Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5
Re: Stellaris LM4F120 LaunchPad -- ARM Cortex-M4-kort för $5
Det följer inte med nån skiva, lådan innehåller bara en README-lapp, en (kort!) µUSB-kabel och kortet. På readme'n hänvisas man till nedladdning osv via http://www.ti.com/stellaris-launchpad.
Jag tänkte köra med "CCS", enligt baksidan av boxen ska den vara "full functional, board locked" - antar att den kanske frågar efter lauchpad:ens serie-nr el likn (nerladdningen är 1.3GB
, så jag har inte provat install än...) Inför nedladdning av sw måste man fylla i formulär för exporttillstånd
men country=Sweden, en gmail-adr och purpose=Other, "learning" funkade - man får automatiskt genast access beviljat. En smula irriterande bara.
Har inte provat CCS förrut, den ska vara Eclipse-baserad och iaf teoretiskt kunna funka (stellarisiti.com) i Linux. Jag tänkte dock inte börja mecka med det också utan hoppas det funkar smärtfritt i en winXP-VM (VMWare Player).
Launchpad-wikin (ti.com) verkar samla det mesta man behöver i informationsväg, jag tänkte köra igenom "Project 0" och "Online workshop"-övningarna, föredömligt med youtube videos o grejer. Sen väntar förstås 1200 sidor datasheet för MCU:n, ytterligare ~200 för instruction set/Cortex M4 generellt, och 300 för "StellarisWare" - verkar vara en samling generella init/drivis-utils för de olika periferienheterna vilket också finns inbakat i ROM on-chip. Övrigt att notera är att erratan för LM4F120 är ~20 sidor och kretsarna(!) på kortet är märkta "LX4F", dvs engineering samples. Spännande, men uppenbart snurrar dom iallafall tillräckligt för att blinka RGB-LEDs!
Btw, Kretsarna i plural, on-board programmer/debuggern är också en LM4F120!
Hursomhelst blir det nog en intressant övning, har mest pysslat med AVR och MSP430 tidigare.
Jag tänkte köra med "CCS", enligt baksidan av boxen ska den vara "full functional, board locked" - antar att den kanske frågar efter lauchpad:ens serie-nr el likn (nerladdningen är 1.3GB

Har inte provat CCS förrut, den ska vara Eclipse-baserad och iaf teoretiskt kunna funka (stellarisiti.com) i Linux. Jag tänkte dock inte börja mecka med det också utan hoppas det funkar smärtfritt i en winXP-VM (VMWare Player).
Launchpad-wikin (ti.com) verkar samla det mesta man behöver i informationsväg, jag tänkte köra igenom "Project 0" och "Online workshop"-övningarna, föredömligt med youtube videos o grejer. Sen väntar förstås 1200 sidor datasheet för MCU:n, ytterligare ~200 för instruction set/Cortex M4 generellt, och 300 för "StellarisWare" - verkar vara en samling generella init/drivis-utils för de olika periferienheterna vilket också finns inbakat i ROM on-chip. Övrigt att notera är att erratan för LM4F120 är ~20 sidor och kretsarna(!) på kortet är märkta "LX4F", dvs engineering samples. Spännande, men uppenbart snurrar dom iallafall tillräckligt för att blinka RGB-LEDs!

Hursomhelst blir det nog en intressant övning, har mest pysslat med AVR och MSP430 tidigare.
@Blueint: intressant idé! Det rimmar ju klockrent med intentionen att "leka/lära sig lite DSP" som jag burit runt på ett tag, och känns lite utmanande för MCUn rent crunch-mässigt.
Tänk på att det dras ström på olika spänningsnivåer samtidigt samt att det kan röra sig om små effekter som kräver lite precision och medelvärdesbildning 
Alltför att förenkla uppgiften..

Alltför att förenkla uppgiften..

Jag har kört MSP430 förut med CCS (Eclipse). Helt OK. Pysslar just nu mest med Android programmeringMatthack skrev:Det följer inte med nån skiva, ...
(Eclipse) så CCP borde bli bra.
"StellarisWare" är väl ett sorts API mot HW så man inte ska behöva lusläsa allt om alla register bitat?
vad blir frakten på en till två såna här.
"What you see is what you pay" Frakt (worldwide!) ingår i de $4.99, åtminstone från TI's egna "store". Tanken slog mig när jag kollade DHL's leveranstrackning där mina kort hoppade från Fort Worth, TX till Amsterdam, till Bryssel, till köpenhamn, över bron till malmö och sen på lastbil till lund... - bara dieselförbrukningen på sista sträckan, 2 mil på E22:an har ju kostat mer än 2x5$!
Prisvärt är ordet, sa Bull. Vore ju synd att klaga
F.ö., har nu hunnit leka iallafall lite med mina kort under senaste dagarna, CCS verkar vara fullversion/obegränsat (men Eclipse-crap, funkar men jag är ingen fan direkt), MCUn har väldigt mycket "oumph" att ta av, särskilt om man ser till performace/price (jag är dessutom som sagt mest färgad av 8/16-bitarshistorik). TI's dokumentation, tutorials och support-SW som StellarisWare och USB-stack verkar hålla hög kvalité, databladet såklart tämligen digert men IMO lättläst och har inte hittat några alltför iögonfallande fel än.
Största nackdelen hittills var att jag försökte programmera/debugga genom en enkel, bus-powered USB-hubb - medföljande µ-USB-sladden är rätt kort så det uppmuntras på sätt o vis - och det funkade inte alls; "unable to connect to target" och dylika fel vilka i flera fall ledde till att CCS kraschade(!)
I någon av alla PDF:er stod en notis om att det kunde medföra random problem om man körde genom hubb, och mycket riktigt blev det stabilt när jag körde direkt från host-port.
All in all, fortfarande en trevlig övning och priset gör sitt till.
Prisvärt är ordet, sa Bull. Vore ju synd att klaga

