Bildbehandling: Hur göra bildövergångar? mm
Bildbehandling: Hur göra bildövergångar? mm
Det här skulle jag vilja lära mig att göra:
Som ett exempel, ” med utgång från bilden nedan”.
Den mittersta: Orginalbild
Den vänstra: Samma bild fast med en pålagd sketch effekt
Den högra : Samma fast med inverterade färger.
Det jag vill åstadkomma är att utgå ifrån original bilden i mitten.
Skära upp den med 2 lite diagonala snitt så att den består av 3 delar.
Mitten delen av dessa 3 ska vara som den är, den vänstra halvan ska få sin sketch effekt & den högra halvan av bilden ska vara inverterad.
Och Sen lägga på någon sorts tonings effekt i skarvarna mellan dessa halvor så det blir en mer naturlig övergång mellan de olika effekterna, å inte bara raka snitt.
Jag sitter just nu å klickar runt i Inkscape, men kan förstås ta hem Gimp eller något annat ”gratis ” program om ni tycker det skulle vara enklare att jobba i för en nybörjare.
Det vore jättebussigt om någon ville lägga några minuter på att knappla ihop en steg för steg beskrivning, eller hänvisa till någon liknande.
Som ett exempel, ” med utgång från bilden nedan”.
Den mittersta: Orginalbild
Den vänstra: Samma bild fast med en pålagd sketch effekt
Den högra : Samma fast med inverterade färger.
Det jag vill åstadkomma är att utgå ifrån original bilden i mitten.
Skära upp den med 2 lite diagonala snitt så att den består av 3 delar.
Mitten delen av dessa 3 ska vara som den är, den vänstra halvan ska få sin sketch effekt & den högra halvan av bilden ska vara inverterad.
Och Sen lägga på någon sorts tonings effekt i skarvarna mellan dessa halvor så det blir en mer naturlig övergång mellan de olika effekterna, å inte bara raka snitt.
Jag sitter just nu å klickar runt i Inkscape, men kan förstås ta hem Gimp eller något annat ”gratis ” program om ni tycker det skulle vara enklare att jobba i för en nybörjare.
Det vore jättebussigt om någon ville lägga några minuter på att knappla ihop en steg för steg beskrivning, eller hänvisa till någon liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Bildbehandling: Hur göra bildövergångar? mm
I Photoshop borde det bara vara till att markera det som ska vara av en effekt med valfritt markeringsverktyg, sen högerklicka på markeringen och ta "refine edge" och ställa den lite lagom så får du toningseffekten, och sen kör du "layer via copy" på markeringen. Sen samma sak på nästa del som ska vara av en viss effekt.
Sen applicerar du bara rätt effekt på rätt lager och hoppsan så är det klart.
Sen applicerar du bara rätt effekt på rätt lager och hoppsan så är det klart.
Masker och lager skulle jag använda.
En mask är ett "lager i lagret" som bestämmer hur mycket av lagret som är transparent. Masken är monokrom och man kan säga att svart=bilden syns och vitt=genomskinligt (eller tvärtom). Genom att måla med "gråskala" kan man alltså få mjuka toningar.
Fördelen med att jobba med masker är att bearbetningen så att säga är icke destruktiv, originalbilden ligger hela tiden oförvanskad under masken.
Du gör då alltså tre lager med var och en av dina bilder, sen applicerar du masker på lagren för att styra hur mycket som syns av dem.
En mask är ett "lager i lagret" som bestämmer hur mycket av lagret som är transparent. Masken är monokrom och man kan säga att svart=bilden syns och vitt=genomskinligt (eller tvärtom). Genom att måla med "gråskala" kan man alltså få mjuka toningar.
Fördelen med att jobba med masker är att bearbetningen så att säga är icke destruktiv, originalbilden ligger hela tiden oförvanskad under masken.
Du gör då alltså tre lager med var och en av dina bilder, sen applicerar du masker på lagren för att styra hur mycket som syns av dem.
Jag har inte använt Inkscape men i Gimp är det enkelt.
Steg för steg:
* Skapa ett nytt dokument och lägg in de tre bilderna i var sitt lager. Dra och släpp dina tre bilder till Layers-listan i Gimp. * Högerklicka på översta lagret och välj Add layer mask. Gör samma sak med det mittersta lagret. * Välj Blend tool med toning från svart till vitt. * Klicka på masken i översta lagret. * Rita in en toning i masken genom att klicka på bilden och flytta markören en bit. Du ser resultatet med en gång och kan rita om toningen tills du är nöjd. * Gör samma sak på det mittersta lagret.
Steg för steg:
* Skapa ett nytt dokument och lägg in de tre bilderna i var sitt lager. Dra och släpp dina tre bilder till Layers-listan i Gimp. * Högerklicka på översta lagret och välj Add layer mask. Gör samma sak med det mittersta lagret. * Välj Blend tool med toning från svart till vitt. * Klicka på masken i översta lagret. * Rita in en toning i masken genom att klicka på bilden och flytta markören en bit. Du ser resultatet med en gång och kan rita om toningen tills du är nöjd. * Gör samma sak på det mittersta lagret.
Underbart!.
Tack allihopa, nu börjar jag få till det, kvällen är räddad
Tack allihopa, nu börjar jag få till det, kvällen är räddad

Å några timmar senare...
Ett nästan färdigt visitkort, lagom till startaeget kursen i morgon
Ett nästan färdigt visitkort, lagom till startaeget kursen i morgon

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Strålande instruktion om hur man löser problemet i Gimp 

Jag missade ju helt att det snackades om Inkscape, jag är lite osäker på om man kan göra liknande i Inkscape. Inkscape är ju främst avsett för vektorbilder (även om det går att lägga in bitmapbilder).
Jag skulle nog personligen gjort själva bilden i Gimp och visitkortet i Scribus.
Jag skulle nog personligen gjort själva bilden i Gimp och visitkortet i Scribus.