Projektorlampa!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
watti

Projektorlampa!

Inlägg av watti »

Hej, fick en idé i huvudet när jag surfade lite på ebay.
Projektorn hemma är en optoma theme scene hd 65, bilden har börjat flimra lite, samt de är inte alls samma ljusstyrka som de var när jag köpte den. Lampan har gått ca 2000timmar nu.
så jag satt och funderade på ifall man inte skulle LED konvertera den,det finns 200w LED för runt 500-1000kr
Tex:
http://www.ebay.com/itm/200W-Epistar-Hi ... 33784ec1d2

20.000lumen @ 6amp

Någon som har erfarenhet av dessa LED, Hur mycket kylning behöver de? Räcker en cpu-kylare från en nyare dator tex ?

Försökte googla men hittade inget vettigt, hur stark är en "Vanlig" projektor lampa? Hur står sig en 200W led mot en projektor lampa. Är LED långt efter eller är de värt ett försök ?

Edit, man hittar massa skoj när man googlar. Tydligen är min projektor 3d-reddy också!
http://www.optoma.eu/projectordetailshc ... %20Upgrade

/Simon
Senast redigerad av watti 1 september 2012, 12:14:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Projektorlampa!

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag är helt säker på att någon här på forumet genomförde ett sådant projekt, leta lite så hittar du nog tråden. Den borde innehålla mycket värdefull information. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag misstänker att ett stort problem kommer vara att lysdiodlampan, även om den avger lika många Lumen, inte har lika hög briljans som urladdningslampan, d.v.s. ljuskällan är inte lika punktformig.
svanted

Inlägg av svanted »

en 100w h3 är på c.a. 2500 lumen, det är ju viktigt att ljuskällan är så liten som möjligt ananrs blir det oskarpt.
och att leddar ska helst inte bli varmare än 50C, det kräver monsterkylning som riskerar att bli högljudd och svår att få plats med i en projektor
watti

Inlägg av watti »

Led är ju runt 9x9 cm, sen tänkte jag såga ut bak-kanten av projektorn, då får jag nog plats med en cpu fläkt från tex en AM2 processor eller liknande.

Finns ju både reflektorer och optik för några få kronor på ebay. Menar denna LED är på 20.000 lumen (Om de nu stämmer)

svanted: Din bil-lampa på 2500lumen, hur står sig denna emot originallampan ?

Lyckas man och de funkar bra har man ju en projektor som håller i flera år, då en LED ska hålla 10-20tusen timmar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

LEDar har ju väldigt dåligt färgspektrum också. Så nästan alla färger kommer att se mysko ut.
svanted

Inlägg av svanted »

det står ju faktiskt "full spectrum" kravet är ju att ledden avger de röda gröna blå färger som LCDn/filmen innehåller, annars kommer
bilden se konstig ut.
alla glödtrdslampor är ung lika i ljusmängd så originallampan på 200W borde ha c.a. 5000 lumen så ledden blir 5ggr så stark.

eller 9ggr så stark som en H4.
man borde ha såna i extraljusen på bilen...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag har också inlett detta projekt en gång i tiden. men jag väntar fortfarande på att min projektor ska dö. (köpte den för 500kr) och den bara går och går.

När jag kollade upp den så hade min inte mer än 1000 lumen. så isåfall skulle man kunna lyckas med att köra 3st cree XM-L på lagom fart så kanske du kan få ut 1500lumen. detta skull kosta ca 200-250kr. man ska nog välja en lite mer varm vit, en halogen har jag för mig ligger runt 3000k. och då är du nära.

lycka till jag kommer följa din tråd.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns ingen som konverterat en DLP vad jag har sett. Jag har en tråd där jag försökte, men jag fick inse att det inte gick. I en DLP måste man få in ljuset i en liten "ljustunnel" det är i princip omöjligt att fokusera en högeffekts diod så att det funkar. Jag testade även med en H1 lampa, men det funkade inte heller på ett vettigt sätt.

Jag skulle nog vilja påstå att det inte går att LED konvertera en sådan projektor, i alla fall inte med rimlig optik. Om man vill konvertera är nog det optimala en LCD med tre element och tre dioder. Men en vanlig LCD med en vit diod funkar nog bra mycket bättre än en DLP.
watti

Inlägg av watti »

Okey, Vad tråkigt. Hade ingen aning om att DLP fungerade så.

Hur stort är DLP Chippet, ? Eller om man använder en lika stor led som originallampan, och använder den inbyggda objektiven då kanske man har en chans ? Eller är den idén att hoppa över också?

Menar man borde ju kunna få tag på en ljusstark 20w led i ganska liten storlek

Men som du skrev, Vore kul med en gammal stor projektor med 3 linser. Såna man alltid ser i Containrar hehe, För där vore de ju perfekt med 3 x 75w led eller liknande!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

men varför ska du fläska på med 225w LED?
inser du hur mycket värme det kommer att bli?
och inser du hur mycket ljus det kommer att bli?

Många vanliga projektorer har mellan 1000-5000 lumen, och du funderar på att dra upp det till 15000-20000 lumen. det kommer inte bli bra.
Välj 3 vanliga LED t.ex cree XM-L. dessa ger ca 900-1000 lumen beroende på vilken sort du får tag på. du får du alltså ut ca 3000 om du maxar.
men om du istället går ner på 2000 lumen, så behöver du bara en lätt bris över en kylfläns, så håller du dem hyfsat kalla.

Sen finns det 1000 olika 3-linser att välja på. så kanske du kan träffa hyfsat rätt.
watti

Inlägg av watti »

Ah, Trodde att projektorlampor var extremt ljusstarka och där av priset. My bad. Självklart behöver jag ingen 200w då. Dock är de häftigt att de finns så starka LED.!

Men tror jag har 1000 timmar kvar ungefär, Sen om jag inte får sålt den. Då åker hammaren och fogsvansen fram!
JanErik

Inlägg av JanErik »

Har funderat på nåt sånt: http://dx.com/p/20w-2800-3250k-1600-180 ... 32v-133077 , skulle det kunna fungera?

Projektorerna verkar ju gå åt samma håll som skrivarna, en ny lampa kostar lika mycket som en ny projektor...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag tror du kommer få svårt att fokusera in ljuset på rätt ställe. du skulle nog behöva en reflektor, och kanske även en lins.

det är bara att testa och se. 52kr är väl inte så mycket.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Nej de blir inget bra tyvärr. Har varit på det.

Projektorer är alltid designade för en ljuskälla likt den original. De må vara 200W LED, men som lyser lite åt alla olika håll, och mestadels grönt och blått.
Skriv svar