F.ö., har nu hunnit leka iallafall lite med mina kort under senaste dagarna, CCS verkar vara fullversion/obegränsat (men Eclipse-crap, funkar men jag är ingen fan direkt), MCUn har väldigt mycket "oumph" att ta av, särskilt om man ser till performace/price (jag är dessutom som sagt mest färgad av 8/16-bitarshistorik). TI's dokumentation, tutorials och support-SW som StellarisWare och USB-stack verkar hålla hög kvalité, databladet såklart tämligen digert men IMO lättläst och har inte hittat några alltför iögonfallande fel än.
Största nackdelen hittills var att jag försökte programmera/debugga genom en enkel, bus-powered USB-hubb - medföljande µ-USB-sladden är rätt kort så det uppmuntras på sätt o vis - och det funkade inte alls; "unable to connect to target" och dylika fel vilka i flera fall ledde till att CCS kraschade(!)

I någon av alla PDF:er stod en notis om att det kunde medföra random problem om man körde genom hubb, och mycket riktigt blev det stabilt när jag körde direkt från host-port.
All in all, fortfarande en trevlig övning och priset gör sitt till.
- Klas-Kenny
Någon som börjat använda dessa? 
Pluggade just in en av mina i datorn och började fundera på vilken utvecklingsmiljö jag ska testa, vad kör ni?

Pluggade just in en av mina i datorn och började fundera på vilken utvecklingsmiljö jag ska testa, vad kör ni?
Jag följde denna tutorial med bra resultat http://recursive-labs.com/blog/2012/10/ ... g-started/
Alltid kul att mecka med att bygga verktygen själv
Alltid kul att mecka med att bygga verktygen själv

Bara för att testa den lite så prestanda testade jag ett UKF (Uncented Kalman Filter) i den.
Det gick bra men att göra state estimering med 19 states fick den nästan att skrika.
Det gick bra men att göra state estimering med 19 states fick den nästan att skrika.

Om TI sen såg till att både m3 och m4 finns i ordentligt lager så kanske man skulle våga använda de i nån design igen. Men verktyg och drivers har de fina!
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Fick orderbekräftelse idag, tre månader efter order!
Skall bli spännande, man kanske kan låta grannen blinka när man rundar med en bil !:32!
Tänkt om sedan hade en ytmonteringssats att testa med!
Skall bli spännande, man kanske kan låta grannen blinka när man rundar med en bil !:32!
Tänkt om sedan hade en ytmonteringssats att testa med!
Jag har börjat använda den genom att gå igenom de olika tutorials de hänvisar till. Har kommit till kapitel 4. Jag använderKlas-Kenny skrev:Någon som börjat använda dessa?
utvecklingsmiljön CCS då den verkar bäst för att vara fri. Har också fått intrycket att man skulle behöva shields för att
få riktig användning av den. En länk till sådan är
http://www.kentecdisplay.com/plus/view.php?aid=71
men jag hittar inga uppgifter om pris och hur man köper. Överhuvudtaget verkar det vara svårt att hitta shields tillgängliga eller till bra priser.
Har någon köpt någon shield och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Lockad av den här trådstarten har även jag knåpat ihop några tutorials och även egna varianter.
Egentligen helt fel för mig då det sista jag behöver egentligen är ytterligare en arkitektur att hålla i huvudet, men vem kan låtabli för 35:- st ?
Inte jag
Det vore kul med en tråd (denna eller en ny) där vi delade med oss av våra små hack på dom små Stellarisarna.
Om Rasberry PI slutade som "Hallonpaj" så borde dom här heta "Lanseringsdyna" eller kanske "lanseringspadda" för att knorra till det lite
Egentligen helt fel för mig då det sista jag behöver egentligen är ytterligare en arkitektur att hålla i huvudet, men vem kan låtabli för 35:- st ?
Inte jag

Det vore kul med en tråd (denna eller en ny) där vi delade med oss av våra små hack på dom små Stellarisarna.
Om Rasberry PI slutade som "Hallonpaj" så borde dom här heta "Lanseringsdyna" eller kanske "lanseringspadda" för att knorra till det lite

StartPlatta borde det ju bli (då det är det svenska ordet för LaunchPad om vi pratar raketer)