara bilspelens variant av UT2004...

Åter till BlackBox - jag har nu testkört touchstarten. Så länge inget monteras framför plattan fungerar det bra men när fronten sätts på är det kört. Tanken är att använda en front i 6 mm metalliserat glas (typ spionspegel) men det fungerar inte med denna touchswitch. Det som verkar fungera än några få millimeter plexi framför, vilket sabbar min tänkta design. Så jag har två alternativ om jag vill behålla ursprungsdesignen:

1. Sätta en vanlig startknapp på baksidan - det fungerar och designen förblir som jag har tänkt men partytricket uteblir... :(

2. Hitta en annan form av touchlösning som fungerar genom metalliserat glas/speglar. Någon som har en bra idé?

Här är en bild på hur fötterna ser ut i alla fall:

Bild
Senast redigerad av Illuwatar 8 december 2005, 20:54:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Om glaset inte är genomskilnligt går det kanske att slipa ner det där touchswitchen kommer?
Dock är det inte lätt genomförbart praktiskt och en liten stöt räcker för att knäcka glaset.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är nog ingen bra idé - det skulle bli ett "hål" i spegelskiktet där man slipar. Metalliseringen ligger nämligen på baksidan. Dessutom får man slipa en herrans mycket i och med att touchpanelen är så pass stor.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

AVIS!!!
Jag har planer på att bygga något likande som en SERVER/Printer Server
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en idé som kan fungera som knapp:
(Ta ett djupt andetag nu..) :)

När man trycker på en knapp (även om det är en touch-knapp) så blir det ju ett litet "tap-ljud". Det kan man utnyttja. Sätt ett membran/mikrofon/piezo på insidan av fronten. En förstärkare och filter (eller annan lösning) som triggar på *låga* frekvenser. Grovt gissat någonstans mellan 5Hz-20Hz (kanske högre beroende på hur tjock glas-skivan är). Har man oscilloskop så är det lätt att ta reda på vilka frekvenser som är starkast när man sätter fingret mot fronten.
Men det gäller förstås även att se så att inte andra ljud triggar knappen. En liten "säkerhetslösning" kan vara att se till att knappen bara triggas om ljudet är riktigt kort.

Om idén låter för galen så kan jag berätta att jag har testat den varianten för några år sedan. Då använde jag en 3-tums högtalare på en halv watt.

Är fronten *helt* oigenomskinlig? Annars kanske någon form av IR-lösning skulle fungera. (Dvs när man har fingret mot fronten så studsar IR-ljuset mot en fototransistor.)
Skriv svar