Studioklocka

Berätta om dina pågående projekt.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Studioklocka

Inlägg av B1n4ry »

Jag kände att jag behövde en riktig "studioklocka" när jag är ute och leker bildtekniker.
Man kan ju givetvis köpa men dels kostar dom massor och så är det ju alltid roligare att bygga själv.

Tidigare klockor med lysdioder har jag byggt genom att borra hål i plexiglas, spraya svart och montera led:arna från baksidan. Jag gjorde på ungefär samma sätt denna gången men jag borrade inte själv utan jag laserskar urtavlan hos Ponoko. Sedan behövde jag en kapsling så jag laserskar delar till den också.

"Som vanligt" så blev det vero. Jag gillar att bygga saker i vero, det är lite mer utmaning än att bara cadda ett kort... =)

Sedan så kom jag på att jag ville ha en klocka permanent på jobbet och en som jag tar med ut på jobb, så det blev två exakt lika klockor tillslut.

Korta fakta:
60st Gröna 5mm LED, 12st Röda 5mm LED, 6st Gröna 7segment.
AT Mega 644, 20Mhz
Led Driver: MAX6955
RTC: PCF8563
Matningspänning 12v ca 0.5A
Extern GPS-modul för tidsynk. Inställbar tidzon.
Inställbar ljusstyrka. Valbart om och i så fall hur ofta den skall visa datum.
Valbart om de gröna dioderna skall bilda en ring eller om endast en pixel skall vandra runt.
Sista decimalpunkten indikerar giltig GPS-tid.

Jag beklagar den dåliga bildkvalitén. Systemkameran var inte laddad...
Bygge_1.JPG
Elektronik.JPG
Urtavla.JPG
Knappar.JPG
GPS.JPG
Igång_1.JPG
Igång_2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Re: Studioklocka

Inlägg av nifelheim »

snyggt :bravo:

:bravo:
superx

Inlägg av superx »

Snyggt! När du skrev studioklocka trodde jag du menade en med SMPTE-synk via LTC (eller MIDI), men det kanske kommer som en uppgradering?

Har själv varit lite sugen på att bygga en sådan att koppla till Cubase eller Logic eller vad man nu spelar in ljud med för tillfället.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Den ser EXAKT ut som Wharton eller Westerstrand som vi hade på radion när jag jobbade där, mycket snyggt!
Jag har faktiskt ett par kasserade där centralursfunktionen pajade liggande i gömmorna, borde sätta sprätt på en för att de är så snygga!
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Den blev stilig!
Men uppenbarligen har du för mycket prylar och fritid.Skaffa en tjej så ska du se att det löser sig ;)

Förresten. Har du haft nån nytta av instrumenten du fick av mig?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hur gjorde du för att få till hålen med jämt och exakt avstånd ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Han skrev ju "jag borrade inte själv utan jag laserskar urtavlan hos Ponoko".
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hrrm, ja :) ..jag läste bara det om att borra, men det var tydligen förra versionen, frågan kvarstår dock hur det gjordes då :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett sätt kan vara att rita placeringen på papper (med datorn är det enkelt), när de är placerat rätt kan man skriva ut sidorna och klistra fast med limstift. När man sedan har borrat kan man enkelt tvätta bort med vatten då det löser limstift snabbt.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Denna ritade jag som sagt bara och sedan laserskar Ponoko hålen.

Men när jag byggde mina gamla 7-segmentsklocka och min termometer (LÄNK) så caddade jag, skrev ut, och sedan tejpade jag pappret på plexit. Sedan borrade jag med 1.5mm borr och sedan någon till storlek innan 5mm... Man bör ha gott om tid och vara stadig på handen.

Laserskuret var ju *betydligtÄ mycket enklare och gav perfekt resultat. Dock blev hålen som jag ritade som 5mm något för stora så LED:arna satt löst innan jag limmade. Eller så var lysdioderna lite mindre. Förra gången så satt LED:arna fast av sig själva.

SMPTE har jag inte behov av då jag skall använda klockan när jag är bildtekniker och live-kör video på event. Typ om någon säger att något skall hända en viss tid så vill jag ha koll på det. Dock spelar vi sällan in och i så fall är det inte tidskritiskt så tidkod behöver jag inte.

Odur: Jo, att skaffa ett liv kunde ju vara en idé... ;-) Men jag läser ju inte till läkare på dagarna heller... ;-)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Sidospår: Vill man inte också ha ytterligare två siffror som visar "frames" eller "fields" ? :)
sa0bjw

Inlägg av sa0bjw »

Har du tid med sånt där? :D Trodde du la all tid på FAD.. :D Snyggt jobbat BTW...
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Snyggt. Men varför har du inte skurit ut siffrornas segment ur plasten också? Då hade det blivit helt slätt… och snyggare.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

MiaM: Till det jag skall ha klockan behöver jag inte så exakt tid. Sekundprecision räcker bra.

sa0bjw: Det här får kallas lite avkoppling mellan FAD projekten.
Jag har för övrigt två FAD byggen i traditionell stil på gång för stunden. Ett är 99% klart, kan förhandstipsa om att det baseras på en 64x64 pixlar LED matris... :shock: 8)
Det andra innefattar svetsande av 160x40x4 vkr(!) men är inte lika långt gånget, jag har lite strul med tillförlitligheten i en hembyggd gray kodad vinkelgivare men jag hoppas bli klar med det i tid också...
För de som inte vet vad FAD är så är det skandinaviens största geocachingträff. Varje år brukar vi bygga ett antal kluriga cacher/"gåtor" som skall lösas för att komma vidare till slutkoordinaterna. Önödigt stort och överarbetat är ledord att ta fasta på. Bilder kan jag fixa efter eventet i november...

Rohan: Jag funderade på det, men dels kunde jag inte komma på exakt hur jag skulle göra det på ett bra sätt (förutom att montera 3mm led:ar i 7x5 matris men dom hade inte nått igenom plasten i urtavlan som är 3mm tjock). Sedan är jag rätt grön på att beställa från Ponoko så jag är inte 100 säker på toleranser och så som kan påverka om det blir mer avancerade skärningar.

Funderar på att cadda ett kort nu dock med ytmonterade led:ar och övriga komponenter och full 6-tkn 5x7 matris. Beställer man sedan svart laminat och lite sådant så kan det nog bli rätt snyggt... Lite kollegor&kompisar har visat intresse så man kanske kunde göra det som "byggsats" eller produkt... =)

//B1N4RY
Fröding
Kontakt:

Inlägg av Fröding »

Stötte på tråden, och det här är ju precis vad jag söker..
Hur mycket gick komponenterna på i pris? Hur mycket kostade det hos Ponoko?

/F
Skriv svar