Frågor om PCB-tillverkning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Frågor om PCB-tillverkning

Inlägg av jack »

Hej. Tänkte möjligen låta Olimex tillverka lite grejor åt mig. Men förstår inte riktigt vad allt är.

Vad är skillnaden på "Solder mask" och "Component print"?

Verkar ju rätt jobbigt att förbereda allt? Inte bara att skicka in lite Eagle-filer. Eller?

//jack
Senast redigerad av jack 11 november 2005, 11:56:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Solder mask = lödmask, alltså där den gröna lacken _inte_ ska överlappa.
Component print = de vita konturerna kring komponenterna för att lätt kunna montera kortet.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Component print kallas även silkscreen i vissa fall.

Bara som en parentes :).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Testa annars http://www.futurlec.com/ Så länge du inte behöver blyfria kort och bara två lager så gör de bra kort. Skapligt billiga och de tar dina eagle filer direkt. Kom bara ihåg att de pläterar alla hål även monteringshålen om du valt den som opläterade. Inget direkt problem så länge som du inte har banor som kommer i kontakt med hålen.

De har fin finnish på den svarta lödmasken och tar inget extra för den. Ett tips bara
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jo har funderat på dom också. Problemet är att dom är så jäkla opålitiliga och brukar ta extremt lång tid på sig med allt...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dom enda gångerna som jag varit med om att dom tagit lång tid på sig är när dom inte har någon del i lager så att dom måste vänta på den från fabrik och att jag inte blivit informerad om detta. Säger jag till att dom kan skippa sakerna så har jag sen hittills alltid fått det inom en vecka.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag brukar säga det till dem, men det skitet dom i :)

Olimex verkar allafall vara billigare, så det får nog bli dom.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Om det inte är extremt smala ledare kan jag rekommendera att skaffa utrustning så man kan etsa hemma :) Jag gjorde det, köpte en UV lampa för 99kr och etsar/framkallar i glasslådor. Kemikalierna kostar inte speciellt mycket och laminat får man ju ändå betala för om man skickar in det till en firma. Blir riktigt bra resultat dessutom är det kul också 8) :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har redan utrustning för sånt :)

Men jag skulle vilja ha lite snyggare kort. Plus att Olimex skulle ta runt 7kr för varje kort.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Finns det förresten några svenska företag som kommer i närheten av Olimex priser, när det gäller mycket små serier?
Skriv svar