Spänning över optokopplare < potentialfallet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
d98mp

Spänning över optokopplare < potentialfallet

Inlägg av d98mp »

Jag har en logikkrets vars utgång är kopplad till ett motstånd (1 kOhm) som i sin tur är kopplat till anoden på en optokopplare vars katod är kopplad till jord.

När logikkretsens utgång är 0 har den ändå en potential på 0,1V. Potentialfallet över optokopplaren är 1,2V.

Kommer det att gå ström genom optokopplaren när spänningen vid anoden är mindre än potentialfallet över optokopplaren?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kommer det att gå ström genom optokopplaren...

Vad menar du med "*genom* optokopplaren" ?? Vilken sida ?

> potentialfallet över optokopplaren?

Igen, vilken sida ??

Du får nog beskriva bättre vad som är vad.
En optokopplare är två komponenter, en diod på in-sodan och (oftast) en transistor på ut-sidan. Luddiga frågor ger luddiga svar...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Logikkretsar av t.ex typen LS ger inte ut jord eller Vcc vid de två olika tillstånden, utan det kan skilja lite. HC eller HCT är bättre på det där. Blir det ett problem får du nog sätta en rail-to-rail opamp på utgången för att verkligen få jord eller vcc ut.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> d98mp

Ordet potentialfall är inte korrekt använt här. Antingen är det ett spänningsfall eller en potentialskillnad. Ett "potentialfall" tycker jag låter mer som en negativ derivata på potentialen m.a.p. tiden.

Jag antar att du undrar om det kommer gå någon ström genom lysdioden i optokopplaren om man lägger en spänning på 0,1 V över den.
Både jag och nej.
En lysdiod är diod med framspänningsfall (här 1,2 V). En ideal diod leder inte ström då spänningen över den är lägre än den märkta framspänningen. Dock gör den verkliga dioden det, men det är knappt ens mätbart i ditt fall; strömfunktionen av spänningen är starkt exponentiell.
Svar: Lysdioden kommer emittera fotoner, men det kommer vara så få att receptorn inte kommer reagera.
Skriv svar