Hej.
Är helt ny här på forumet och skulle behöva hjälp med lite fräsning.
Jag håller på att bygga en custom mc. Som kroner på cykeln tänkte jag använda norskamynt (är halv norsk).
Det är där eran hjälp kommer in. Min tanke är att fräsa ut "myntet" negativt i materialet så jag kan epoxylimma fast ett riktigt mynt i fräsningen. Tänkte använda mynt ifrån det året min son är född.
Jag är klar över att det kan låta lite suspekt men hoppas att det finns någon där ute som kan hjälpa mig.
Materialet jag vill ha det fräst i rostfritt stål eller svartstål.
Om det är något du vill ta på dig så sänd pm eller mail på kgreen@live.se
Kan någon fräsa åt mig.
Re: Kan någon fräsa åt mig.
Ja, det låter onekligen ganska suspekt 
De flesta lim som är tillräckligt starka (epoxy, cyanoakrylat, m.fl.) fyller mer än tillräckligt bra för att ett mynt ska sitta stenhårt. Att fräsa ut en negativ form av myntet är inte bara väldigt mycket överkurs, det lär nog bli rätt dyrt också.
Först och främst måste man ha en digital version av myntet, och det kan bli rätt kostsamt att få det digitaliserat. Sen krävs en maskin med hög precision för själva fräsningen.
Bara för att vara säker dock: när du skrev "negativ", visst avsåg du själva bilden på myntet? Eller menar du att du bara vill ha en rund ficka fräst, som myntet kan limmas i?

De flesta lim som är tillräckligt starka (epoxy, cyanoakrylat, m.fl.) fyller mer än tillräckligt bra för att ett mynt ska sitta stenhårt. Att fräsa ut en negativ form av myntet är inte bara väldigt mycket överkurs, det lär nog bli rätt dyrt också.
Först och främst måste man ha en digital version av myntet, och det kan bli rätt kostsamt att få det digitaliserat. Sen krävs en maskin med hög precision för själva fräsningen.
Bara för att vara säker dock: när du skrev "negativ", visst avsåg du själva bilden på myntet? Eller menar du att du bara vill ha en rund ficka fräst, som myntet kan limmas i?
jag vet att epoxyn o.l lim fyller ut bra, men jag vill hälst inte ha någon "ring, krage" eller vad man skall kalla det mellan gaffeln och myntet som består av lim pga.alla vibrationer som blir. Är rädd för att det kommer att bli sprikor i det.
Jag har inte har inte någon egen erfarenhet av fräsing så tänkte jag att fråga här, då det verkar finnas många kunniga inom ämnet.
Men som du säger att det kan bli väldigt höga kostnader och är arbetet med att ta fram form osv. så blir det väldigt krångligt för den som skall göra det. Kanske jag måste sätta mig i tankeboxen igen och se/rita upp en ny ide.
Med negativ så menar jag bilden på myntet ja, men det somär högt på myntet blir lågt i formen och motsatt.
Och ja det låter suspekt men jag har ett för gott betalt arbete för att börja med sånt snusk.
Jag har inte har inte någon egen erfarenhet av fräsing så tänkte jag att fråga här, då det verkar finnas många kunniga inom ämnet.
Men som du säger att det kan bli väldigt höga kostnader och är arbetet med att ta fram form osv. så blir det väldigt krångligt för den som skall göra det. Kanske jag måste sätta mig i tankeboxen igen och se/rita upp en ny ide.
Med negativ så menar jag bilden på myntet ja, men det somär högt på myntet blir lågt i formen och motsatt.
Och ja det låter suspekt men jag har ett för gott betalt arbete för att börja med sånt snusk.
Kan det inte vara en ide att mjuklöda eller hårdlöda fast mynten istället?
En idé kan vara att fräsa av ytan på myntet istället. Men hårdlödning låter vettigt, kanske i kombination med att man fräser av myntet.
Att fräsa eller svarva av myntet går fint och får bli lösningen på mitt problem. Bara jag som inte har tänkt så långt.
Jag har aldrig lödt (stavning?) något annat en lite högtalarkablar, men jag skall undersöka mer om det.
Man borde ju kunna löda fast det även när det är svarvat.
Jag har aldrig lödt (stavning?) något annat en lite högtalarkablar, men jag skall undersöka mer om det.
Man borde ju kunna löda fast det även när det är svarvat.
Teoretis skulle du kunna friktionssvets myntet i en kraftig svarv.